آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۸/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۹/۱۰

شماره ۵۱۱۰۰/ت۳۳۶۵۴هـ – ۸/۹/۱۳۸۴

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۸/۱۳۸۴ بنا به پیشنهاد شماره ۸۲۹۶۴/۱۰۱ مورخ ۱۰/۵/۱۳۸۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “ب” تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه الگوی مسکن شهری و روستایی (خانه نمونه شهری و روستایی) شامل سطوح زیربنا، تعداد طبقات و فن‌آوری ساخت مسکن را متناسب با شاخصهای اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و اقلیمی تدوین و به هیئت‌وزیران ارایه نماید.

ماده ۲ـ کلیه سازندگان غیردولتی واحدهای مسکونی با اولویت بخش تعاون که نسبت به نوسازی، مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فرسوده واقع در بافتهای فرسوده (موضوع جزء (۴) بند “ب” تبصره (۶) قانون بودجه سال جاری) اقدام نمایند، اعم از مالکین واحدها و یا اشخاص حقوقی متشکل از مالکین یا نمایندگان قانونی ایشان و همچین تعاونیهای مسکن، انبوه سازان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداریها در صورت رعایت طرح‌های مصوب با اولویت بافتهای فرسوده و رعایت قوانین و ضوابط میراث فرهنگی در بافتهای تاریخی و همچنین خریداران واحدهای مسکونی نوسازی شده در این بافتها می‌توانند از یارانه سود تسهیلات موضوع طرح شماره ۴۰۹۱۲۰۰۱ مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور استفاده نمایند.

تبصره ۱ـ وزارت مسکن و شهرسازی، (سازمان عمران و بهسازی شهری) موظف است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه اقدامات ذیل را انجام دهد:
الف ـ تدوین و تنظیم اسامی شهرهای مشمول (براساس تصمیم کارگروه موضوع ماده (۹) این آیین‌نامه) و همچنین تنظیم دستور العمل میزان و نحوه اعطای یارانه تسهیلات به تفکیک کلانشهرها، شهرهای بالای ۰۰۰ر۲۰۰ نفر و سایر شهرها و همچنین میزان یارانه در دوره‌های مشارکت مدنی و فروش اقساطی برای سازندگان مختلف موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه.
ب ـ هماهنگی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعیین بانک و یا بانکهای عامل و تعیین سهم هریک از بانکها و استانها برای اعطای تسهیلات موضوع این ماده و معرفی آنها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای انعقاد قرارداد واگذاری اعتبارات یارانه پیش‌بینی شده به صورت وجوه اداره شده فیمابین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) و بانک یا بانکهای عامل تعیین شده.

تبصره ۲ـ بانکهای عامل در چارچوب قرارداد منعقد شده موضوع جزء “ب” تبصره (۱) این ماده و رعایت دستور العمل جزء “الف” تبصره مزبور نسبت به اعطای تسهیلات و یارانه پیش‌بینی شده در دوره‌های مشارکت مدنی و فروش اقساطی به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی معرفی شده توسط نماینده سازمان عمران و بهسازی شهری در هریک از شهرها اقدام می‌نمایند.

تبصره ۳ـ وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) موظف است گزارش عملکرد این ماده را هر سه ماه یک‌بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نماید.

ماده ۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است به میزان حداقل سی و پنج درصد (۳۵%) از منابع درآمدی خود ناشی از فروش زمین و وجوه برگشتی مربوط به واگذاری واحدهای مسکونی استیجاری احداث شده در طول برنامه‌های دوم و سوم توسعه را به میزان حداقل سیصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ ر۳۰۰) ریال جهت آماده‌سازی و احداث واحدهای مسکونی و استیجاری در بافتهای فرسوده برابر شیوه‌نامه وزارت مسکن و شهرسازی (مقررات عمران و بهسازی) و طرح‌های مصوب هزینه نماید.

تبصره ۱ـ پروژه‌های استیجاری موضوع این ماده در بافتهای فرسوده شهرهایی که توسط کارگروه ماده (۹) این آیین‌نامه مشخص می‌شوند، اجرا خواهد شد.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید املاک و مستحدثات و آماده‌سازی زمین مربوط به پروژه‌های استیجاری تعیین شده برابر شیوه‌نامه وزارت مسکن و شهرسازی (مقررات عمران و بهسازی) و طرح‌های مصوب از محل این اعتبارات بلامانع است.

ماده ۴ـ وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) مجاز است به منظور اجرای پروژه‌های نوسازی بافتهای فرسوده در طرح‌های مصوب، با رعایت شرایط جزء (۳) بند “الف” تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال اقدام کند تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اجرا گردد.

تبصره ـ روش انتشار اوراق و گردش کار مربوط براساس پیوست شماره (۱) این آیین‌نامه که به مهر دفتر هیئت دولت تأیید می شود، خواهد بود.

ماده ۵ـ شهرداریها می‌توانند با تصویب شورای اسلامی شهر برای سرمایه‌گذاری در نوسازی بافتهای فرسوده تا سقف پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال اوراق مشارکت با تضمین خود نسبت به بازپرداخت اصل و سود، منتشر نمایند.

تبصره ـ روش انتشار اوراق و گردشکار مربوط براساس آیین‌نامه پیشنهادی وزارت کشور (پیوست شماره ۲ که به مهر دفتر هیئت دولت تأیید می شود،) خواهد بود.

ماده ۶ ـ تا سقف سیصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰۰) دلار از اعتبارات فاینانس موضوع بند “ث” تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور در چارچوب آیین‌نامه اجرایی بند مذکور منحصراً برای نوسازی بافتهای فرسوده شهری اختصاص یابد.

تبصره ـ روش تأمین منابع مالی این ماده و گردشکار مربوط براساس پیوست شماره (۳) این آیین‌نامه که به مهر دفتر هیئت دولت تأیید می شود، خواهد بود.

ماده ۷ـ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیونهای موضوع ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظفند بررسی و تصویب طرحها و پروژه‌های پیشنهادی موضوع این آیین‌نامه را خارج از نوبت انجام دهند.

ماده ۸ـ به منظور ایجاد هماهنگی و تسریع در اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه، صدور پروانه‌های ساختمانی توسط مدیریت ویژه بافت فرسوده یا تاریخی (که با هماهنگی سازمان عمران و بهسازی شهری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهردار ذی‌ربط تعیین و با حکم شهردار آن شهر منصوب می‌شوند) به صورت خارج از نوبت انجام می‌شود.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
تسهیلات پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه صرفاً در شهرهایی ارایه خواهد شد که شهرداری و شورای اسلامی آن شهر حداقل پنجاه درصد (۵۰%) هزینه پروانه شامل عوارض احداث ساختمان و تراکم منظور در طرح بهسازی مصوب را متناسب با میزان تجمیع خانه‌های پراکنده و ریز کاهش دهد.

ماده ۹ـ به منظور تعیین اسامی شهرها، عناوین طرحها و پروژه‌ها، مبالغ اختصاصی به هر شهر مشمول جزء ” الف” تبصره (۱) ماده (۲)، تبصره (۱) ماده (۳) و مواد (۴)، (۵) و (۶)، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری)، کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهد.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور


پیوست شماره (۱)

موضوع ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی بند «ب» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

ماده ۱ـ به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایـران اجـازه داده می‌شـود ضمـن انتخـاب بانک عامل (کارگزار) نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت تا مبلغ پانصد میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰) ریال به ترتیب مذکور در ماده (۲) از طریق بانک عامل (کارگزار) اقدام کند و وجوه حاصل از فروش اوراق یاد شده را به حساب جاری ویژه‌ای که برای این منظور به نام خزانه نزد بانک عامل (کارگزار) افتتاح می‌شود واریز نماید.

ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
اوراق مشـارکت مـوضـوع ایـن آیین‌نـامـه در دو نوبت در سـال ۱۳۸۴، عرضـه می‌گردد به طوری که سود علی‌الحساب نوبت اول اوراق مذکور از محل منابع داخلی شرکت برای هریک از طرحها با درج در موافقت‌نامه، تأمین و پرداخت گردد.

ماده ۳ـ وجوه واریز شده به حساب خزانه طبق شرح عملیات موافقت‌نامه مبادله شده بین دستگاه اجرایی ذی‌ربط و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌گردد.

ماده ۴ـ سود علی‌الحساب این اوراق به میزان هفده درصد (۱۷%) خواهد بود که به‌صورت روز شمار هر سه ماه یکبار به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می‌گردد. اوراق مشارکت با امضای رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیر اموراقتصادی و دارایی انتشار می‌یابد و ارزش تعداد قطعات آنها توسط ناشر تعیین می‌شود.

ماده ۵ ـ وزارت مسکن و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) تمهیدات لازم را برای تأمین هزینه‌های مربوط به تبلیغ، کارگزاری، حسابرسی و انتشار اوراق مشارکت از محل منابع داخلی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بخشـی از منـابـع مربوط به فروش آنهـا معمـول می‌دارد و از طـریق بانک مرکزی به بانک عامل پرداخت می‌نماید.

ماده ۶ـ سازمان حسابرسی به عنوان امین موضوع این آیین‌نامه تعیین می‌گردد تا ضمن نظارت بر حُسن اجرای مصارف وجوه اوراق در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نسبت به تعیین سود قطعی اوراق مشارکت طرح اقدام کند. سود قطعی به کسر سودهای علی‌الحساب پرداخت شده در طی مدت اوراق مشارکت محاسبه و در خاتمه مدت اوراق مشارکت طرح به‌دارندگان اوراق مذکور پرداخت خواهدشد.

ماده ۷ـ شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران مکلف است تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت توسط هیئت‌مدیره و مجمع عمومی خود را به‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمانتهای لازم را برای بازخرید اوراق مشارکت در سررسید و سود متعلق به آن را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه می‌کند.

ماده ۸ ـ وزارت مسکن و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) موظف است ضمن هماهنگی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین و پرداخت بازخریـد و سـود علی‌الحسـاب اوراق مشـارکت در مقاطع سه ماهه بـه دارندگان اوراق از طریـق بانـک عامـل (کارگزار) اقـدام نماید و همـزمان مبـالغ پـرداختی بابت سود علی‌الحساب طرح را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام‌کند.

ماده ۹ـ بانک عامل (کارگزار) موظف است در صورت تمایل بعضی از دارندگان اوراق مشارکت به فروش اوراق خود، قبل از سررسید آن نسبت به بازخرید اوراق به مبلغ اسمی و محاسبه سود علی‌الحساب متعلقه در تاریخ بازخرید اقدام کند و وزارت مسکن و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) نیز اعتبار لازم را برای اوراق بازخرید شده در اختیار بانک عامل قرار می‌دهد.

ماده ۱۰ـ وزارت مسکن و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) موظف است با فراهم کردن تمهیدات لازم مطابق آیین‌نامه مربوط به پذیرش اوراق مشارکت در بورس، اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه را به بورس ارایه نماید، بورس اوراق بهادار تهران و شهرستانها موظف به پذیرش و انجام معامله در بورس می‌باشند.

پیوست شماره (۲)

موضوع ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی بند «ب» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

ماده ۱ـ به منظور اجرای پروژه‌های نوسازی بافتهای فرسوده دارای طرح مصوب کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به‌شهرداریهای کشور اجازه داده می‌شود پس از تصویـب شورای شهر مربوط با رعایت مفاد قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و آیین‌نامه اجرایی مربوط و ماده (۹) آیین‌نامه اجرایی بند «ب» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت تا سقف پانصد میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰) ریال از طریق بانک عامل انتخاب شده توسط شهرداری اقدام نمایند تا وجوه حاصل از فروش اوراق یاد شده به حساب جاری ویژه‌ای که برای این منظور به نام شهرداری مربوط نزد بانک عامل (کارگزار) افتتاح می‌شود واریز نماید.

ماده ۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز انتشار اوراق موضوع ماده‌یک این آیین‌نامه را صادر می‌نماید.

ماده ۳ـ ترتیب و نوبتهای عرضه اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه، براساس توافق‌‌نامه فیمابین شهرداری و بانک عامل مربوط خواهدبود.

ماده ۴ـ وجوه واریز شده به حسـاب شهرداری نزد بانک عامل طبق شرح عملیات توافق‌نامه مبادله شده بین آن شهرداری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای‌کشور هزینه‌گردد.

ماده ۵ ـ سود علی‌الحسـاب این اوراق به میزان هفده درصد (۱۷%) خواهد بود که به صورت روزشمار هر سه ماه یکبار به دارنـدگان اوراق مشارکت‌پرداخت می‌گردد.

ماده ۶ ـ هزینه‌های مربوط به تبلیغات، کارگزاری، حسابرسی و سایر هزینه‌های انتشار اوراق مشارکت از محل منابع شهرداری یا بخشی از منابع مربوط به فروش اوراق یاد شده پرداخت می‌گردد.

ماده ۷ـ انتخاب امین موضوع اوراق مشارکت این آیین‌نامه، به عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

ماده ۸ ـ شهرداری (ناشر) موظف است بازپرداخت اصل و سود متعلق را در سررسیدهای مقرر در اوراق، تعهد کند و وثایق لازم را برای تضمین بازپرداخت اصل و سود متعلق به اوراق را در اختیار بانک عامل قرار دهد.

ماده ۹ـ شهرداری (ناشر) موظف است طبق اعلام بانک عامل وجوه لازم را در جهت پرداخت سود و اصل اوراق مشارکت در سررسیدهای مربوط تأمین و در اختیار بانک عامل قرار دهد.

ماده ۱۰ـ بانک عامل (کارگزار) موظف است در صورت تمایل بعضی از دارندگان اوراق مشارکت به فروش اوراق خود، قبل از سررسید آن نسبت به بازخرید اوراق به‌مبلغ اسمی و محاسبه سود علی‌الحساب متعلقه در تاریخ بازخرید اقدام کند و شهرداری (ناشر) نیز اعتبار لازم را برای اوراق بازخرید در اختیار بانک عامل قرار می‌دهد.

ماده ۱۱ـ شهرداری (ناشر) موظف است با فراهم کردن تمهیدات مطابق آیین‌نامه مربوط به پذیرش اوراق مشـارکت در بورس، اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه را به‌بورس ارایه نماید. سازمان بورس اوراق بهادار تهران و شهرستانها موظف به پذیرش و انجام معامله در بورس می‌باشد.

پیوست شماره (۳)

موضوع ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی بند «ب» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

ماده ۱ـ اصطلاحات مندرج در این پیوست در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

الف ـ‌ قانون بودجه: قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور.

ب ـ کارگروه ماده (۹): کارگروه موضوع ماده (۹) آیین‌نامه اجرایی بند «ب» تبصره (۶) قانونی بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور.

ج ـ بند «ث»: بند «ث» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور.

د ـ بند «ب»: بند «ب» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور.

هـ ـ مجریان‌طرحها: شهرداریها و یا سازندگان خوابگاههای‌ دانشجویی‌در بافتهای‌ فرسوده.

و ـ طرحها: طرحهای احیاء، نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده که به تشخیص شورای اقتصاد دارای توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی باشند.

ماده ۲ـ به منظور استفاده از اعتبارات تعیین شده در جزء (۹) بند «ب» مجریان طرحها، در بافتهای فرسوده تعیین شده توسط کارگروه ماده (۹)، با رعایت شرایط مندرج در آیین‌نامه اجرایی بند «ث» و رعایت مواد زیر مجاز به استفاده از اعتبارات موضوع فاینانس جزء (۹) بند «ب» می‌باشند.

ماده ۳ـ شهرداریهای کشور از طریق وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) موظفند طرحهای خود را به کارگروه ماده (۹) اعلام نمایند. تبصره ـ متقاضیان ساخت خوابگاههای دانشجویی موظفند پیشنهادهای خود را برای ساخت خوابگاه در بافتهای فرسوده به کارگروه ماده (۹) اعلام نمایند.

ماده ۴ـ طرحهای مورد تأیید کارگروه ماده (۹)، حداکثر ظرف یک ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشـور مـورد بررسی قرار گرفتـه و در صـورت تأییـد برای تصـویب به شورای اقتصاد ارسال خواهدشد.

ماده ۵ ـ حداقل بیست درصد (۲۰%) اعتبار موردنیاز برای اجرای طرحها می‌بایست توسط مجریان طرحها تأمین گردد.

ماده ۶ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن معرفی اعتباردهندگان خارجی جهت تأمین منابع تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) موردنیاز مطابق با شرایط طرحها، نظارت بر رعایت قوانین و مقررات ناظر بر قراردادهای مربوط توسط سیستم بانکی را در عقد قراردادهای مالی با اعتباردهندگان خارجی در چارچوب آیین‌نامه بند «ث» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور بر عهده خواهد داشت.

ماده ۷ـ بانک عامل ایرانی مجاز است پس از اخذ وثایق کافی از مجریان طرحها، نسبت به انعقـاد قرارداد مالی با اعتبـاردهندگان معرفی شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

ماده ۸ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی پس از اخذ درخواست کتبی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منضم به: الف ـ اصل یا مصدق قرارداد مالی منعقده فی مابین اعتباردهنده خارجی و بانک عامل. ب ـ گواهی اخذ وثایق کافی صادره توسط بانک عامل، مجاز است به نمایندگی از طرف دولت ضمانتنامه‌های مربوط را صادر و یا اختیار امضای آن را به غیر تفویض نماید.

ماده ۹ـ مجریان طرحها موظفند در موعد مقرر نسبت به بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات اقدام نمایند. در هر صورت تضمین وزارت امور اقتصادی و دارایی نافی وظایف دریافت‌کنندگان تسهیلات درخصوص ایفای تعهداتشان نمی‌باشد.

ماده ۱۰ـ به منظور نظـارت بر حُسن روند اجرای طرحها، مجریان طرحها موظفند هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت هریک از طرحها را از طریق وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند.