آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۶۴) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۴/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۵/۱۵

شماره ۳۶۶۰۰/ت۳۵۰۵۹هـ – ۱۳۸۵/۵/۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۴/۲۸ بنا به پیشنهاد شورای عالی حفاظت محیط زیست موضوع نامه شماره ۱۲۵۰-۱ مورخ ۴/۲/۱۳۸۵ سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد بند “الف“ ماده (۶۴) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ دراین آیین‌نامه عبارات و واژه های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می رود:
الف ـ ‌آموزش رسمی محیط زیستی: تلفیق هدفمند و نظام‌مند موضوعات محیط زیستی در دروس مقاطع و پایه‌های مختلف آموزش تحصیلی و همچنین در رشته‌های مختلف آموزش عالی به نحوی که آموزه‌های دانش‌آموزان و دانشجویان در بروز رفتار و تصمیم‌گیری سازگار با محیط زیست مؤثر واقع شوند.
ب ـ آموزش غیررسمی محیط زیستی: آموزش مستقیم و غیرمستقیم گروههای مختلف اجتماعی در خارج از نظام آموزش رسمی (کارمندان، کارگران، مدیران دولتی و غیردولتی و نظایر آنها) به نحوی که با گذشت زمان رویکرد، رفتار و تصمیم‌گیری آنها با حفاظت از محیط زیست سازگاری بیشتری یابد.

ماده ۲ـ کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و با عضویت نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، نفت، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسکن و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمانهای صدا و سیما و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود. وظایف این کارگروه تدوین برنامه عمل ارتقای آگاهیهای محیط زیستی براساس اسناد بالادستی از جمله سند فرابخشی برنامه چهارم توسعه کشور در میان گروههای مخاطب هریک از مخاطبین دستگاههای یادشده و دیگر گروههای اجتماعی می‌باشد. این برنامه‌ها می‌بایست شامل اولویت‌بندی گروههای مخاطب، محتوای آموزشی با تأکید بر نیازهای محلی از قبیل زیست بومها، فنون مؤثر پیام‌رسانی با توجه به ماهیت گروههای مخاطب باشد.

تبصره ۱ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با همکاری و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست دروس محیط زیستی متناسب با سطوح مدیریتی و کارکنان و برنامه‌ریزان دولتی را تهیه و توسط دستگاههای ذی‌ربط در قالب آموزشهای توجیهی بدو ورود به خدمت و پودمانی به مرحله اجرا درآورد.

تبصره ۲ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظفند اقدامات لازم جهت تنظیم تعریف مناسب ترجمه و تألیف کتابهای محیط زیستی و تأمین اعتبار لازم را به عمل آورند.

تبصره ۳ـ سازمان حفاظت محیط زیست موظف است:
الف ـ با همکاری کارگروه مندرج در ماده (۲)، ضمن تدوین شاخصهای ارزشیابی و عملکرد، گزارش سالانه‌ای از پیشرفت فعالیتهای موضوع مواد (۲)، (۳) و (۴) این آیین‌نامه را به هیئت وزیران ارایه نماید.
ب ـ با همکاری مرکز آمار ایران اثربخشی فعالیتهای آموزش رسمی و غیررسمی محیط زیستی را درخصوص میزان تغییر رویکرد و رفتار محیط زیستی گروههای مخاطب بررسی و سنجش نماید.

[برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست (با رویکرد سند چشم‌انداز برنامه توسعه کشور)]

[دستورالعمل نحوه فعالیت کارگروه آیین‎‌نامه اجرایی بند الف ماده ۶۴ قانون برنامه چهارم توسعه]

ماده ۳ـ شورای‌ عالی آموزش و پرورش موظف است:
الف ـ در بازنگری کتابهای درسی مقاطع مختلف تحصیلی، کمیّت و کیفیت مطالب آموزش محیط زیست را با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به نیاز زمان ارتقاء دهد.
ب ـ برنامه‌های آموزشی زیست محیطی معلمین،‌ برنامه‌ریزان آموزشی، برنامه‌های مراکز تربیت معلم و فوق برنامه دانش‌آموزان را متناسب با نیازهای آموزشی آنها تنظیم و به مرحله اجرا درآورد.

ماده ۴ـ شوراهای مسئول برنامه‌ریزی دروس دانشگاهها ترتیبی اتخاذ نمایند که دروس دانشگاهی کلیه رشته‌های تحصیلی نظیر گروههای پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و علوم انسانی، علوم پایه ـ کشاورزی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست به نحوی طراحی شوند که فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها اطلاعات لازم و کافی در ارتباط با محیط زیست را کسب نمایند.

ماده ۵ ـ سازمان صدا و سیما موظف است برنامه‌های آموزشی و ترویجی محیط زیستی را که توسط سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاهها به‌ویژه وزارت نیرو تهیه می‌شوند، پس از تأیید سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب سیاستهای کلی صدا و سیما بدون اخذ وجه اجرا و پخش نماید.
همچنین با توجه به تعداد شبکه‌های صدا و سیما، گروههای محیط زیست به منظور افزایش کمیّت و کیفیت آموزش محیط زیستی درهریک از شبکه‌های مذکور تأسیس گردد و روزانه بخشی از برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به پخش اخبار و برنامه‌های آموزشی و ترویجی محیط زیستی اختصاص یابد.

ماده ۶ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار لازم برای اجرای این آیین‌نامه را در بودجه‌‏های سنواتی پیش‌بینی می‌کند.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور