قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۲/۱۰

ماده ۱ – ماده (۴) قانون مذکور [قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی] به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
ماده ۴ – انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده همزمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهدشد. چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهارپنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقیمانده هیچیک از انتخابات مذکور برگزار نگردد انتخابات میاندوره‌ای انجام خواهد شد.

ماده ۲ – ماده (۸) قانون مذکور به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
الف – پاراگراف اخیر تبصره(۴) الحاقی مصوب ۲۶/۱۲/۱۳۸۳ به شرح زیر حذف شد:
«انتخابات حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار همزمان با انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری برگزار خواهدشد. مهلت‌های مقرر در مواد (۲۸) و (۲۹)‌ قانون انتخابات برای این حوزه لازم‌الرعایه نمی‌باشد. این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراء است.»
ب – تبصره(۶) ماده مذکور حذف گردد.

ماده ۳ – متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۹) الحاق می‌گردد:
تبصره – وزارت کشور موظف است ظرف شش ماه از زمان تصویب این قانون نسبت به نوین‌سازی شیوه‌های أخذ رأی و شمارش آراء به‌منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر در أخذ، شمارش و اعلام نتایج و همینطور استاندارد‌سازی صندوقهای أخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید.

ماده ۴- برای اصلاح مواد (۱۸) و (۱۹)، صدر ماده (۱۸) و تبصره ذیل آن حذف می‌گردد و بندهای (۱) تا (۴) آن به عنوان بندهای (۱۲) تا (۱۵) به ذیل ماده (۱۹) الحاق می‌گردد.

ماده ۵- متن زیر به‌عنوان تبصره (۳) به ذیل ماده (۲۸) الحاق می‌گردد:
تبصره ۳ – هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.

ماده ۶- ماده (۲۹) قانون مذکور به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:
الف – در بندهای (الف) و(ب) ماده (۲۹) قانون مذکور عبارت «حداقل دو ماه» به «حداقل شش‌ماه» و در تبصره (۳) عبارت «سه ماه» به «شش‌ماه» تغییر یافت.
ب – جزء (۲) بند (ب) ماده (۲۹) قانون مذکور به شرح ذیل اصلاح و جزء(۱۱) به این ماده الحاق می‌گردد:
۲- قضات شاغل در امر قضاء و رؤسای دادگستری شهرستانها و استانها.
۱۱- اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا .
ج – دو تبصره به شرح ذیل به عنوان تبصره‌های (۴) و(۵) به ماده(۲۹) الحاق گردید و تبصره (۴) قانون به عنوان تبصره (۶) تغییر یافت:
تبصره ۴- جایگزین فرد مستعفی باید از سوی مرجع ذی‌صلاح بالاتر حداکثر به مدت یک‌ماه به طور رسمی معرفی شود و فرد مستعفی در آن حوزه مسؤولیتی نداشته باشد.
تبصره ۵- هریک از مسؤولین استانی و شهرستانی نظیر رئیس ستاد اقامه نماز و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشمول حکم فوق می‌گردند.

ماده ۷- ماده (۹۴) قانون مذکور به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:
ماده ۹۴- کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی‌الاثر می‌باشد.

ماده ۸- ماده(۶۱) قانون مذکور به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:
ماده ۶۱- هرگونه الصاق ونصب اعلامیه، عکس،‌پوستر و بنر و پارچه های تبلیغاتی به طور کلی ممنوع است و مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی باید نسبت به امحاء آنها اقدام نموده و متخلفین را جلب و به مقامات قضائی تحویل نمایند. استنکاف از این وظیفه جرم محسوب می‌شود.


قانون فوق مشتمل بر هشت ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و ششم فروردین‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی ‌تصویب و در تاریخ ۲۹/۱/۱۳۸۶ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.

غلامعلی حدادعادل
رئیس مجلس شورای اسلامی