تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و ساماندهی تولید و عرضه مسکن

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۴/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۴/۱۶

 ‎‎‎۵۱۵۱۶/ت ۳۷۵۴۱ن ‎ـ ۶/۴/۱۳۸۶

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و ساماندهی تولید و عرضه مسکن که به استناد اصل یکصد و بیست و هقتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۴۰۱۸۹/ت۳۷۵۴۳هـ مورخ ۱۹/۳/۱۳۸۶ اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می شود:


۱- برنامه تولید مسکن در کل کشور در سال ۱۳۸۶ به حداقل یک میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ر۵۰۰ر۱) واحد مسکونی افزایش یافته و تمهیدات لازم در جهت تحقق آن از سوی دستگاههای ذی‌ربط به مرحله اجرا در آید.

۲- وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تأمین زمین در سطح کلیه شهرهای کشور به استعداد یک‌میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ر۵۰۰ر۱) واحد مسکونی در مرحله اول جهت سال ۱۳۸۶ اقدام نموده و برای واگذاری اراضی مذکور در قالب برنامه مصوب با رعایت نکات زیر به‌ واجدین شرایط‌ برنامه‌ریزی نماید:
الف- در شهرهای زیر یکصد هزار (۰۰۰ر۱۰۰) نفر جمعیت نحوه سازماندهی متقاضیان واجد شرایط براساس انتخاب متقاضیان خواهد بود ‎‎‎ که می توانند از طریق تعاونیهای موجود در ادارات و مؤسسات متبوع خود و یا در قالب مجموعه های سه خانوار به بالا تقاضای واگذاری زمین جهت آماده‌سازی و احداث مسکن را بنمایند. در اینگونه شهرها ارتفاع مناسب بین سه الی پنج ‎‎‎ طبقه منظور گردد و از واگذاری به‌صورت بلندمرتبه پرهیز گردد.
ب- در شهرهای بالای یکصد هزار (۰۰۰ر۱۰۰) نفر جمعیت، سازماندهی در قالب تعاونیهای مسکن صورت می گیرد لیکن در این شهرها نیز در صورت مراجعه گروههای سه خانوار و بیشتر واجد شرایط، وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به سازماندهی و تخصیص زمین به اینگونه متقاضیان اقدام نماید.
ج- در واگذاری زمین به واجدین شرایط اعم از تعاونیهای مسکن و یا گروههای سه خانوار و بیشتر غیرتعاونی اعمال نظارت فنی و اجرای ساختمانهای توسط مجریان صلاحیتدار طبق قانون نظام مهندسی و اجرای نمای ساختمان طبق ضوابط ابلاغی در کلیه ساخت و سازها الزامی خواهد بود.

۳- وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به توزیع برنامه تولید یک میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ر۵۰۰ر۱) واحد مسکونی شهری و روستایی در سال ۱۳۸۶ بین استانهای مختلف کشور براساس شاخصهای موجود اقدام نموده و به استانداران به‌عنوان مسئولین ستادهای تأمین مسکن استانها ابلاغ نماید. سهمیه های ابلاغی بعنوان کف برنامه تولید مسکن در هر استان بوده و وزارتخانه یادشده نسبت به پیگیری و ارزیابی عملکرد استانها و تعیین استانهای برتر از بین استانهایی که فراتر از سهمیه مسکن تولید نموده باشند در پایان سال ۱۳۸۶ اقدام نماید.

۴- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبلغ ده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال مطابق تصمیم نامه شماره ۳۹۴۸۸/۳۷۵۴۴ مورخ ۱۶/۳/۱۳۸۶ در اختیار وزارت بازرگانی قرار دهد تا وزارتخانه یادشده نسبت به واردات آهن آلات مورد نیاز بخش مسکن به میزان حداقل یک میلیون تن اقدام نماید.
همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به واردات آهن آلات جهت احداث مسکن روستایی به میزان پانصد هزار تن در سال ۱۳۸۶ اقدام نماید.
۵- با توجه به نیاز بخش مسکن به دیگر مصالح عمده از جمله سیمان، وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی برنامه‌ریزی لازم به منظور تأمین مصالح مذکور را معمول نمایند.
۶- در جهت تأمین نیروی انسانی شاغل در بخش مسکن با توجه به افزایش برنامه تولید، وزارت کار و اموراجتماعی با هماهنگی وزارت کشور نسبت به سازماندهی نیروی کار مورد نیاز بخش مسکن اقدام نموده و در همین راستا نسبت به استفاده از نیروهای کارگر ساده و ماهر دارای هویت و صلاحیت تبعه سایر کشورها اقدام و جهت آنان کارت شناسایی و مهارت صادر نماید.

۷- میزان تسهیلات بانکی ویژه برنامه های تولید مسکن در سال ۱۳۸۶ معادل یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۵۰) ریال تعیین گردید. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با فوریت نسبت به تعیین بانکهای عامل و مشخص نمودن سهمیه هر یک از آنان از سرجمع تسهیلات فوق الذکر اقدام و ابلاغ نماید.

۸ ـ یارانه‌های بخش مسکن که ۱۰۹×۶۳۰۰ ریال است صددرصد (۱۰۰%) تخصیص داده شود.

۹ ـ به استناد جزء (۲-۶) بند “د” تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل‌ کشور مالکیت اراضی متعلق به سازمان شیلات استان هرمزگان با مشخصات ثبتی به شماره ۳۵۶۰ به مساحت ۵/۳۱ هکتار و فضای خالی ‎‎‎ بیست هکتار با کاربری اداری ـ مسکونی واقع در شهرستان بندرعباس، بلوار امام‌‌ خمینی جهت تأمین مسکن گروههای کم‌درآمد با اولویت کارکنان فاقد مسکن سازمان شیلات ایران و وزارت جهادکشاورزی به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از وزارت مسکن و شهرسازی منتقل گردد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است به فوریت و خارج از نوبت نسبت به انتقال، تفکیک و سایر امور ثبتی مورد نیاز در خصوص اراضی یادشده اقدام نماید.

۱۰ ـ باتوجه به کاهش سود بانکی، وزارت مسکن و شهرسازی پیشنهاد لازم در خصوص یارانه پلکانی تسهیلات اعطایی به متقاضیان ساکن در شهرها و سایر نقاط جمعیتی حسب جمعیت آنها به کارگروه ارایه نماید.

۱۱ ـ وزارت مسکن و شهرسازی درخصوص تحویل منابع طبیعی که در داخل محدوده شهرها واقع است، پیگیری و اقدام لازم به عمل‌ آورد. جهادکشاورزی آمادگی کامل جهت تحویل این اراضی را دارد.

۱۲ ـ ‎‎‎ رعایت ضوابط شهرسازی در شناسایی و تملک و واگذاری زمینهای موردنیاز در شهرها الزامی است.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور