آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۱/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۲/۰۲

شماره ۶۱۶۴/ت۱۲۱هـ – ۱۳۸۶/۱/۲۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۶/۱/۱۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی، جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ب) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ بخش غیردولتی در این آیین‌نامه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که براساس مجوزهای وزارت بازرگانی در چارچوب مقررات به امر سیلوسازی و نگهداری گندم اشتغال دارند.

تبصره ـ کارخانه‌های آرد موضوع این آیین‌نامه‌ کارخانه‌های دارای مجوز از وزارت بازرگانی هستند.

ماده ۲ـ به منظور تشویق بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان به ایجاد انبارها و سیلوهای گندم، دستگاه مباشر (شرکت بازرگانی دولتی ایران) مجاز است نسبت به پرداخت دو درصد (۲%) بهای خرید تضمینی گندم (۲۰۵۰ ریال) به شرح زیر و متناسب با شرایط منطقه و زمان اوج برداشت اقدام کند.
الف ـ به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل گندم و جلوگیری از ازدحام وسایط حمل در زمان اوج برداشت، دستگاه مباشر موظف است در صورت عدم ظرفیت خالی تأسیسات نگهداری گندم که در مبادی تولید و مصرف، گندم را به بهای تعیین شده موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۶۶۹۹۱/ت۳۶۹۸۲هـ مورخ ۲۲/۱۲/۱۳۸۵ با رعایت جدول پاکی خریداری کند و علاوه بر بهای گندم، به ازای نگهداری هر کیلوگرم گندم (در فاصله زمانی اوج برداشت گندم تا زمان تحویل) ماهانه معادل چهل (۴۰) ریال به عنوان هزینه نگهداری پرداخت کند.
ب ـ مدت زمان نگهداری بیش از ۱۵ روز هر کیلوگرم گندم یک ماه و برای مدت کمتر از ۱۵ روز مبلغی تعلق نخواهد گرفت.
ج ـ زمان اوج برداشت هر شهرستان توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی و حداکثر زمان نگهداری برحسب شهرستان، توسط دستگاه مباشر تعیین و یک هفته قبل از شروع زمان خرید توسط دستگاه مباشر، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماده ۳ـ کارخانه‌های آرد و بخش غیردولتی به منظور استفاده از امکانات و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه موظف هستند گندم را مستقیماً از کشاورزان خریداری کرده و دستگاه مباشر نیز در زمان تحویل گندم از آنان، تنها بهای خرید تضمینی گندم و هزینه نگهداری هر کیلوگرم در هر ماه چهل و یک (۴۱) ریال را پرداخت می‌نماید.

تبصره ـ شرایط لازم برای اخذ مجوز ایجاد انبار و نگهداری گندم، با توجه به مفاد ماده (۲) این آیین‌نامه توسط دستگاه مباشر، به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

ماده ۴ـ بهای گندم و هزینه نگهداری موضوع این آیین‌نامه در زمان تحویل به مباشر خرید محاسبه و به بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان پرداخت خواهد شد.

ماده ۵ ـ گندم تحویلی به مراکز خرید در صورت وجود آلودگی و آفات انباری، توسط دستگاه مباشر و عاملان خرید دولتی قابل خرید نیست.

تبصره ـ انواع آفات انباری و میزان مجاز آن توسط وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهشهای غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران تعیین و توسط دستگاه مباشر برای آگاهی بخشهای ذی‌نفع، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماده۶ ـ هزینه نگهداری موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه، به صورت علی‌الحساب در هزینه‌های تبعی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منظور و به دستگاه مباشر ابلاغ و رقم قطعی آن پس از پایان عملیات خرید و نهایی شدن، از محل ردیف «۵۰۳۰۱۹» قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، پرداخت خواهد شد.

ماده ۷ـ نظارت بر حُسن اجرای این آیین‌نامه و ارایه گزارش نظارتی به هیئت دولت در هر شش ماه توسط کارگروهی به مسئولیت وزارت بازرگانی و عضویت نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صورت می‌گیرد.

ماده ۸ ـ این آیین‌نامه نافی وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمی‌باشد.

معاون اول رئیس جمهور