آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده (۱۲۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۳/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۳/۲۷

شماره ۳۲۷۱۰ت۳۴۴۰۴هـ – ۱۳۸۵/۳/۳۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۳/۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۸۳۸۷۰/۱۰۱ مورخ ۲۴/۱۰/ ۱۳۸۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “د” ماده (۱۲۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۱۱/۴]
به‌ منظور ایجاد هماهنگی در روابط خارجی و امور بین‌المللی کشور، وزارت امور خارجه موظف است در نیمه دوم شهریور ماه هر سال، سیاستها و ضوابط ناظر بر روابط خارجی و امور بین‌المللی را جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه و پس از تصویب برای اعمال به کلیه دستگاههای اجرایی از جمله دستگاههای مشمول ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.

ماده ۲ ـ در صورت بروز هر گونه شرایط خاص در روابط با سایر کشورها ، گسترش، ادامه، تعلیق یا قطع همکاری دستگاههای ذی‌ربط با طرفهای خارجی تابع سیاستها و نظرات جدید اعلامی از سوی وزارت امورخارجه پس از تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

ماده ۳ـ تمامی دستگاههای مذکور در ماده (۱) این آیین‌نامه به استثنای وزارت اطلاعات موظفند براساس سیاستها و ضوابط ابلاغی، برنامه سالانه روابط خارجی و امور بین‌المللی به همراه گزارش عملکرد خود را حداکثر تا پایان آذرماه هرسال تهیه و نسخه‌ای از آن را به وزارت امور خارجه ارسال کنند. وزیر امور خارجه ، براساس گزارشهای ارسالی دستگاهها، نتیجه عملکرد آنها را در زمینه روابط خارجی و امور بین‌المللی به هیئت وزیران گزارش می کند.

تبصره ۱ـ انجام فعالیتهای پیش بینی شده در این ماده در مورد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منوط به تأیید فرماندهی معظم کل قوا می باشد.

تبصره ۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های ناظر بر روابط خارجی بانک‌های تجاری را به وزارت امور خارجه ارایه می‌نماید تا با رعایت مقررات این آیین‌نامه اجرا شود.

ماده ۴ ـ وزارت امورخارجه موظف است با همکاری دستگاههای ذیربط نسبت به برگزاری همایشهای آموزشی و کارگاههای هم اندیشی با هدف آشنایی و تبادل نظر مسؤولان امور بین الملل دستگاهها در خصوص تحولات بین المللی و آگاهی از سیاستهای کلی نظام در عرصه سیاست خارجی و امنیت ملی، با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

ماده ۵ـ رؤسای دستگاههای مذکور در ماده (۱) این آیین‌نامه موظفند مسؤول امور بین‌المللی دستگاه متبوع ( اعم از معاون یا مدیر کل یا مشاور) را با هماهنگی معاون اول رییس جمهور منصوب کنند.

ماده ۶ـ هماهنگی فعالیتها و اقدامهای امور بین‌المللی دستگاهها در خارج از کشور، مشمول آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه است.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور