آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۷/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۷/۲۸

 ‎‎‎ ‎‎‎ ۱۱۵۲۵۲/ت/ت۱۶۱ ‎ ـ۱۳۸۶/۰۷/۱۸

وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت در جلسه مورخ ۸/۷/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تربیت بدنی، به استناد بند (ج) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و با رعایت ‎‎‎ تصویب نامه شماره ۱۹۴۱۴/ت۳۷۲۵۸هـ مورخ ۱۱/۲/۱۳۸۶ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بکار می روند:
الف ـ شرکت: شرکت سهامی دخانیات ایران.
ب ـ گمرک: گمرک جمهوری اسلامی ایران.
پ ـ معاونت برنامه‌ریزی: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور.
ت ـ وزارت : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
ث ـ سازمان: سازمان تربیت بدنی.

ماده ۲ ـ از ابتدای سال ۱۳۸۶ قیمت محصولات و مواد دخانی به شرح زیر افزایش می‌یابد:
۱- سیگار تولید داخلی هر نخ معادل ده درصد (۱۰%).
۲- سیگار وارداتی هر نخ معادل بیست درصد (۲۰%).
۳- توتون قلیان وارداتی هر کیلو معادل بیست درصد (۲۰%).
۴- توتون پیپ و سایر مواد دخانی (به استثنای مواد اولیه دخانی برای مصرف در تولید داخلی با تأیید شرکت) هر کیلو معادل بیست درصد (۲۰%). ‎‎‎

تبصره ـ قیمت عمده فروشی انواع محصولات و مواد دخانی موضوع این ماده (قبل از افزایشهای یادشده) توسط ستاد تنظیم بازار با حضور و حق‌ رأی اعضای مجمع عمومی شرکت، تعیین و توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حسب مورد به گمرک و شرکت ابلاغ می‌شود و تا تعیین و ابلاغ قیمتهای جدید، قیمتهای قبلی ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۳ ـ شرکت موظف است عوارض موضوع این آیین‌نامه را در مورد تولیدات خود در موقع فروش به صورت جداگانه در صورتحساب فروش، درج و حداکثر پس از پانزده روز از تاریخ صدور صورتحساب به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۶۰۱۱۷ منظور در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور واریز و گواهی پرداخت از وزارت اموراقتصادی و دارایی (اداره کل خزانه و یا خزانه معین استان مربوط) دریافت نماید.

ماده ۴ـ کارخانجات داخلی تولید کننده محصولات و مواد دخانی موضوع این آیین‌نامه موظفند عوارض یادشده را در موقع فروش به صورت جداگانه در صورتحساب فروش، درج و حداکثر پس از پانزده روز از تاریخ صدور صورتحساب از طریق شرکت به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۶۰۱۱۷ منظور در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور واریز و گواهی پرداخت را از شرکت دریافت نمایند.

تبصره ـ مسئولیت حصول صحیح و به موقع عوارض موضوع این ماده به عهده شرکت است و شرکت ‎‎‎ مجاز است در صورت تأخیر در پرداخت عوارض یادشده از تولید، فروش و پخش محصولات و مواد دخانی کارخانجات موضوع این ماده جلوگیری کند.

ماده ۵ ـ تمامی واردکنندگان (اشخاص حقیقی و حقوقی) محصولات و مواد دخانی موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه مکلفند عوارض مذکور در ماده یادشده را هنگام ترخیص از گمرک براساس قیمت عمده فروشی موضوع تبصره ذیل ماده (۲) این آیین‌نامه به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۶۰۱۱۷ منظور در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور واریز کنند. گمرک موظف است پس از حصول اطمینان از واریز مبالغ مذکور نسبت به ترخیص محموله‌های وارداتی محصولات و مواد دخانی یادشده اقدام کند، مسئولیت حصول صحیح و به موقع عوارض مذکور در مورد واردات بعهده گمرک است.

تبصره ۱ ـ تولید محصولات دخانی مناطق آزاد تجاری و صنعتی که وارد کشور می‌شود، واردات محسوب می‌گردد.

تبصره (۲ ) ـ شرکت موظف است قبل از صدور مجوز واردات محصولات دخانی به کشور، قیمت عمده‌فروشی آن را از ستاد تنظیم بازار استعلام و به واردکننده و گمرک اعلام نماید.

ماده ۶ ـ به منظور وصول حقوق حقه دولت، شرکت موظف است بدهی قطعی کارخانجات داخلی تولیدکننده مواد دخانی بابت عوارض موضوع بند “ط” تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه محاسبه و از آنها دریافت و به حساب درآمد عمومی واریز کند. شرکت مجاز است در صورت استنکاف و تأخیر اشخاص یادشده در پرداخت عوارض موضوع این ماده از تولید، فروش و پخش محصولات و مواد دخانی کارخانجات یادشده جلوگیری کند. شرکت مسئول حصول صحیح و دریافت بدهیهای قطعی مذکور است.

ماده ۷ ـ مطالبات دولت موضوع این آیین‌نامه بر طبق حکم ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ـ ۱۳۶۶ـ طبق مقررات اجرایی مالیاتهای مستقیم قابل وصول خواهد بود.

ماده ۸ ـ معاونت برنامه‌ریزی تا مبلغ یکهزار و پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۱) ریال از محل ردیف ۵۰۳۸۷۴ منظور در قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور را به ترتیب با سهمهای شصت درصد (۶۰%) و چهل درصد (۴۰%) به وزارت و سازمان اختصاص می‌دهد.
الف ـ از سهم وزارت که معادل مبلغ نهصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۹۰۰) ریال است تا سقف مبلغ چهارصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۰) ریال اعتبار هزینه‌ای و مبلغ چهارصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۰) ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای خواهد بود که طبق مفاد موافقتنامه‌های مبادله شده بین وزارتخانه یادشده و معاونت برنامه‌ریزی به فعالیتها و عملیات ذیل قابل اختصاص است:
۱ـ نوسازی و تکمیل شبکه بهداشتی.
۲ـ کمک به تحقیقات مؤسسات دولتی و غیردولتی در مورد بیماریهای ناشی از استعمال سیگار.
۳ـ کنترل بیماریهای سل وسرطان، بیماریهای ریوی از طریق درمان و تأمین داروهای مورد‏نیاز.
۴ـ شناسایی بیماریهای دیابتی و پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق.
۵ـ کمک به مراکز ترک اعتیاد غیردولتی از طریق سازمان بهزیستی کشور.
۶ـ مبارزه با مصرف دخانیات ازطریق اقدامات آموزشی، فرهنگی، تبیلغی و سایر روشهای ممکن.

ب ـ از سهم سازمان که معادل مبلغ ششصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۶۰۰) ریال می‌باشد، مبلغ سیصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰۰) ریال تملک دارایی سرمایه‌ای و مبلغ سیصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای خواهد بود که طبق مفاد موافقتنامه‌های مبادله شده بین سازمان و معاونت برنامه‌ریزی صرف احداث و تکمیل طرح‌های تملک داراییهای سرمایه‌ای و توسعه فعالیتهای ورزشی می‌گردد. از مجموع اعتبارات در اختیار سازمان باید معادل پنجاه درصد (۵۰%) آن به توسعه ورزش روستایی اختصاص یابد.

ماده ۹ـ شرکت موظف است گزارش عملکرد واردات، تولید، عوارض وصولی و روند قیمت خرده‌فروشی محصولات دخانی در بازار داخلی را همه ماهه و حداکثر تا پایان ماه بعد تهیه و به ستاد تنظیم بازار ارایه دهد.
‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎
این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۶/۷/۱۳۸۶ به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .

‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور