دستورالعمل مشارکت سپاه در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۱/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۲/۱۳

شماره 7/1421/03/6/ن – ۱۳۸۵/۱/۲۱

قرارگاه بازسازی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس دستورالعمل مصوب مشارکت سپاه در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مصوبات هیئت محترم وزیران مجاز است با دستگاههای اجرائی کشور بعنوان مجری طرح موافقتنامه مبادله و یا بعنوان پیمانکار قرارداد منعقد نماید. نظر به اینکه در انعقاد قراردادها میبایست به دستورالعمل مصوب استناد و آن را ارائه نماید ضمن ارسال یک نسخه از دستورالعمل مذکور، خواهشمند است دستور فرمائید دستورالعمل مصوب مشارکت سپاه در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در روزنامه رسمی کشور درج شود و از نتیجه این ستاد را مطلع نمایند.


دستورالعمل مشارکت سپاه در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

منظور: [اصلاحی ۱۳۸۸/۵/۲]
در اجرای اوامر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا مبنی بر مشارکت سپاه در امر بازسازی کشور و بر اساس اصل «147» قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور مشارکت در اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران در زمان صلح با حفظ آمادگی رزمی به صورت مجری طرح یا پیمانکار و مشاور مجاز به تبادل موافقتنامه و یا انعقاد قرارداد میباشد.

هدف:
1/2ـ استفاده بهینه از منابع و امکانات و استعدادهای عمرانی و اقتصادی موجود سپاه در جهت تداوم انقلاب اسلامی.
2/2ـ ایجاد روش یکنواخت به منظور مشارکت سپاه در اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی.
3/2ـ کمک به اجرای برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران.
4/2ـ ایجاد درآمد به منظور تقویت بنیه مالی سپاه و جایگزینی وسایل و تجهیزات مستهلک شده.
5/2ـ کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان رزمی و دفاعی سپاه.
6/2ـ تداوم ارتباطات سپاه و مردم و استحکام بخشیدن به سازماندهی دفاعی بسیج مردمی.
7/2ـ ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیروهای بسیجی در توسعه اقتصادی کشور.

تدبیر:
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس فرمان شماره 2938 ـ1 ـ ف مورخ 23/9/1369 مقام معظم رهبری و در چارچوب این دستورالعمل در فعالیتهای بازسازی و اقتصادی مشارکت مینماید.

1/3ـ به منظور هدایت صحیح و بکارگیری امکانات سپاه در امر بازسازی و همچنین برنامه‌های توسـعه اقتـصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از طریق قرارگاه بازسازی خاتم الانبیاء (ص) که انحصاراً «قرب» نامیده میشود، اقدام خواهدشد.

2/3ـ [اصلاحی ۱۳۸۸/۵/۲]
قرب به استناد فرمان فوق الذکر و مصوبه هیئت محترم وزیران به شماره 9761/69/مت359هـ مورخ 21/9/1369 و اصلاحیه آن به شماره 9800/69/ت370/هـ/م مورخ 28/9/1369 با دستگاههای اجرائی کشور بعنوان مجری طرح موافقتنامه مبادله و یا بعنوان پیمانکار و مشاور قرارداد منعقد مینماید.

3/3ـ با توجه به لزوم حفظ آمادگی رزمی، نیروهای پنجگانه سپاه در محدوده دستورالعملهائی که توسط فرماندهی کل سپاه ابلاغ خواهدشد در بازسازی و نوسازی کشور شرکت مینمایند.

4/3ـ به منظور هماهنگی و هدایت صحیح فعالیتهای سپاه در امر بازسازی و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شورائی که ریاست آن را فرمانده کل سپاه عهده‌دار خواهد بود تشکیل میگردد.

5/3ـ اعضاء شورا عبارتند از:
1ـ فرمانده کل سپاه.
2ـ ریاست ستاد مشترک سپاه.
3ـ فرماندهان نیروهای پنجگانه سپاه.
4ـ فرمانده دانشگاه امام حسین (ع).
5 ـ مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه.
6 ـ رئیس ادارة خودکفائی سپاه.

تبصره 1ـ فرمانده قرارگاه بازسازی خاتم الانبیاء (ص)، فرمانده کل سپاه خواهدبود.

تبصره 2ـ شرح وظایف و آیین‌نامه داخلی این شورا به تصویب فرمانده کل سپاه خواهد رسید.

6/3ـ قرب موظف است تمهیدات لازم را جهت انطباق تشکیلات و استعدادهای اجرائی با واحدهای ذیربط سپاه در اجرای مأموریتهای بازسازی و فعالیتهای اقتصادی و کنترل دقیق آورده‌های سپاه (اعم از سرمایه منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی) و حسابرسی سود و زیان بعمل آورد.

تبصره 1ـ قرب مجاز به ایجاد شرکت نمیباشد بلکه باید به همان ترتیبی که در تبصره «9» قانون برنامه اول توسعه مصوب 11/11/1368 پیش‌بینی شده است اقدام نماید.

تبصره 2ـ شرح وظایف واحدهای اجرائی مذکور پس از تصویب شورای فوق توسط فرماندهی کل سپاه ابلاغ خواهدشد.

7/3ـ در بکارگیری پرسنل غیرسازمانی موردنیاز باید نحوی عمل شود. که هیچگونه تعهد مالی و استخدامی برای سازمان سپاه ایجاد ننماید.

8/3ـ قرب با استـفاده از استعـدادهـای منـدرج در بنـد «3/3» براسـاس شرایط توافقنامه‌ها و یا قراردادها، امکانات اجرائی موردنیاز را از قبیل نیروی انسانی غیرسازمانی، مواد اولیه و مصرفی، تجهیزات، ماشین‌آلات، وسایل مهندسی، ابزارآلات و کلیه هزینه‌های پرسنل سازمانی شاغل در پروژه‌ها و دیگر هزینه‌های ضروری را از محل درآمد تأمین نماید و مبلغ مازاد بر هزینه‌های فوق را به شرح ذیل هزینه خواهدشد.

1/8/3ـ حداکثر بیست درصد (20%) بنا به تشخیص فرماندهی نیروی مربوطه بابت پرداخت حق‌الزحمه، پاداش، اضافه کاری و سایر هزینه‌های ضروری برابر ضوابط ابلاغی از سوی فرماندهی کل سپاه.

2/8/3ـ حداکثر سی درصد (30%) براساس سیاست ابلاغی از سوی فرماندهی کل سپاه توسط نیرو و رده مربوطه بابت خرید ماشین‌آلات، تجهیزات، وسائل مهندسی، ابزارآلات، قطعات یدکی، انجام تعمیرات اساسی، تولید مصالح ساختمانی و احداث ساختمانهای مورد نیاز.

3/8/3ـ حداکثر سی درصد (30%) در جهت کمک به احداث خانه‌های سازمانی در نیروی مربوطه برابر ضوابط ابلاغی از سوی فرماندهی کل سپاه.

4/8/3ـ مابقی جهت امورات ضروری در نیروها و کل سپاه با مجوز فرماندهی کل سپاه.

9/3ـ پرداخت هزینه های پرسنل سازمانی شاغل در پروژه‌ها بصورت پاداش از محل وجوه حاصله از اجرای پروژه برابر آیین‌نامهای است که به تصویب فرماندهی کل سپاه خواهدرسید.

10/3ـ کلیة امکانات و تجهیزات خریداری شده از محل درآمد حاصله پس از اجرای طرح یا قرارداد در اختیار رده اجراکننده قرار خواهدگرفت.

11/3ـ وسایل و امکاناتی که از محل درآمدهای پروژهها خریداری میگردد بعد از اتمام پروژه در صورت عدم نیاز پس از کسب مجوز از قرب به فروش رسیده و درآمد حاصله برابر مفاد 2/8/3 این دستورالعمل هزینه گردد.

دستورات هماهنگی:
1/4ـ دستگاههای اجرائی از صورت وضعیتهای ارائه شده از طرف قرب هیچگونه وجهی را به استثنای وجوه مربوطه به پیش پرداخت و پرداختهای قبلی کسر ننمایند.

2/4ـ هیچکدام از یگانها و یا مناطق و یا نواحی بطور مستقیم حق شرکت در فعالیتهای اقتصادی را نداشته و میبایست از طریق قرب در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت نمایند.