ماده واحده-
موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه پیشگیری و کاهش سوانح و بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیرمترقبه مشتمل بر یک مقدمه و هفده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
بسمالله الرحمنالرحیم
لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه پیشگیری و کاهش سوانح و بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس که منبعد طرفین نامیده میشوند؛ با تلاش برای
تحکیم مناسبات دوستانه دیرینه بین دو ملت؛ با اذعان به این امر که همکاریها در
زمینه پیشگیری و کاهش سوانح و بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه، میتواند به
رفاه و امنیت مردم کشورهای طرفین مساعدت نماید؛ با درک خطرات سوانح، بلایای طبیعی
و دیگر حوادث غیر مترقبه برای دولتهای طرفین و با در نظر گرفتن سودمندی تبادل
اطلاعات علمی- فنی در زمینه پیشگیری و کاهش سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر
مترقبه که کاهش آنها توسط یک طرف امکانپذیر نبوده و هماهنگی طرفین را میطلبد، با
توجه به ضرورت تشکیل سامانه(سیستم)مشترک هشدار سریع و نیز توجه به نقشی که سازمان
ملل متحد و دیگر مجامع بینالمللی در زمینه سوانح، بلایا و دیگر حوادث غیر مترقبه
به عهده دارد، در موارد زیر به تفاهم رسیدند:
ماده ۱- تعاریف معانی اصطلاحات مورد استفاده در این موافقتنامه به شرح زیر میباشد:
شرایط اضطراری: شرایطی است که در نتیجه بروز حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل و
غیره، سوانح، تصادفات و شیوع بیماری و تلفات جانی به وجود میآید و اختلال در محیط
زیست و فعالیتهای انسانی را به دنبال خواهد داشت.
کاهش بلایای طبیعی، سوانح و دیگر شرایط اضطراری: فعالیتهای امدادی و دیگر اقداماتی
است که در هنگام بروز حوادث، بلایای طبیعی و شرایط اضطراری جهت امدادرسانی و حفظ
حیات و سلامتی انسانها، کاهش میزان صدمات به محیط زیست، خسارات مادی و همچنین
قرنطینه مصیبتزده سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه و اتمام عملیات
مختص به آنها از نظر فاکتورهای خطرناک انجام میگیرد.
منطقه سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیرمترقبه : منطقهای است که در آن یک
سانحه و یا حوادث طبیعی و شرایط غیر مترقبه به وجود آمده است.
گروه امدادی: متخصصین مستقل یا گروهی سازمان یافته از متخصصان طرف کمک کننده است
که برای امدادرسانی و تأمین تجهیزات مشخص شدهاند.
تجهیزات: مواد و وسایل فنی و حمل و نقلی تدارک گروهها برای امدادرسانی و تجهیزات
شخصی اعضاء گروه میباشد.
اقدامات امداد رسانی: اقدامات امداد رسانی به منظور ارائه خدمات به آسیبدیدگان از
بلایا، سوانح طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه.
طرف ارائه دهنده کمک: طرفی که درخواست طرف دیگر را انجام میدهد.
طرف درخواست کننده : طرفی که از طرف دیگر درخواست امداد رسانی دارد.
ماده ۲- مراجع ذیصلاح طرفین برای اجراء موافقتنامه سازمانهای ذیصلاح را معرفی
میکنند.
از طرف ایران – وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، از طرف بلاروس – وزارت حوادث
غیرمترقبه جمهوری بلاروس، در صورت تعیین ارگان ذیصلاح دیگر، طرفین مراتب را از
طریق مجاری دیپلماتیک به اطلاع یکدیگر میرسانند.
ماده ۳- اشکال همکاریها همکاریهای پیشبینی شده در چهارچوب این موافقتنامه به شرح زیر میباشد:
توافق و همکاری متقابل به منظور ارائه کمکهای ضروری، تجهیز گروه امدادی با وسایل
فنی و اعزام آنها به مناطق سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه،
برنامهریزی، تدارکات و برگزاری جلسات مشترک کاری، آموزش، تمرینات، کنفرانسها،
هماندیشیها(سمینارها)، پروژههایعلمی- تحقیقاتی و دیگر اقدامات پیشگیرانه و کاهش
سوانح بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه، تبادل اطلاعات، نشریات ادواری، مطالب
علمی- فنی و دیگر منابع، عکس و فیلمهای ویدئویی و همچنین تکنولوژی و نتایج کارهای
تحقیقاتی در زمینه پیشگیری و کاهش سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه،
آمادهنمودن متخصصان در مراکز علمی طرف دیگر، مبادله اساتید وکارشناسان، مشاوره
فیمابین مراجع ذیصلاح ودیگرسازمانها به منظوراجراء مفاد این موافقتنامه، ارائه
کمکهای متقابل در زمینه کاهش پیامدهای سوانح بلایای طبیعی و نیز در چهارچوب
سازمانهای بینالمللی به منظور پیشگیری و کاهش سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث
غیر مترقبه، دیگر فعالیتهای مربوط به پیشگیری و کاهش سوانح، بلایای طبیعی و دیگر
حوادث غیر مترقبه، با توافق مراجع ذیصلاح انجام خواهد شد.
ماده ۴- همکاری میان سازمانهای ذیربط طرفین و سازمانهای ذیصلاح آنها برای همکاری
فیمابین ارگانهای دولتی و دیگر سازمانهای ذیربط، به منظورانجام عملیات نجات، حفظ
حیات و سلامت شهروندان در صورت وقوع سوانح و بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه
و نیز پیشگیری و کاهش پیامدهای آنها مساعدت مینمایند.
ماده ۵- کمیسیون مشترک جهت انجام اقدامات اجرائی به منظور اجراء مفاد این
موافقتنامه، ارگانهای ذیصلاح، کمیسیون مشترکی را برای همکاری متقابل در زمینه
پیشگیری و کاهش سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه، ایجاد مینمایند (که
منبعد کمیسیون نامیده میشود). رؤسای این کمیسیون توسط طرفین معین میشوند. اجلاس
کمیسیون دورهای و سالانه در تهران و مینسک برگزار خواهد شد.
ترکیب، وظایف و برنامه کاری کمیسیون در اولین جلسه آن که سه ماه پس از
لازمالاجراء شدن این موافقتنامه خواهد بود، مشخص میشود.
ماده۶- امداد رسانی امدادرسانی بر اساس درخواست ارائه کمک برای کاهش پیامدها و پس
از ارائه اطلاعات در خصوص نوع و حجم سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیرمترقبه،
انجام خواهد شد.
طرف ارائه دهنده کمک در کوتاهترین زمان، درخواست طرف مقابل را بررسی نموده و
امکانات، حجم و شرایط ارائه کمک را به اطلاع طرف مقابل خواهد رساند.
امداد رسانی پس از توافق طرفین در خصوص شرایط ارائه کمک، ترکیب اعضاء و
رئیسگروههای امدادرسان، انجام خواهد شد.
ماده ۷- اشکال کمک طرف درخواست کننده، رئیس گروه امدادرسانی را از شرایط منطقه
سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیر مترقبه مطلع نموده و در صورت ضرورت کاری
مشخص، مترجمها و وسایل ارتباطی گروه را تأمین و همچنین نگهبانان و خدمات پزشکی
رایگان را ارائه نموده و اجراء عملیات آنها را هماهنگ خواهد نمود.
پس از اتمام امدادرسانی، مقام صلاحیتدار طرف ارائه کننده، گزارش کارهای انجام شده
را به ارگان صلاحیتدار طرف مقابل ارائه نماید، تجهیز گروههای امدادی برای انجام
کارهای مستقل در منطقه حادثه دیده باید ظرف هفتاد و دوساعت انجام گیرد، بنا به
درخواست گروه امدادی، طرف درخواست کننده در صورت لزوم باید مطابق با قوانین داخلی
و به هزینه خود، گروههای امدادی را تشکیل داده و نسبت به تأمین شرایط لازم، وسایل
کمکی برای کار آنان را طی دوره اقامت در قلمرو طرف درخواست کننده، ساماندهی نماید.
ماده۸- شرایط عبور گروههای امداد رسان از مرز و شرایط حضور آنها درکشور
درخواستکننده اعضاء گروه امدادرسان با أخذ روادید از مبادی ورودی طرف درخواست
کننده که برای ارتباطات بینالمللی در نظرگرفته شده، عبور میکنند. فهرست اعضاء
گروه امدادرسان توسط ارگان صلاحیتدار طرف درخواست کننده تأیید میشود.
در صورت ضرورت، روادید به صورت رایگان و درمبادی ورودی بینالمللی صادر میشود.
اعضاء گروه امدادرسان به هنگام حضور خود در قلمرو دولتی طرف درخواست کننده باید
قوانین کشور درخواست کننده را رعایت نمایند، در عین حال آنها در زمینه قوانین کاری
و مسائل مرتبط با آن تحت صلاحیت قضائی دولت طرف ارائه کننده میباشند.
عبور سگهای تجسس از مرز و ترتیب استقرار در قلمرو دولت طرف درخواستکننده مطابق با
مقررات بهداشتی- دامپزشکی دولت طرف درخواستکننده تعیین میشود.
ماده۹- ورود و خروج تجهیزات امدادرسانی به منظور کاهش سوانح، بلایای طبیعی و دیگر
حوادث غیر مترقبه طرفین جهت ورود و خروج تجهیزات به منظور امدادرسانی، به طرف
درخواست کننده، تسهیلات ارائه مینمایند . رئیس گروه امداد رسانی، لیست کامل
تجهیزات را به مراجع ذیصلاح طرف درخواست کننده ارائه مینماید.
تجهیزات وارد شده به قلمرو دولت طرف درخواست کننده و خروج آنها از قلمرو دولت طرف
ارائه کننده، به منظور امداد رسانی و کاهش عواقب سوانح، بلایای طبیعی و دیگر حوادث
غیر مترقبه از عوارض گمرکی و مالیات و همچنین لحاظ تعرفه تنظیمی معاف میباشد.
ورود تمامی انواع سلاح و مهمات ممنوع میباشد. مجوز ورود و خروج مواد منفجره ضروری
برای انجام عملیات امدادی پس از ارسال اطلاعات کامل و دریافت توافق طرف درخواست
کننده صادر میشود.
پس از پایان امور امداد رسانی، تجهیزات وارد شده باید از سرزمین دولت طرف درخواست
کننده خارج شود.
در صورت وجود شرایط خاص و فراهم نبودن امکان خروج تجهیزات میتوان آنها را به
عنوان کمکهای بلاعوض، بر اساس شرایط توافق شده و مطابق با قوانین جاری دو طرف،
تسلیم مراجع ذیصلاح طرف درخواست کننده نمود.
تجهیزات مصرفی به سازمان گمرک طرف درخواست کننده طی صورتمجلسی با امضاءرئیس گروه
امدادرسانی و تحت عنوان تجهیزات استفاده شده به ارگانهای ذیصلاح طرف درخواست
کننده ارائه خواهد شد.
درصورت استفاده طرف ارائه کننده از اتومبیل به منظور ارائه کمک به طرف درخواست
کننده، اتومبیلها از پرداخت بیمه، مجوز بینالمللی حمل و نقل و عوارض جادهای معاف
میباشند.
این اتومبیلها باید دارای علائم یکسان باشند.
گروههای امداد رسانی میتوانند پس از توافق، از علائم هشدار دهنده در سرزمین طرف
درخواستکننده استفاده کنند.
در صورت ضرورت ارائه کمکهای فوری پزشکی به مجروحان در سرزمین دولت طرف
درخواستکننده، باتوافق آن کشور ورود مقدار لازم داروی حاوی مواد مخدر امکان پذیر
میباشد. داروهای پزشکی فوق مشمول تحویل به طرف درخواستکننده است و فقط توسط کادر
پزشکی قسمت نظارت ارسال کنندگان این کشورها استفاده میشود.
طرفین با توافق میتوانند اطلاعات ورود و خروج داروهای پزشکی حاوی مواد روانگردان
را در گزارشهای آماری که به شورای کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد گزارش میشود
درج ننمایند.
داروهای پزشکی حاوی مواد مخدر که مصرف نشده است تحت کنترل گمرکی طرف
درخواستکننده و بر اساس مدارک تأییدکننده ورود این داروها، خارج میشود.
صورتمجلس داروهای مصرف شده حاوی مواد مخدر که به سازمان گمرک طرف درخواستکننده
تحویل میشود به امضاء رئیس و پزشک گروه امدادی و تأیید نمایندگان ارگان ذیصلاح
طرف درخواست کننده میرسد.
ماده۱۰- استفاده از هواپیما ارگان ذیصلاح طرف ارائه دهنده در خصوص تصمیم به
استفاده از هواپیمای امدادرسان، با مشخص نمودن نوع آنها، کشور محل ثبت شماره ثبت،
مسیر، تعداد مسافر، نوع بار، زمان و محل پرواز و فرود را به طرف درخواست کننده
اعلام مینماید.
طرف درخواست کننده، مجوز پرواز به مناطق مشخص در سرزمین کشور خود را صادر
مینماید. هواپیما در صورت ضرورت میتواند توسط گروههای مرزی و خدمات گمرکی مورد
بازدید قرار گیرد.
پرواز هواپیما مطابق با ضوابط و دستورالعملهای تعیین شده توسط سازمان بینالمللی
هواپیمایی کشوری و ضوابط و مقررات دولتی هر یک از طرفین درصورتیکه به گونه دیگری
توافق نکرده باشند، انجام خواهدشد. هزینههای مرتبط با پرواز و فرود هواپیماها
مطابق با توافق طرفین جبران میگردد. طرف ارائه کننده از پرداخت هزینههای خدمات
هوانوردی و فرودگاهی به غیر از هزینههای مربوط به تأمین سوخت و بیمه معاف
میباشد.
ماده۱۱- پرداخت هزینههای مربوط به کمک رسانی طرف درخواست کننده، هزینههای مرتبط
با امدادرسانی را به طرف ارائه کننده درصورتی که به گونه دیگری توافق نکرده باشند،
پرداخت نمیکند.
ماده ۱۲- پرداخت خسارت طرف درخواست کننده، هزینههای مرتبط با جراحت و یا مرگ
اعضاء گروه امدادرسانی در صورتی که در حین اجراء مفاد این موافقتنامه به وجود آمده
باشد را طبق قوانین داخلی خود تقبل مینماید.
اگر عضو گروههای امدادرسانی طرف ارائه کننده به هنگام انجام مأموریت و اجراء مفاد
اینموافقتنامه در سرزمین دولت طرف درخواست کننده به شخصیت حقیقی یا حقوقی طرف
درخواست کننده زیان وارد نماید، این زیان با رعایت قوانین مربوط به زیان شهروندان
آن طرف جبران میشود.
هزینههای زیان وارده عمدی یا از روی بی مبالاتی (اهمال کاری) جدی توسط اعضاء گروه امدادرسانی، بر عهده طرف ارائه کننده بر اساس قوانین داخلی آن میباشد.
ماده ۱۳- استفاده از اطلاعات منتشر شده چنانچه مقامات ذیصلاح طرفین به صورت کتبی به گونه دیگری موافقت نکرده باشند اطلاعات دریافت شده در چهارچوب این موافقتنامه به غیر از اطلاعاتی که مشمول ممنوعیت افشاء طبق قوانین نمیباشد را میتوان منتشر و مطابق عرف معمول و قوانین هر یک از طرفین از آنها بهرهبرداری نمود.
ماده ۱۴- رفع اختلافات طرفین اختلافات راجع به تفسیر یا اجراء این موافقتنامه را از طریق مذاکره و مجاری دیپلماتیک حل و فصل خواهند نمود.
ماده ۱۵- خودداری از اجراء درخواست هر یک از طرفین حق امتناع از اجراء درخواست طرف دیگر را در صورتی که یکی از موارد زیر بر آن مترتب باشد، خواهد داشت:
۱- تهدید حاکمیت ملی و اخلال در منافع و امنیت طرف فرستنده
۲- تهدید نظم و امنیت اجتماعی
۳- تضاد با قوانین ملی کشور فرستنده باید دلایل امتناع از انجام درخواست را از طریق مجاری دیپلماتیک ابلاغ نماید.
ماده ۱۶- اصلاحات طرفین با توافق متقابل میتوانند نسبت به اصلاح مفاد این موافقتنامه اقدام نمایند. هرگونه اصلاح در صورت رعایت مفاد ماده (۱۷) این موافقتنامه لازم الاجراء میگردد.
ماده ۱۷- شروط نهایی این موافقتنامه سیروز پس از تاریخ دریافت آخرین اطلاعیه رسمی طرفین مبنی بر اینکه اقدامات لازم را طبق قوانین و مقررات خود درباره لازم الاجراء شدن این موافقتنامه به عمل آوردهاند به مدت پنج سال لازم الاجراء خواهد بود. پس از این مدت، این موافقتنامه خود به خود برای دورههای مشابه تمدید میگردد مگر یکی از طرفین با اخطار شش ماهه قبلی نسبت به فسخ آن اقدام نماید.
درخواست پایان اعتبار، مانع از اجراء درخواستهای ارائه شده از سوی دو طرف تا پایان مدت اعتبار موافقتنامه نمیگردد.
این موافقتنامه در هفده ماده در تاریخ شانزدهم آبان ماه ۱۳۸۵ هجری شمسی مطابق با هفتم نوامبر ۲۰۰۶ میلادی در دو نسخه به زبانهای روسی و فارسی که هریک از اعتبار
یکسان برخوردار میباشد، تنظیم شده است.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت جمهوری بلاروس
وزیر کشور
وزیر موقعیتهای اضطراری
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و هفده ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سی و یکم مردادماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۸۶ به تأیید شورای نگهبان رسید.
غلامعلی حدادعادل
رئیس مجلس شورای اسلامی