آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده واحده قانون به‌کارگیری معلمان حق التدریس براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۳۱

شماره‌ : ۳۲۲۶۳ت‌۳۳۷۴۹هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۴.۰۵.۲۹

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۵.۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (۳) ماده واحده قانون به کارگیری معلمان حق التدریس‌ براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌ – مصوب ۱۳۸۳- آیین‌نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- به کارگیری معلمان حق التدریس در هر یک از مناطق آموزشی براساس ضوابط این آیین‌نامه درصورتی مجاز خواهد بود که نیاز منطقه از طریق کارکنان موجود (رسمی‌- پیمانی‌) به صورت ساعات موظف‌ و یا تدریس اضافی مقدور نباشد.

تبصره‌- در مناطقی که نیروی مازاد در رشته های تحصیلی مشابه (مطابق طرح طبقه بندی مشاغل معلمان‌) وجود دارد، به کارگیری معلمان حق التدریس در آن مناطق ممنوع می باشد.

ماده ۲- وزارت آموزش و پرورش موظف است در ابتدا نیروی انسانی مورد نیاز خود را برای تکمیل‌ برنامه درسی مدارس با اولویت استفاده از کادر موجود با پرداخت حق التدریس تامین نماید و در صورتی که‌ در بین کادر موجود افراد متقاضی واجد شرایط تدریس اضافی وجود داشته باشند، به کارگیری معلم حق‌التدریس آزاد ممنوع می باشد.

ماده ۳- میزان حق التدریس معلمان شاغل به ازای هر ساعت برابر یک هشتادم حقوق و مزایای مستمرآنان و حداکثر تا سقف شصت ساعت در ماه خواهد بود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۵/۲/۳]
در مواردی که اجرای این ماده میسر نباشد، سقف ماهانه حق‌التدریس نیروهای شاغل به همراه مشخصات افراد مربوط به تفکیک دوره تحصیلی، جنس، رشته تحصیلی و ساعات حق‌التدریس مورد نیاز توسط سازمان آموزش و پرورش استان تهیه و پس از تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، تعیین و اجرا خواهد شد.

ماده ۴- سهمیه به کارگیری معلمان حق التدریس آزاد با رعایت سقف مجوزهای استخدامی مذکور در قوانین و آیین‌نامه های برنامه‌های پنج ساله توسعه حداکثر تا پایان نیمه تیرماه هر سال بنا به پیشنهاد وزارت‌ آموزش و پرورش و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می گردد و سهم هر استان با رعایت‌ مفاد این آیین‌نامه توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می گردد.

ماده ۵- در صورتی که استفاده از نیروهای موجود برای تکمیل برنامه درسی مدارس کافی نبوده و یا به‌ تعداد موردنیاز در بعضی از مناطق نباشد، برای استفاده از معلمان حق التدریس آزاد (خارج از کادر موجود) رعایت ضوابط زیر الزامی است‌:
الف‌- سطح تحصیلات معلمان حق التدریس براساس سطوح تحصیلی تعیین شده در تصویبنامه شماره‌ ۷۳۶۲۰ت‌۳۱۷۱۴هـ مورخ ۱۳۸۳.۱۲.۱۶ تعیین می گردد.
ب‌- رشته های تحصیلی موردنیاز براساس ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل معلمان خواهد بود.
پ‌- دارا بودن کارنامه قبولی در آزمون ادواری‌.
ت‌- رعایت شرایط عمومی گزینش‌.

تبصره‌- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان سنجش آموزش کشور موظفند در اعلام تعداد قبول شدگان آزمون ادواری نیاز آموزش و پرورش در مناطق گوناگون را تامین نمایند.

ماده ۶- مدت استفاده از معلمان حق التدریسی حداکثر یک سال تحصیلی خواهد بود و وزارت آموزش‌ و پرورش موظف است برای سال بعد کمبود نیروی انسانی خود را از محل مجوزهای استخدامی جایگزین‌ نماید.

ماده ۷- به کارگیری معلمان حق التدریس در مراکز شهرستانها ممنوع باشد. موارد استثنا برای هر سال تحصیلی به تایید کارگروه اجرایی طبقه بندی مشاغل وزارت آموزش و پرورشمی رسد.

ماده ۸- میزان حق التدریس نیروهای آزاد در ازای هر ساعات تدریس معادل یک نودم حقوق و فوق‌العاده شغل و فوق العاده جذب کارکنان با تحصیلات مشابه در ابتدای خدمت محاسبه می‌گردد.
ارقام ریالی قابل پرداخت براساس مفاد این ماده هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ‌ می گردد.

ماده ۹- به کارگیری و اشتغال معلمان حق التدریس صرفا تابع این آیین‌نامه می باشد و هیچ‌گونه حق استخدامی برای آنان ایجاد نمی گردد.

ماده ۱۰- استفاده از معلمان بازنشسته برای تدریس در سقف ساعت تعیین شده در ماده (۳) بلامانع‌ است‌.

ماده ۱۱- مدیران و مسوولانی که خارج از ضوابط و مقررات این آیین‌نامه افرادی را جذب و به کارگمارند، متخلف شناخته می شوند و با آنان مطابق مقررات رفتار خواهد شد.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور