آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۲/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۲/۲۲

شماره ۱۹۷۱۷/ت۳۷۲۴۸هـ ۱۲/۲/۱۳۸۶
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۵/۲/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه های بازرگانی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد بند (ط) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به ‌شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی که طی قراردادهای منعقدشده در اختیار بانک عامل قرار می‌گیرد.
ب ـ واگذارنده اعتبار: شرکتهای وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند به نمایندگی از مجمع عمومی آنها با عقد قرارداد، اعتبارات لازم را در اختیار بانک عامل قرار دهد.
پ ـ بانک عامل: پست بانک که اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را از طرف واگذارنده اعتبار در قالب قرارداد عاملیت در اختیار می‌گیرد.

ماده ۲ـ سهم هر یک از شرکتهای موضوع بند « ب» ماده (۱) با تصویب مجمع عمومی خود و متناسب با سود ویژه آنها در بودجه سال ۱۳۸۶ مطابق جدول مورد توافق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌گردد. سهم تعیین شده هر شرکت بر اساس ۱۲/۱ پرداخت خواهد شد.

ماده ۳ـ اعتبارات موضوع این آیین‌نامه بابت سرمایه‌گذاری در جهت ارتقا و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و تولید برنامه های نرم‌افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، حمایت از طرح‌های تحقیقات کاربردی، نیمه صنعتی، آموزشی، توسعه‌ای، اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در قلمرو ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت تسهیلات در اختیار بخشهای تعاونی و خصوصی می‌باشد.

ماده ۴ـ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد این آیین‌نامه و بر اساس قرارداد منعقد شده با بانک عامل ، اعتبارات مربوط را در اختیار بانک عامل قرار دهد.

ماده ۵ ـ بررسی و تـصویـب طرحها، چگـونگی مصـرف، نحـوه تـوزیع وجوه (تعیین گیرندگان تسهیلات)، سقف تسهیلات اعطایی، مدت بازپرداخت تسهیلات، نرخ سود، نوع تضمینات و گردش‌کار و نظارت بر حُسن اجرا بر عهده شورای راهبری طرح‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات متشکل از اعضای زیر خواهد بود:
الف ـ نمایندگان منتخب مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران.
ب ـ دو نفر از معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به انتخاب وزیر.

تبصره ـ کارمزد بانک عامل به عنوان حق عاملیت طی قرارداد از طرف واگذارنده اعتبار قابل دریافت می باشد.

ماده ۶ ـ ذیحساب دستگاه واگذارنده اعتبار موظف است وجوه پرداختی به بانک عامل را به عنوان هزینه قطعی منظور نماید.

ماده ۷ـ بانک عامل موظف است حسابهای مربوط به وجوه اداره شده موضوع این آیین‌نامه را به صورتی نگهداری نماید که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرحها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۱۱/۷]
اصل و سود تسهیلات و اقساط بازپرداختی، در اختیار واگذارنده اعتبار (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) قرار می‌گیرد تا مطابق مفاد قرارداد عاملیت با بانک عامل و ماده (۳) این آیین‌نامه مجدداً به صورت تسهیلات در اختیار بخشهای غیردولتی قرار گیرد.
حکم این تبصره شامل آیین‌نامه‌های اجرایی بند (خ) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۷۴۵۴/ت۲۹۰۴۹هـ مورخ ۱/۶/۱۳۸۲ هیئت وزیران، بند (ح) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۶۰۶۵/ت۳۰۴۵۰هـ مورخ ۲۶/۲/۱۳۸۳ هیئت وزیران، بند (ز) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۸۴۴ت۳۲۷۶۲هـ مورخ ۲۸/۱/۱۳۸۴ هیئت وزیران و بند (ح) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل‌کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۹۸۹۹/ت۳۴۷۶۷/هـ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۴ هیئت وزیران نیز می‌باشد.

ماده ۸ ـ بانک عامل موظف است ماهانه عملکرد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارش نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی