آیین‌نامه اجرایی بند (ج‌) ماده (۱۱۴) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۶

شماره‌ : ۲۹۱۲۶ت‌۳۳۵۴۱هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۴.۰۵.۱۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۵.۵ بنا به پیشنهاد شماره ۴۶۴۹ـ۸۴۲.۱ مورخ ۱۳۸۴.۵.۲ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد ماده (۱۱۴) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳ـ ، آیین‌نامه اجرایی بند “ج‌” ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ کلیه دستگاههای اجرایی مشمول قانون برنامه چهارم توسعه موظفند قبل از اجرای پروژه‌های‌بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی‌- تاریخی در مکان‌ اجرای طرح اقدام نمایند.

ماده ۲ـ مطالعات فرهنگی‌- تاریخی و مستندسازی آثار فرهنگی‌- تاریخی واقع در محدوده طرح‌، براساس دستورالعملهای صادر شده از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت علمی سازمان‌ مذکور توسط دستگاه مجری انجام خواهد شد.

ماده ۳ـ هزینه مطالعات و مستندسازی جزئی از هزینه‌های مطالعاتی طرح در موافقتنامه بین سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دستگاه مجری طرح پیش‌بینی خواهد شد.

ماده ۴ـ ضوابط حفاظتی عرصه و حریم آثار فرهنگی‌- تاریخی واقع در محدوده طرح و در صورت لزوم‌عملیات نجات بخشی آنها، حسب نظر و با نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، در قالب مطالعات‌ موضوع این آیین‌نامه انجام و پس از تایید نهایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسط مجری و از محل‌ اعتبارات طرح انجام خواهد شد.

ماده ۵ ـ دستگاه مجری یک نسخه از مطالعات فرهنگی‌- تاریخی و اسناد مربوط به مستندسازی آثار فرهنگی تاریخی موجود در محوطه اجرای طرح را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحویل خواهد داد.

ماده ۶ـ مبادله موافقتنامه اجرای طرح بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دستگاه مجری طرح‌منوط به تایید مطالعات و اقدامات موضوع این آیین‌نامه از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور