تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در خصوص همکاریهای مشترک با کشور عراق

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۹/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۹/۰۷

110575/ت36340ن – ۱۳۸۵/۹/۷

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در خصوص همکاریهای مشترک با کشور عراق که به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره ۱۱۰۵۷۲/ت۳۵۹۱۷هـ مورخ ۷/۹/۱۳۸۵ اتخاذ شده است به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می گردد.


۱ـ با توجه به یادداشت تفاهم امضا شده بین استانداران کرمانشاه و سلیمانیه عراق درخصوص صادرات نفت سفید و دیگر فرآورده‌های نفتی به عراق، روزانه یک میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱) لیتر نفت و دیگر فرآورده‌های نفتی مندرج در قرارداد فیمابین به مدت سه ماه جهت کمک به حل مشکلات نفتی منطقه کردستان عراق، توسط وزارت نفت صادر گردد.


۲ـ بخش ایرانی پروژه احداث خط لوله (۳۲) اینچی انتقال نفت خام بصره به آبادان به طول (۸) کیلومتر و همچنین خط لوله (۱۶) اینچی انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به شیب و به طول (۸) کیلومتر در داخل ایران، به سرعت توسط پیمانکار ایرانی (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) انجام شود. هزینه چهل و پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵) دلاری احداث خطوط لوله مزبور از منابع داخلی وزارت نفت تأمین گردد.


۳ـ به منظور تسهیل در صادرات نفت و فرآورده از استانهای ایلام، خوزستان و کرمانشاه به مقصد عراق، گمرک جمهوری اسلامی ایران تمامی تسهیلات لازم جهت ورود کامیونهای عراقی به استانهای مزبور را فراهم سازد.


۴ـ با توجه به توافق به عمل آمده با طرف عراقی مبنی بر تکمیل خطوط انتقال برق‌ الهارثه ـ آبادان با ظرفیت (۴۰۰) کیلو ولت در مدت شش ماه و کرمانشاه ـ دیالی با ظرفیت (۴۰۰) کیلوولت در مدت هیجده ماه، مدت زمان بهره‌برداری از خط‌ الهارثه ـ آبادان به سه ماه و کرمانشاه ـ دیالی به نه ماه تقلیل یابد.


۵ـ با توجه به قول مساعد وزیر امور خارجه به طرفهای عراقی مبنی بر کمک به تأمین برق کربلا و نجف، بنا به گزارش وزارت نیرو مبنی بر نیاز به سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) دلار اعتبار در بخش انتقال خط نجف به کربلا (به طول ۸۰ کیلومتر) و همچنین کمک به افزایش تولید برق در این دو استان و صدور تجهیزات نیروگاهی، مبلغ سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) دلار مزبور توسط وزارت امور خارجه به این امر اختصاص یابد.


۶ـ پس از مذاکره با طرف عراقی و حصول نتیجه، اعتبار یک میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) دلار برای کشور عراق علاوه بر اختصاص به پروژه‌های استراتژیک (اتصال خطوط راه‌آهن، اتصال خطوط شبکه انتقال برق، احداث دو خط لوله نفتی آبادان ـ بصره و احداث جاده‌های چزابه، العماره، مهران و کوت) به پروژه‌های احداث دو نیروگاه در منطقه کوت و شهرک صدر بغداد و همچنین احداث دو بیمارستان در شهرهای نجف و شهرک صدر نیز اختصاص یابد.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور