آیین‌نامه احداث و عرضه مسکن اجاره‌ای

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۱۱/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱۱/۲۳

[به موجب ماده ۴۴ آیین‌نامه اعطای تسهیلات مسکن و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، لغو شده است.]

شماره ۶۹۵۹۸/ت۳۴۱۸۳هــ – ۱۳۸۴/۱۱/۱۷

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۱۱/۲ بنا به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۳۶۱۹۶ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۴ وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه احداث و عرضه مسکن اجاره‌ای را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ به استناد ماده (۶) قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری ـ مصوب ۱۳۷۷ـ سالانه پنجاه هزار واحد مسکونی اجاره ای توسط بخش غیردولتی و با استفاده از تسهیلات و حمایتهای دولت و سیستم بانکی احداث خواهد شد.

ماده ۲ ـ واحدهای یادشده باید حداقل به مدت پنج سال به طور اجاره ای بهره برداری شوند.

ماده ۳ ـ واگذاری زمین از طرف دولت با شرایط تخفیف و تقسیط صورت می‌گیرد و در طول پنج سال دوره اجاره، بهای زمین دریافت نمی گردد. بعد از اتمام این دوره در صورتی که سازنده بخواهد واحدهای خود را بفروشد، پول زمین به صورت یکجا دریافت و در صورت ادامه اجاره، بهای زمین تقسیط خواهد شد.

ماده ۴ ـ تسهیلات به ازای هر واحد در سال اول یکصد و بیست میلیون ریال بوده و از سال دوم متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت. دوره بازپرداخت تسهیلات مذکور پانزده سال و روش تقسیط پلکانی می باشد. به این تسهیلات سالانه چهار درصد یارانه سود تسهیلات بانکی تعلق می گیرد.

ماده ۵– بانکها موظفند در اجرای ماده (۹) قانون یادشده و ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی آن، نسبت به فروش اقساطی کل تسهیلات پرداختی به سازنده اقدام کنند.

ماده ۶ – هزینه خدمات انشعاب آب، برق، تلفن، گاز، فاضلاب و صدور پروانه ساخت شامل عوارض احداث و تراکم ساختمان واحدهای مسکونی موضوع این آیین‌نامه در بافتهای فرسوده شهری و شهرهای جدید با اعمال پنجاه درصد تخفیف محاسبه و دریافت خواهد شد.

ماده ۷ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار لازم را جهت تأمین مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات در بودجه های سالانه منظور کند.

ماده ۸ – دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ظرف پانزده روز پس از ابلاغ، توسط وزارت مسکن و شهرسازی صادر خواهد شد.

ماده ۹ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است اقدامهای لازم را برای ایجاد زمینه اجرای این آیین‌نامه تا زمان ابلاغ دستور العمل یادشده معمول و مراتب را به سیستم بانکی ابلاغ کند.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور