آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۲/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۴/۲۳

شماره ۵۴۵۹۴/ت۳۷۳۰۳ک – ‎‎‎۱۱/۴/۱۳۸۶


وزرای عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت در جلسه مورخ ۳۰/۲/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۱۰۰/۲۰/۹۴۸۷ مورخ ۱۲/۲/۱۳۸۶ وزارت نیرو، به استناد بند (د) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۹۴۱۴/ت۳۷۲۵۸هـ مورخ ۱۱/۲/۱۳۸۶، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده۱ـ در این آِیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ طرح‌های موضوع این آیین‌نامه: احداث و تکمیل پروژه‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی به منظور تشویق سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی (حقیقی و حقوقی) و تعاونیهای تولیدی، شرکتهای سهامی زراعی و با اولویت تشکلهای آب‌بران.

ب ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی که از بودجه عمومی کشور طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد تا به منظور افزایش حجم اعتبارات، با منابع بانکی تلفیق و با نظارت دستگاه اجرایی ذی‌ربط به صورت کمک بلاعوض در چارچوب قراردادهای منعقد شده در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی قرار دهد.

ج ـ اعتبارات: منابع منظور شده در برنامه‌های کمکهای فنی و اعتباری (بخشی از اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فصل منابع آب).

دـ ‎‎‎ واگذارنده اعتبار: وزارت نیرو (شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکتهای آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان)، وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای جهاد کشاورزی استانها که با عقد قرارداد با بانک کشاورزی، اعتبارات را در اختیار بانک قرار می‌دهند.

هـ ـ بهره‌بردار: تولید‌کننده بهره‌بردار کشاورزی، تشکلهای آب‌بران و کشاورزی یا نمایندگان آنها.

و ـ کارگروه مشترک ملی: کار گروهی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی (به عنوان ناظر) که حسب مورد در وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود.

ح ـ کارگروههای مشترک استانی: کارگروهی مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار استانداری و شرکتهای آب منطقه‌ای (در خوزستان سازمان آب و برق خوزستان) و سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی استان (به عنوان ناظر) که حسب مورد در شرکتهای آب منطقه‌ای استان و سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل می‌شود.


ماده‌ ۲‌ـ واگذارنده اعتبار موظف است اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را به صورت وجوه اداره شده و در چارچوب قرارداد عاملیت با بانک کشاورزی وفق بند «ط» ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اختیار متقاضیان قرار دهد.

تبصره ۱ـ هفتاد درصد (۷۰%) منابع تلفیقی پرداخت شده برای اجرای طرح‌های مصوب کارگروههای موضوع این آیین‌نامه، توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به‌عنوان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

تبصره ۲ـ شناسایی و تعیین مشخصات تمامی طرح‌های قابل اجرا، معرفی متقاضیان موضوع این آیین‌نامه به بانک کشاورزی و نحوه تجهیز منابع مالی طرحها به‌ عهده واگذارنده اعتبار است.


ماده ۳ـ اراضی موات و ملی پایاب سدها و سایر اراضی تحت اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی که براساس مطالعات طرحها و پروژه‌های موضوع این آیین‌نامه به‌عنوان زمینهای آبخور تأسیسات آبی مربوط به عنوان اراضی قابل توسعه محسوب می‌شوند، متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه براساس قیمت کارشناسی موضوع این آیین‌نامه به سرمایه‌گذار، از طریق فروش اراضی، مشارکت در ساخت شبکه‌ها با سرمایه‌گذار، اجاره به شرط تملیک و اجاره بلندمدت توسط وزارت جهاد کشاورزی و براساس مقررات مربوط قابل واگذاری است.

تبصره ۱ـ در واگذاری اراضی، رعایت ممنوعیت‌های قانونی الزامی است.

تبصره ۲ـ سرمایه‌گذار موضوع این ماده، شخصی حقیقی یا حقوقی است که طرح پیشنهادی وی به تأیید دستگاه اجرایی یا کارگروه مشترک ملی رسیده است. در مواردی که بیش از یک سرمایه‌گذار متقاضی اراضی موصوف باشد، رعایت شرایط غیرتبعیضی در واگذاری بین متقاضیان الزامی است.

تبصره ۳ـ وجوه حاصل به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۶۰۱۲۲ قانون بودجه سال۱۳۸۶ کل کشور واریز و معادل آن تا مبلغ دویست ‌میلیارد (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اعتبار ردیف متفرقه ۵۰۳۹۲۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور به طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی مربوط اختصاص می‌یابد. این منابع برای احداث و تکمیل شبکه‌های مذکور به مصرف خواهد رسید.

تبصره ۴ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، نحوه واگذاری، مرجع واگذاری، مدت اجاره و تعیین مال‌الاجاره اراضی تحت اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی را در قالب دستورالعملی به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ کند.


ماده ۴ـ واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک کشاورزی که شامل بررسی و ارزیابی طرحها، برآورد میزان سرمایه‌گذاری لازم، ارزیابی وثایق و تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها، تعیین طول مدت اجرای طرح، چگونگی بازپرداخت اصل وجوه اداره شده و تسهیلات اعطایی، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات و وصول است، یک‌ درصد (۱%) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد به بانک کشاورزی پرداخت کند.


ماده ۵ ـ در صورت لزوم برای تسریع در امر بهره‌برداری از طرحها و بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده، واگذارنده اعتبار مجاز است طرحها را در مقیاس کوچکتری که به طور مستقل قابل بهره‌برداری باشند، تهیه و برای تصویب به کارگروه مشترک (ملی یا استانی) پیشنهاد کند.


ماده ۶ ـ اهم وظایف کارگروههای مشترک به شرح زیر است:

الف ـ بررسی فنی و اقتصادی و تصویب نهایی طرح‌های پیشنهادی از طرف بانک کشاورزی.

ب ـ ایجاد هماهنگی اعتباری در تهیه و اجرای همزمان طرح‌های تأمین آب، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و مکمل به منظور اجرای کامل طرح.

ج ـ بررسی پیشنهاد واگذارنده اعتبار درخصوص تفکیک طرحها به مقیاس کوچکتر و تصمیم‌گیری ظرف دو هفته.

ز ـ بررسی مشکلات اجرایی طرح‌های مصوب تبصره (۷۶) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۵ ـ و بند « الف» ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ‌مصوب ۱۳۷۹ـ و برطرف کردن آنها.

تبصره ـ کارگروه مشترک ملی می‌تواند ضمن تدوین ضوابط در صورت لزوم نسبت به تفویض اختیار تصویب طرحها در کارگروههای مشترک استانی اقدام کند.


ماده ۷ـ بانک کشاورزی موظف است گزارش توجیهی طرح‌هایی را که پس از بررسیهای انجام شده از نظر فنی و اقتصادی موجه تشخیص می‌دهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرح‌هایی که غیرموجه تشخیص داده است را ظرف دو ماه از تاریخ دریافت برای کارگروههای مشترک ارسال دارد.

تبصره ـ در صورتی که بانک کشاورزی تا زمان مقرر اقدام نکند به ازای هر ماه تأخیر نیم‌ درصد (۵%) از کارمزد موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه کاسته خواهد شد.


ماده ۸ـ مانده وجوه اداره شده نزد بانک کشاورزی جزو سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به آن تعلق خواهد گرفت. وجوه حاصل از سود یاشده به حساب خزانه واریز می‌شود و بانک کشاورزی موظف است مانده وجوه مذکور را در پایان هر سال به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کند.


ماده ۹ـ بانک کشاورزی موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرح‌های معرفی شده و عملکرد تسهیلات پرداختی را در قالب فرمهای مورد توافق، هر سه ماه یکبار به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه کند.


ماده ۱۰ـ تنظیم روابط بانک کشاورزی با متقاضی، براساس مقررات و آیین‌نامه‌های اعتباری بانک کشاورزی و مفاد این آیین‌نامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک کشاورزی است. طول مدت قرارداد، شامل دوره اجرا (حداکثر دو سال) و بازپرداخت (حداکثر هشت سال) است.


ماده ۱۱ـ وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه توسط واگذارنده اعتبار به حساب مخصوصی که نزد بانک کشاورزی (در مرکز، شعبه مرکزی و در استانها، شعب مرکز استانها) افتتاح خواهد شد، تودیع و با اعلام وصول توسط بانک، مبالغ مذکور توسط ذیحساب به حساب هزینه‌ قطعی منظور خواهد شد.


ماده. ۱۲ ـ بانک موظف است مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط ناشی از سهم واگذارنده اعتبار (تبصره (۷۶) قانون برنامه دوم توسعه و بند « الف» ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه) و سود موضوع ماده (۸) این آیین‌نامه را در حساب جداگانه‌ای نگهداری و گزارش مالی این حساب را هر سه ماه یکبار به سازمان مدیریت و
برنامه‌ریزی کشور و واگذارنده اعتبار ارسال کند. وجوه مذکور در چارچوب ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ عمل خواهد شد.


ماده ۱۳ ـ بانک و واگذارنده اعتبار موظفند حسابهای مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه را به صورتی نگهداری کنند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف اصل تسهیلات اعطایی به طرحها و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.


ماده ۱۴ ـ بهره‌بردارانی که در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی به‌طور مجزا و توأم مشارکت کرده‌اند، به میزان سرمایه‌گذاری انجام داده و حداکثر تا سقف حق اشتراک تعیین شده، از پرداخت حق اشتراک معاف هستند. پروانه بهره‌برداری صرفاً برای بهره‌بردارها که در احداث شبکه‌های یاد شده مشارکت نموده‌اند به نسبت میزان مشارکت آنان صادر خواهد شد.


ماده ۱۵ ـ کشاورزانی که در اجرای این آیین‌نامه نسبت به ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در محدوده اراضی خود مشارکت کرده‌اند، به عنوان مالک تلقی شده و مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری این شبکه‌ها حسب مورد به عهده آنان یا تشکلهای کشاورزان ذی‌ربط خواهد بود.


ماده ۱۶ ـ مسئولیت نظارت بر عملیات اجرایی طرح‌های مصوب تا پایان عملیات در هر مورد برعهده واگذارنده اعتبار خواهد بود. واگذارنده اعتبار و بانک کشاورزی مکلفند همکاریهای لازم در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز را به عمل آورند.


ماده ۱۷ـ وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند گزارش عملکرد این آیین‌نامه را هر سه ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه کنند.


این تصویب‌نامه در تاریخ ۶/۴/۱۳۸۶ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده‌ است.
معاون اول رئیس جمهورـ پرویز داودی