آیین‌نامه نحوه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستأجران کم درآمد

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۱۱/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱۱/۲۳

[به موجب ماده ۴۴ آیین‌نامه اعطای تسهیلات مسکن و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، لغو شده است.]

شماره ۷۵۳۰۲/ت۳۴۱۸۳هـ – ۱۳۸۴/۱۱/۱۷

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۱۱/۲ بنا به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۳۶۱۹۶ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۴ وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستأجران کم درآمد را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ در سال ۱۳۸۴، معادل چهارصد میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانک مسکن و طی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، همه ساله مبلغ هشتصد میلیارد ریال ازمنابع قرض الحسنه کلیه بانکهای کشور در اختیار بانک مسکن قرار گیرد‌ تا توسط بانک مذکور و با رعایت این آیین‌نامه به مستأجران کم درآمد شهری پرداخت شود.


ماده ۲ ـ متقاضیان واجد شرایط عبارتند از ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری و نیز خانوارهای شاغل جوان و زنان شاغل سرپرست خانوار که مستمری و یا حقوق و مزایای دریافتی آنها از ۵/۱ برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع قانون کار بیشتر نباشد.


ماده ۳ ـ مبلغ قرض الحسنه متناسب با مساحت و نوع مسکن و حداکثر سی میلیون ریال است که با معرفی و تضمین سازمانها و نهادهای مذکور در ماده (۲) جهت پرداخت ودیعه به متقاضیان اعطا می گردد. متقاضیان دریافت قرض الحسنه اجاره در شهرهای بزرگ باید در زمان معرفی و به تأیید نهاد معرف، از حداقل ده سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا برخوردار باشند.


ماده ۴ ـ نرخ کارمزد تسهیلات موضوع این آیین‌نامه معادل چهار درصد و مدت بازپرداخت آن پنج سال و به روش تقسیط پلکانی خواهد بود.


ماده ۵ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اقدامهای لازم را به منظور افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ سی میلیون ریال فراهم کند.


ماده ۶ ـ دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ظرف پانزده روز پس از ابلاغ، توسط وزارت مسکن و شهرسازی صادر خواهد شد.


ماده ۷ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است اقدامهای لازم را برای ایجاد زمینه اجرای این آیین‌نامه تا زمان ابلاغ دستورالعمل یادشده معمول و مراتب را به سیستم بانکی ابلاغ کند.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور