آیین‌نامه اردوهای هجرت (۳)

تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۴/۱۵

شماره ۳۱۵۶۷/ت۳۵۳۱۳هـ – ۱۳۸۵/۳/۲۹

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۴/۳/۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد معاونت اجرایی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اردوهای هجرت (۳) را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ به منظور پیشگیری و کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، فرهنگی از طریق غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و استفاده از نیرو و نشاط جوانان در عرصه‌های سازندگی اردوهای هجرت (۳) از اول تیرماه تا دهم شهریور ماه توسط سازمان بسیج سازندگی با اهداف زیر اجرا می‌شود:
الف ـ غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان.
ب ـ آشنایی جوانان با فرهنگ کار و تلاش و فعالیتهای گروهی.
ج ـ کمک به سازندگی و خدمات‌رسانی به روستاها و مناطق محروم.

ماده ۲ـ سازمان بسیج سازندگی موظف است از نیروهای جوان داوطلب دانش‌آموز، دانشجو و طلبه (اعم از برادران و خواهران) برای شرکت در اردوهای موضوع این آیین‌نامه دعوت و ثبت‌نام بعمل آورد.

تبصره ـ مسئولیت ساماندهی، هدایت و حمایت از اردوهای خودجوش جهادی جوانان در راستای تحقق اهداف اردوهای هجرت (۳) برعهده سازمان ملی جوانان خواهد بود.

ماده ۳ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موظف است با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی فعالیتها و پروژه‌های زودبازده با ویژگیهای زیر را که دوره اجرای آن متناسب با دوره برگزاری اردوهای موضوع این آیین‌نامه است، حداکثر تا پایان خرداد ماه مشخص و به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اعلام نماید:
الف ـ زودبازده‌، کوچک، عام‌المنفعه و قابل اجرا برای بکارگیری نیروی جوان.
ب ـ وجود تنوع لازم از نظر زمینه‌های آموزشی و مهارتی، پژوهشی، بهداشتی درمانی، فرهنگی و اجتماعی، عمرانی (از قبیل منابع طبیعی، کشاورزی، پل‌سازی و …) و خدمات‌رسانی.

تبصره ۱ـ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با دعوت از نماینده نیروی مقاومت بسیج ظرف یک هفته پس از دریافت نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برحسب نوع و مدت، اجرای فعالیتها و پروژه‌های یادشده را به سازمان بسیج سازندگی واگذار نماید.

تبصره ۲ـ اعتبار فعالیتها و پروژه‌های موضوع این ماده حسب مورد توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط و براساس موافقتنامه و در چارچوب تفاهم‌نامه امضا شده در اختیار سازمان بسیج سازندگی قرار می‌گیرد.

تبصره ۳- دستگاه های اجرایی مجازند با رعایت مقررات نسبت به تفویض اختیار لازم به سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج به عنوان مجری طرح و پروژه های موضوع این ‌آیین‌نامه اقدام نمایند.

ماده ۴ـ کلیه دستگاههای اجرایی اعم از ملی و استانی مکلفند درخصوص ایاب و ذهاب و محل استقرار نیروهای طرح هجرت (۳) همکاریهای لازم را با سازمانهای بسیج سازندگی و ملی جوانان حسب مورد به‌عمل آورند.

ماده ۵ ـ سازمان بسیج سازندگی موظف است براساس ثبت‌نام‌های انجام شده سهمیه نفر روز هر استان از نیروهای طرح هجرت (۳) را مشخص و به استان اعلام نماید.

ماده ۶ ـ به‌منظور سیاست‌گذاری، هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرح اردوهای هجرت (۳) ستاد عالی پشتیبانی از اردوهای یادشده با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
الف ـ رییس جمهور (رییس ستاد)
ب ـ معاون اجرایی رییس جمهور (دبیر ستاد)
ج ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
د ـ وزیر کشور
هـ ـ وزیر آموزش و پرورش
و ـ وزیر کار و امور اجتماعی
ز ـ وزیر جهاد کشاورزی
ح- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
ط ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان
ی ـ رییس دفتر مناطق محروم کشور ـ ریاست جمهور
ک ـ فرمانده نیروی مقاومت بسیج
ل ـ سایر اعضای دولت حسب مورد

– وزیر فرهنـگ و ارشاد اسـلامی [الحاقی ۱۳۸۹/۶/۱۴]

ماده ۷ـ شرح وظایف ستاد به شرح زیر خواهد بود:
الف ـ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد نحوه اجرای اردوهای هجرت (۳).
ب ـ نظارت بر اجرای اردوهای هجرت (۳).
ج ـ اخذ گزارش از نحوه عملکرد طرح اردوهای هجرت (۳).
د ـ رفع مشکلات اجرایی در اجرای طرح.
هـ ـ تصمیم‌گیری درخصوص سایر موارد مرتبط با این آیین‌نامه و اجرای طرح.

تبصره ـ تصمیمات ستاد با امضای دبیر ستاد ابلاغ خواهد شد.

ماده ۸ـ مسئولیت هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرح اردوهای هجرت (۳) در استانها برعهده استاندار بوده و استاندار موظف است گزارش مربوط را به صورت ماهانه برای ستاد عالی ارسال نماید.

ماده ۹ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در لوایح بودجه سنواتی اعتبار مربوط به پشتیبانی و هدایت اردوهای هجرت (۳) را به صورت ردیف مستقل ذیل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری پیش‌بینی نماید.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور