اصلاح بند (۱) تصویب‌نامه موضوع ضوابط نحوه محاسبه حقوق و مزایای اتباع خارجی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۲/۲۹

 شماره ۲۲۲۳۱/ت۳۶۰۲۳هـ – ۱۳۸۶/۲/۱۷

هیئت‏ وزیران در جلسه مورخ ۱۲/۲/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد شماره ۸۱۳۴۱ مورخ ۸/۷/۱۳۸۵ وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهـوری اسلامی ایران و ماده (۶) قانون تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۷۴ـ تصویب نمود:

در بند (۱) تصویب‌نامه شماره ۴۴۳۲۷/ت۲۰۷۹۰ هـ مورخ ۱۳۷۹/۱۰/۴ ، موضوع ضوابط نحوه محاسبه حقوق و مزایای اتباع خارجی و ضوابط استفاده از ارز توسط آنان و چگونگی منظور نمودن هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی در زمان انعقاد قرارداد، عنوان تبصره به بند (۲) تغییر و متن آن به شرح زیر اصلاح می‌شود و شماره‌های بندهای بعدی نیز به ترتیب تغییر می‌یابد:

« ۲ـ در مواردی که حقوق و مزایای اتباع خارجی در قراردادهای مربوط به تفکیک تعیین نگردیده است مأخذ محاسبه به استثنای موارد زیر بر اساس جدولی که توسط وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه تدوین می‌شود تعیین و ملاک عمل دستگاههای ذی‌ربط خواهد بود.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۷/۷/۳]
در مورد اتباع خارجی شاغل در شرکت ها و مؤسسات طرف قرارداد با دستگاه ها و نهادهای عمومی و دولتی، مأخذ محاسبه حقوق اعلام شده از طرف دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و دولتی حسب مورد خواهد بود، در غیر این صورت، با توجه به سوابق در سطح شغل مربوط و در مقایسه با سطح اشتغال اتباع ایرانی محاسبه خواهد شد.

تبصره ۲ـ درصورتی که تبعه خارجی اظهارنامه مالیات بردرآمد خود را تسلیم مقامات مالیاتی کشور متبوع خود نموده و رونوشت آن را به تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران رسانده باشد، با ارایه آن به وزارت کار و امور اجتماعی و واحد مالیاتی ذی‌ربط، ارقام مندرج در اظهارنامه مالیاتی مذکور ملاک محاسبه عوارض و مالیات قرار می‌گیرد.

تبصره ۳ـ مبنای محاسبه عوارض و مالیات حقوق اتباع خارجی که به استناد اصل (۸۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت شرایط ماده (۱۲۷) قانون کار ـ مصوب ۱۳۶۹ـ به استخدام بخش دولتی درآمده‌اند، میزان حقوق و مزایای پرداختی توسط دستگاه دولتی خواهد بود.

تبصره ۴ـ شرایط مقرر در قراردادهای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است صرفاً درباره مالیات نسبت به اتباع دولتهایی که با دولت جمهوری اسلامی ایران دارای قراردادهای موصوف هستند رعایت شود.

تبصره ۵- [اصلاحی ۱۳۸۷/۷/۳]
موارد زیر از شمول این تصویب‌نامه مستثنا می‌باشند:

۱ـ مبلغان اقلیت‌های دینی که پس از تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه کار دریافت می‌کنند.

۲ـ اتباع خارجی شاغل در دفاتر نمایندگی بانک های خارجی مستقر در کشور منوط به تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۳ـ کارشناسان و تکنسین های خارجی که فقط به منظور نصب، راه اندازی و آموزش تجهیزات وارد کشور می‌شوند برای دو ماه. در صورت نیاز به حضور بیشتر، با تأیید وزارت کار و امور اجتماعی این مدت حداکثر تا سه ماه تمدید می‌گردد.

۴ـ اتباع خارجی دارای همسر ایرانی به استثنای اتباع افغانی (در مدت زوجیت).

۵ ـ اتباع افغانی دارای همسر ایرانی که ازدواج رسمی آنان تا تاریخ ۱/۷/۱۳۸۵ صورت گرفته و به تأیید وزارت کشور رسیده باشد. (در مدت زوجیت)

۶ ـ صاحبان سرمایه و یا سهامداران شرکت های سرمایه گذار خارجی مشروط به اینکه حداقل آورده هر یک از صاحبان سرمایه و یا سهامداران از سیصد هزار (۳۰۰،۰۰۰) دلار کمتر نباشد با ارائه تأییدیه از وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران).

۷ـ اتباع خارجی دارای اقامت قانونی بیشتر از پانزده سال با تأیید نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

۸ ـ اساتید خارجی که در دانشگاه‌های داخل فعالیت های آموزشی و پژوهشی دارند.

»

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی