آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۱/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۲/۱۰

9402/ت34845هـ – ۱۳۸۵/۲/۵

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۱/۱۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی، جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “ج” تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ بخش غیردولتی در این آیین‌نامه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که براساس مجوزهای وزارت بازرگانی در چارچوب مقررات به امر سیلوسازی و نگهداری گندم اشتغال دارند.

تبصره ـ کارخانه های آرد موضوع این آیین‌نامه، کارخانه های دارای مجوز از وزارت بازرگانی می باشند.

ماده ۲ ـ به منظور تشویق بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان به ایجاد انبارها و سیلوهای گندم، دستگاه مباشر (شرکت بازرگانی دولتی ایران) مجاز است نسبت به پرداخت دو درصد بهای خرید تضمینی گندم (۲۰۵۰ ریال) به شرح ذیل و متناسب با شرایط منطقه و زمان اوج برداشت اقدام نماید:
الف ـ به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل گندم و جلوگیری از ازدحام وسائط حمل در زمان اوج برداشت، دستگاه مباشر موظف است درصورت عدم ظرفیت خالی تأسیسات نگهداری گندم در مبادی تولید و مصرف، گندم را به بهای تعیین شده، موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۴۶۲۶/ت۳۴۶۲۶/ک مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۸۴ با رعایت جدول پاکی خریداری نماید و علاوه بر بهای گندم، به ازای نگهداری هر کیلوگرم گندم (در فاصله زمانی اوج برداشت گندم تا زمان تحویل) ماهانه معادل ۴۰ ریال به عنوان هزینه نگهداری پرداخت نماید.
ب ـ مدت زمان نگهداری بیش از ۱۵ روز هر کیلوگرم گندم یک ماه و برای مدت کمتر از پانزده روز مبلغی تعلق نخواهد گرفت.
ج ـ زمان اوج برداشت هر شهرستان توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی و حداکثر زمان نگهداری برحسب شهرستان، توسط دستگاه مباشر تعیین و یک هفته قبل از شروع زمان خرید توسط دستگاه مباشر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماده ۳ ـ کارخانه های آرد و بخش غیردولتی به منظور استفاده از امکانات و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه موظف هستند گندم را مستقیماً از کشاورزان خریداری نموده و دستگاه مباشر نیز در زمان تحویل گندم از آنان صرفاً بهای خرید تضمینی گندم و هزینه نگهداری هر کیلوگرم در هر ماه ۴۰ ریال را پرداخت می‌نماید.

تبصره ـ شرایط لازم برای اخذ مجوز ایجاد انبار و نگهداری گندم، با توجه به مفاد ماده (۲) این آیین‌نامه توسط دستگاه مباشر به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماده ۴ـ بهای گندم و هزینه نگهداری موضوع این آیین‌نامه در زمان تحویل به دستگاه مباشر خرید، محاسبه و به بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان پرداخت خواهد شد.

ماده ۵ـ گندم تحویلی به مراکز خرید درصورت وجود آلودگی و آفات انباری، توسط دستگاه مباشر و عاملین خرید دولتی قابل خرید نمی‌باشد.

تبصره ـ انواع آفات انباری و میزان مجاز آن توسط وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهشهای غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران تعیین و توسط دستگاه مباشر جهت آگاهی بخشهای ذی‌نفع، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماده ۶ ـ هزینه نگهداری موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه، به صورت علی‌الحساب در هزینه‌های تبعی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منظور و به دستگاه مباشر ابلاغ و رقم قطعی آن پس از پایان عملیات خرید و نهایی شدن، از محل ردیف ۵۰۳۰۱۹ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور پرداخت خواهد شد.

ماده ۷ـ نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه و ارایه گزارش نظارتی به هیئت دولت در هر شش‌ماه توسط کارگروهی به مسؤولیت وزارت بازرگانی و عضویت نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت می‌گیرد.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور