آیین‌نامه میزان کمک هزینه (یارانه‌) قابل پرداخت به مراکز غیردولتی بابت نگهداری‌، خدمات‌، توانبخشی‌، آموزشی و حرفه آموزی معلولان

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۶

شماره‌ : ۲۴۸۱۸ت‌۳۳۱۰۴هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۴/۵/۱۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۵/۹ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۱۰۰.۳۵۲۰ مورخ ۱۳۸۴.۳.۳ وزارت بازرگانی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان بهزیستی کشور و به استناد ماده (۱۰) قانون‌ جامع حمایت از حقوق معلولان‌ – مصوب ۱۳۸۳- آیین‌نامه میزان کمک هزینه و (یارانه‌) قابل پرداخت به‌ مراکز غیردولتی بابت نگهداری‌، خدمات توانبخشی‌، آموزشی و حرفه آموزی معلولان را به شرح زیر تصویب‌ نمود:


ماده ۱- عبارات زیر در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند:
۱ـ قانون‌: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان – مصوب ۱۳۸۳.
۲ـ مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی‌:
مراکز نگهداری و توانبخشی و آموزشی روزانه و شبانه‌روزی غیردولتی دارای پروانه فعالیت از سازمان‌ بهزیستی که توسط اشخاص حقیقی ، حقوقی بصورت خصوصی‌، تعاونی‌، خیریه یا هیأت امنایی اداره‌ می‌گردند.
۳ـ ارایه خدمات‌: شامل مراقبت‌، نگهداری‌، خدمات توانبخشی‌، درمانی‌، آموزشی و حرفه‌آموزی بصورت‌ روزانه و شبانه‌روزی مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی‌.
۴ـ افراد مشمول این تصویبنامه‌: معلولان‌، سالمندان‌، بیماران روانی مزمن نیازمند دارای سرپرست و یا بدون سرپرست که واجد شرایط نگهداری و مراقبت در مراکز روزانه و شبانه‌روزی مطابق ضوابط سازمان بهزیستی کشور باشند.

ماده ۲ـ سازمان بهزیستی کشور مکلف است با رعایت قوانین و مقررات از محل اعتباراتی که در قوانین‌ بودجه سالانه کشور منظور می شود.
به ازای هر فرد مشمول این تصویبنامه ماهانه مبالغی را به عنوان کمک هزینه به شرح جدول پیوست این‌ تصویبنامه برای ارایه خدمات به مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی پرداخت نماید.

تبصره‌- میزان کمک هزینه پرداختی به هریک از مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی برای‌ارایه خدمات مقرر در این آیین‌نامه به افراد مشمول این تصویبنامه براساس درجه‌بندی مراکز فوق که توسط‌ سازمان بهزیستی کشور انجام شده و می‌شود، مشخص و پرداخت خواهد شد.

ماده ۳ـ میزان کمک هزینه قابل پرداخت به مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی غیردولتی‌ جهت ارایه خدمات توانبخشی و آموزشی به افراد مجهول‌الهویه یا فاقد سرپرست مشمول این تصویبنامه تا میزان شصت درصد (۶۰%) ارقام مندرج در جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیأت دولت است‌، قابل‌ افزایش می باشد.

ماده ۴ـ سازمان بهزیستی کشور مجاز است به خانواده‌هایی که افراد مشمول این تصویبنامه را نگهداری‌ می نمایند ماهانه کمک هزینه‌ای به میزان شصت درصد (۶۰%) کمک هزینه قابل پرداخت برای نگهداری و توانبخشی آنها در مراکز شبانه‌روزی غیردولتی پرداخت نماید.

ماده ۵ ـ سازمان بهزیستی کشور مجاز است کمک هزینه قابل پرداخت به مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی مستقر در استان تهران‌، مناطق محروم و گرمسیری را تا سقف ده درصد (۱۰%) کمک‌هزینه‌های تعیین شده در جدول پیوست این تصویبنامه افزایش دهد.

تبصره‌- نقاط محروم و گرمسیری موضوع این ماده با تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین‌ می‌شود.

ماده ۶ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است همه ساله اعتبارات لازم را برای پرداخت‌ کمک هزینه به مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی غیردولتی و خانواده‌ها به میزان مبالغ تعیین شده در این‌ تصویبنامه در لوایح بودجه سالانه منظور نمایند.

ماده ۷ـ رعایت استانداردهای خدماتی‌، آموزشی‌، بهداشتی‌، توانبخشی‌، تغذیه‌ای و مراقبتی منظور شده‌در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی صدور پروانه فعالیت مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی‌ غیردولتی و شرایط و ضوابط تعیین شده در این آیین‌نامه از سوی مراکز نگهداری ، توانبخشی و آموزشی‌ غیردولتی دریافت کننده یارانه الزامی است‌.

تبصره‌- سازمان بهزیستی کشور موظف است بر رعایت استانداردهای تعیین شده در ماده فوق توسط‌ مراکز غیردولتی دریافت کننده یارانه ، نظارت نماید.

ماده ۸ ـ مراکز نگهداری‌، توانبخشی و آموزشی غیردولتی که اداره آنها براساس تبصره (۲۴) قانون بودجه‌ سال ۱۳۸۰ کل کشور و ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت‌- مصوب ۱۳۸۰- به بخش‌ غیردولتی واگذار شده یا می‌شود در صورت تمایل و تطبیق وضعیت خود با مفاد این تصویبنامه مجازند از تسهیلات و مزایای مندرج در این تصویبنامه بهره‌مند و یارانه لازم را به میزان تعیین شده در این تصویبنامه از سازمان بهزیستی کشور دریافت نمایند.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور


جدول پیوست

[اصلاحی ۱۳۸۶/۹/۷]

افراد مشمول مراکز روزانه مراکز شبانه نگهداری در خانواده ارایه خدمات در منزل
حداقل مبلغ کمک هزینه حداکثر مبلغ کمک هزینه حداقل مبلغ کمک هزینه حداکثر مبلغ کمک هزینه حداقل مبلغ کمک هزینه حداکثر مبلغ کمک هزینه مبلغ کمک هزینه
معلولان 500 700 900 1200 540 720 700
سالمندان 500 700 900 1200 540 720 700
بیماران روانی مزمن دارای سرپرست 500 700 1200 1500 720 900 700
بیماران روانی مزمن فاقد سرپرست 1920 2400
معلولان و سالمندان فاقد سرپرست 1440 1920