۳۴۶۲/دش – ۱۳۸۴/۸/۱۸
شرح:
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۷۰ مورخ ۱۳۸۴/۷/۲۶، سیاستهای ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالی را به شرح ذیل تصویب نمود:
مقدمه
زنان کشور ما نیمی از افراد جامعه را تشکیل میدهند و سازندگان و پرورش دهندگان نسلهای آیندهاند و منبع انسانی بالقوه مهمی در توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب میشوند بنابراین باید در نظر گرفتن جایگاهشان در نظام اسلامی و شناخت موقعیت کنونی آنان به گونهای برنامهریزی شود تا امکان پرورش کامل استعدادهایشان مهیا شود و با کاهش فاصله قابلیتهای علمی زنان و مردان، بسیاری از مشکلات فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی را حل نمود و از طرفی تمام اعضای خانواده و اجتماع در بهرهوری از آن سهیم خواهند شد. خوشبختانه در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی ایران، زمینههای مناسبی برای استقبال زنان به آموزش عالی فراهم شد و افقهای تازهای برای ایفای نقش مؤثرتر زنان تحصیل کرده و متخصص در عرصههای مختلف گشوده شد. اما علیرغم افزایش کمی و رشد آماری دانشجویان دختر در رقابت تنگاتنگ جهت ورود به دانشگاه، مشکلاتی در چشم انداز آینده آموزش عالی زنان و بهرهگیری از توانمندیهای آنان دیده میشود که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر همین اساس سیاستهای ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالی را به شرح ذیل تصویب نموده است:
فصل اول: اهداف
۱) ارتقاء سطح فرهنگی، تعمیق باورهای دینی و رشد فرهنگ عفاف و فضائل اخلاقی و حرفهای
۲) ایجاد فرصت و امکانات عادلانه و رفع تبعیضات ناروا در تربیت نیروی متخصص زن به منظور بهرهگیری از تخصص آنان در توسعه و تعالی کشور
۳) توسعه کمی و کیفی آموزش عالی زنان در کسب مدارج بالا
۴) توسعه مشارکت زنان متخصص در سطح مختلف مدیریت آموزش عالی کشور
۵) افزایش توانمندی و کسب مهارتهای لازم برای زنان جهت ایفای مؤثرتر مسئولیتهای فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی زنان
فصل دوم: سیاستهای مربوط به برنامههای آموزشی
۱) برنامهریزی و اتخاذ تدابیر لازم جهت توسعه آموزش عالی زنان در کلیه سطوح علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۲) افزایش کمی و کیفی سطح آموزش و مهارتهای اختصاصی زنان، و تنوع بخشی به رشتههای دانشگاهی متناسب با نقش آفرینی آنان در عرصههای مختلف زندگی
۳) اهتمام بر برنامهریزی آموزشی و تدوین منابع درسی متناسب با نیازها و نقشآفرینیهای زنان در خانواده و اجتماع
۴) اتخاذ تدابیر قانونی و آموزشی انعطاف پذیر و متناسب با مسئولیتهای خانوادگی زنان (همسری و مادری)
۵) اتخاذ تدبیر مناسب جهت تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاههای محل اقامت خود
۶) توسعه کمی و کیفی رشتههای تحصیلی و منابع درسی مربوط به زنان و خانواده به منظور تبیین نظام مند مبانی اسلام در زمینه شخصیت، حقوق و مسئولیتهای زنان و خانواده
۷) توسعه کمی و کیفی امکانات آموزش عالی برای دختران در نقاط محروم جهت رشد استعداد آنها و دسترسی به سطوح بالای آموزشی
فصل سوم: سیاستهای مربوط به پژوهش و فن آوری
۱) اتخاذ تدابیر مناسب جهت توسعه مشارکت اعضاء هیأت علمی و دانشجویان زن در برنامههای تحقیقاتی دانشگاهها و مراکز پژوهشی
۲) تخصیص بخشی از امکانات، اعتبارات پژوهشی، موضوعات و منابع تحقیقات به مسائل و موضوعات مورد نیاز زنان
۳) حمایت از محققین زن در بخش پژوهش و فن آوری و تلاش جهت رفع مشکلات آنان و بهبود زندگی مادی و معنوی آنان
۴) توسعه ارتباط علمی اعضاء هیأت علمی و محققین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زن به دانشگاهها و مجامع علمی خارج از کشور
۵) حمایت از تشکیل و توسعه انجمنهای علمی زنان
۶) تخصیص امکانات علمی و پژوهشی مناسب جهت جذب نخبگان علمی زن
۷) توسعه و ساماندهی واحدهای پژوهشی زنان به منظور ارتقاء وضعیت پژوهش
۸) توسعه مشارکت اعضاء هیأت علمی و پژوهشگر زن در فعالیتهای مربوط به پارکهای فن آوری و شهرکهای تحقیقاتی
فصل چهارم: سیاستهای مربوط به منابع انسانی
۱) برنامهریزی جامع و راهبردی در خصوص تربیت زنان متخصص و مورد نیاز جامعه در راستای توسعه و تعالی کشور
۲) ایجاد فرصت عادلانه با تأکید بر اصل تعهد و تخصص و شایستهسالاری در جذب و بهرهگیری از توانمندیهای زنان متخصص در نظام مدیریتی به عنوان اعضای هیأت علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۳) افزایش مشارکت اعضای هیأت علمی زن در برنامهریزی آموزشی و فرهنگی
۴) افزایش مشارکت اعضای هیأت علمی زن در برنامهریزی آموزشی دانشگاهها
۵) ارتقاء سطح علمی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی زنان در دانشگاهها از طریق دورههای تخصصی، فرصتهای مطالعاتی و … در کوتاه مدت و درازمدت
۶) توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خاص زنان
فصل پنجم: سیاستهای مربوط به امور فرهنگی ـ اجتماعی
۱) توسعه آگاهیهای دینی و فرهنگی دانشجویان دختر در عقیدهمندی و پایبندی به ارزشها و حدود الهی و ایجاد مصونیت در برابر القای شبهات دینی در برنامهریزیهای فرهنگی
۲) توسعه و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب و رعایت اصول و موازین اسلامی از طریق برنامههای آموزشی و فرهنگی دانشگاهها و ضرورت نظارت صحیح بر حاکمیت این موازین در فضای فرهنگی دانشگاهی
۳) اهتمام به معرفی اسوهها و الگوهای مناسب از مفاخر زنان مسلمان در عرصههای گوناگون در برنامههای فرهنگی و متون آموزشی دانشگاهها
۴) تقویت هویت ملی و دینی و روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در زنان و دختران دانشگاهی از طریق برنامههای فرهنگی
۵) توسعه و تعمیق بینش سیاسی دانشجویان بمنظور دفاع از نظام اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی
۶) حمایت و تقویت حضور و مشارکت دختران دانشجو در فعالیتهای انجمنها و تشکلهای فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاهها
۷) ایجاد زمینه مناسب جهت پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی دختران دانشجو با تأکید بر وضعیت دانشجویان غیربومی و تفاوتهای فرهنگی ـ اقتصادی و اجتماعی آنان با سایر دانشجویان
فصل ششم: سیاستهای مربوط به امور خدماتی و رفاهی
۱) توسعه خدمات مشاورهای رایگان در زمینههای علمی، فرهنگی، ازدواج و مشکلات خانوادگی برای دانشجویان دختر (خصوصاً دانشجویان جدیدالورود به شهرهای بزرگ)
۲) توسعه کمی و کیفی خدمات مادی و معنوی به دانشجویان دختر نیازمند و بهبود وضعیت تحصیلی آنان
۳) توسعه کمی و بهبود وضعیت خوابگاههای دانشجویان دختر براساس میزان پذیرفتهشدهگان در دانشگاهها و افزایش مشارکت آنان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اداره خوابگاهها
۴) توجه به تأمین و غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان دختر و توسعه امکانات ورزشی به عنوان عامل مهم در سلامت، افزایش بهداشت روانی و روحیه نشاط و مصونیت در برابر آسیبهای اجتماعی
۵) ایجاد تسهیلات، امکانات و خدمات لازم و مناسب برای دانشجویان دختر بمنظور ایفای همزمان مسئولیت همسری و مادری و آموزشی آنان (انعطاف در ساعت کار، افزایش مدت مرخصی زایمان، ساعت شیردهی، امکانات نگهداری فرزند، خدمات بیمهای و…)
۶) حمایت از تشکیل و توسعه تشکلهای صنفی و رفاهی دانشجویان، مدیران و اساتید زن بمنظور بررسی مشکلات خود در امور اقتصادی و اجتماعی
۷) توسعه و تقویت منابع، تجهیزات و امکانات آموزشی و کمک آموزشی (بانک اطلاعات، کتابخانه و …) مورد نیاز دانشجویان، اساتید و مدیران زن در دانشگاهها
فصل هفتم: سیاستهای مربوط به اشتغال زنان فارغ التحصیل
۱) اتخاذ تدابیر لازم جهت هدایت تحصیلی دختران در انتخاب رشتههای تحصیلی، متناسب با مسئولیتهای خانوادگی و آینده شغلی آنان .
۲) بهرهگیری مناسب و تخصصی از مشارکت کمی و کیفی زنان آموزش دیده و فارغ التحصیل به عنوان سرمایههای ملی در برنامههای توسعه در راستای بهرهوری مناسب از نظام آموزشی کشور و ایجاد توسعه پایدار و متوازن.
۳) استفاده بهینه از تجارب علمی و فرهنگی زنان دانشگاهی و حوزوی در مجامع ملی و بینالمللی.
۴) ایجاد هماهنگی جهت ایجاد فرصتهای شغلی بمنظور بهرهوری نظام مند و مناسب از نظام آموزش عالی دولتی زنان با توجه به صرف منابع و جلوگیری از اتلاف آن .