[به موجب ماده ۳۴ آییننامه معاملات شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، مصوب ۱۳۸۷/۳/۲۰ لغو شده است.]
شماره: ۲۹۲۸۲ت۲۷۰هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۵/۱۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۵/۵ بنا به پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ایران و به استناد ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- آیین معاملات شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول- شمول و حدود معاملات
ماده ۱ـ انواع معاملات اعم از خرید و فروش کالاو خدمات، اجاره، استجاره،
مشارکت، سرمایهگذاری، مشاوره، پیمانکاری و تعمیرات که توسط شرکت مادر تخصصی
تولید و توسعه انرژی اتمی ایران انجام میشود با رعایت مفاد این آئیننامه به عمل خواهد آمد.
ماده ۲ـ معاملات از نظر مبلغ به طبقات زیر تقسیم میشوند:
الف- معاملات کوچک معاملاتی است که میزان آن از بیست میلیون ریال تجاوز نکند.
ب- معاملات متوسط: معاملاتی است که مبلغ آن از سقف معاملات کوچک بیشتر بوده و از
ده برابر سقفمعاملات کوچک تجاوز نکند.
ج- معاملات بزرگ: معاملاتی است که مبلغ اولیه برآوردی آنها از ده برابر سقف
معاملات کوچک بیشترباشد.
تبصره ۱ـ مبنای نصاب برای معاملات کوچک و متوسط، مبلغ معامله و در معاملات بزرگ مبلغ برآورد است.
این نصاب در مورد معاملات ارزی نیز صادق بوده و بر اساس مبلغ روز تبدیل نرخ ارز که
توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میگردد محاسبه و ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ۲ـ مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کارشناس خبره منتخب از طرف مدیر عامل
شرکت یامقام مجاز از طرف وی است.
تبصره ۳ـ نصاب معاملات به شرح فوق به استناد تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری
مناقصات-مصوب ۱۳۸۳- در ابتدای هر سال پس از تصویب هیأت وزیران ملاک عمل قرار
خواهد گرفت.
تبصره ۴ـ معاملات مشمول هر یک از طبقات یادشده نباید با تفکیک به اقلام کوچکتر به طبقه پایینترانتقال یابد.
فصل دوم- روش انجام معاملات
ماده ۳ـ برای انجام معاملات کوچک مامور خرید به فروشندگان کالایا انجام دهندگان
کار مورد احتیاجمراجعه و معامله را با تشخیص و مسؤولیت خود با توجه به کیفیت و
قیمت مناسب انجام میدهد.
مامور خرید باید زیر صورت حساب را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء
نماید.
امضای وی حاکی از آن است که معامله با توجه به کیفیت به مناسبترین قیمت ممکن
انجام شده است.
ماده ۴ـ معاملات متوسط به تشخیص و مسؤولیت مدیر ذیربط و تحقیق کارپرداز یا مامور
خرید و اخذحداقل سه فقره استعلام کتبی پس از تائید مدیر مربوط انجام می شود.
ماده ۵- کلیه معاملات بزرگ شرکت باید بر اساس مقررات این آئیننامه از طریق مناقصه
یا مزایده انجامپذیرد مگر در موارد زیر:
الف- خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل یا
مقامات مجاز ازطرف وی منحصر به فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
ب- خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص و
مسؤولیت مدیر عاملو یا مقامات مجاز از طرف وی با کسب نظر از هیات کارشناسان رسمی
دادگستری حداقل سه نفر و یا هیاتکارشناسان خبره مربوط در صورت نبود کارشناسان
رسمی انجام خواهد شد.
ج- خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالاو خدمات با قیمت تعیین شده یا کمتر یا
حقوقی که نرخهای آنها ازطرف مراجع قانونی ذیصلاح تعیین شده باشد.
د- تعمیر تجهیزات و ماشینآلات ثابت و متحرک و تامین تجهیزات و ماشینآلات صرفا
جایگزین وابنیه مرتبط با تداوم فعالیتها به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد به
تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل و یامقامات مجاز از طرف وی با رعایت صرفه و صلاح شرکت.
هـ- خرید خدمات مشاوره اعم از مهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر
مطالعه، طراحی و یامدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاورهای و
کارشناسی.
و- در مورد معاملات سوخت و مواد هستهای و معاملیت که مستقیما با ایمنی تاسیسات
هستهای ارتباطدارد به تشخیص مدیر عامل.
ز- خرید خدمات فرهنگی، هنری و رفاهی، آموزشی و ورزشی و نظایر آن به تشخیص مدیر
عامل و یامقامات مجاز از طرف وی با رعایت صرفه و صلاح شرکت.
ح- خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشینآلات ثابت
و متحرک موجود وهمچنین اداوات و ابزار و وسایل اندازهگیری دقیق و لوازم
آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن که تامین آنبا تشخیص مدیر عامل و یا مقامات
مجاز از طرف وی، از طریق مناقصه امکانپذیر نباشد، با تعیین بهایمورد معامله از
سوی حداقل یک نفر کارشناس رشته مربوط که حسب موردتوسط مدیر عامل و یا مقاماتمجاز
از طرف وی انتخاب می شود.
ط- در مورد معاملات محرمانه به تشخیص مدیر عامل با رعایت صرفه و صلاح شرکت.
ی- خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.
ک- هزینه ناشی از دعوتها، مناسبتهای ملی و مذهبی و تشریفات شرکت در داخل یا خارج
از کشوربراساس صورت حسابهایی که به گواهی مسئولان و رئیس واحد مربوط و به تائید
مدیر عامل و یا مقاماتمجاز رسیده باشد قابل پرداخت خواهد بود.
ماده ۶- انواع مناقصه به شرح زیر طبقه بندی می شود:
الف) مناقصه از نظر مراحل بررسی به انواع زیر طبقهبندی میشود:
۱ـ مناقصه یک مرحلهای:
مناقصهای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهاد نباشد.
دراین نوع مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصهگران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه
برنده مناقصهتعیین میشود.
۲ـ مناقصه دو مرحلهای: مناقصهای است که به تشخیص کمیسیون مناقصه، بررسی فنی
بازرگانی پیشنهادها لازم باشد.
در این مناقصه کمیته فنی بازرگانی موضوع ماده (۱۱) تشکیل و نتایج ارزیابی فنی و
بازرگانی پیشنهادها رابه کمیسیون مناقصه گزارش میکند و بر اساس این آئیننامه
برنده مناقصه تعیین میشود.
ب) مناقصه از نظر روش دعوت به انواع زیر طبقهبندی میشود:
۱ـ مناقصه عمومی: مناقصهای است که در آن فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به
اطلاعمناقصهگران میرسد.
۲ـ مناقصه محدود: مناقصهای است که در آن به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل و یا
نماینده وی،محدودیت برگزای مناقصه عمومی با ذکر ادله تائید شود.
تبصره- چنانچه مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او انجام معاملهای را از طریق
مناقصه میسر و بهصلاح شرکت نداند موضوع را کتبا با ذکر دلایل و توجیه کامل به
هیات ترک تشریفات مناقصه جهت تصویبگزارش خواهد نمود.
ماده ۷ـ ترکیب و وظایف هیات ترک تشریفات مناقصه و نحوه رسیدگی به معاملات به شرح زیر است:
الف- هیأت ترک تشریفات مناقصه مرکب از اعضای زیر می باشد:
۱ـ مدیر عامل یا نماینده وی
۲- مدیر امور مالی
۳ـ یک نفر به انتخاب مجمع
ب- هر گاه مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد اجرای نظر هیات
ترک تشریفات مناقصه موکول به تائید هیأت مدیره خواهد بود.
ج- هرگاه مبلغ معامله بیش از دویست برابر نصاب معاملات کوچک باشد اجرای نظر هیات
ترکتشریفات مناقصه با رعایت بند ب این ماده موکول به تائید شورایی مرکب از رئیس
سازمان مدیریت وبرنامهریزی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارائی و رئیس مجمع عمومی
خواهد بود.
تبصره- جلسه هیات ترک تشریفات مناقصه در هر مورد با دعوت مدیر عامل و یا نماینده
وی تشکیل میشود.
کلیه اعضا مکلف به حضور در جلسات هیات و ابراز نظر خود نسبت به گزارش توجیهی مربوط
در موردتقاضای ترک تشریفات مناقصه یا مزایده و همچنین نحوه انجام معامله مورد نظر
هستند، لیکن تصمیماتهیات با رای اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود.
ماده ۸ ـ آگهی مناقصه از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در فواصل زمانی
مناسب در یک یاچند روزنامه کثیرالانتشار منتشر میگردد.
تبصره ۱ـ در مواردی که مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او لازم تشخیص دهد، میتواند
از سایر وسایلارتباطی برای انتشار آگهی مناقصه استفاده نماید.
تبصره ۲ـ در مواردی که به تشخیص مدیرعامل شرکت، موضوع معامله ایجاب نماید که
مناقصه یامزایده در سطح بینالمللی به عمل آید علاوه بر انتشار آگهی یک نسخه از
آگهی از طرف وزارت امور خارجه به سفارتخانههای کشورهای ذیربط در تهران و یا
سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشورفرستاده میشود.
ماده ۹- مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او در هر مورد که تشخیص دهد انجام معامله
از طریق مناقصه محدود به صلاح و صرفه شرکت میباشد میتواند با رعایت مفاد این
آئیننامه معامله را از طریق مناقصه محدود انجام دهد.
ماده ۱۰ـ دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاص حقیقی یا حقوقی که صلاحیت آنان
برای شرکت در معامله مورد نظر توسط کمیته فنی بازرگانی موضوع ماده (۱۱) این
آئیننامه تشخیص داده شده و یانام آنان در فهرست واجدین صلاحیت کمیته مزبور درجه
شده باشد ارسال میشود.
تبصره ۱ـ اخذ تائید صلاحیت در مورد معاملات مربوط به خرید خدمات پیمانکاری، خرید تجهیزات و ماشینآلات انجام میشود.
ماده ۱۱ـ کمیته فنی بازرگانی مرکب از پنج نفر و به شرح زیر میباشد:
۱ـ نماینده مدیر عامل
۲ـ مدیر واحد فنی و یا مهندسین مشاور مربوط
۳ـ مدیر واحد قراردادها یا نماینده وی
۴ـ مدیر واحد تضمین کیفیت یا نماینده وی
۵ ـ مدیر یا نماینده واحد متقاضی تبصره- کمیته فنی بازرگانی در ارزیابی کیفی و صلاحیتی پیمانکاران موارد زیر را لحاظ مینماید:
الف- تضمین کیفیت خدمات و محصولات
ب- داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر
ج- حسن سابقه
د- داشتن پروانه کار یا گواهینامههای صلاحیت در صورت لزوم
هـ- توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم
ماده ۱۲ـ تعداد دعوت شدگان به مناقصه محدود نباید از سه نفر کمتر باشد.
در صورتی که تعداد تائید صلاحیتشدگان از سه نفر بیشتر باشد مدیر عامل یا مقام
مجاز از طرف اومیتواند به انتخاب خود برای سه نامزد یا بیشتر دعوتنامه ارسال نماید.
ماده ۱۳ـ در آگهی مناقصه یا دعوتنامه (مناقصه محدود) باید نکات زیر درج شود:
الف- نوع و مقدار کالا و یا کار و یا چگونگی و میزان مشارکت باذکر مشخصات،
مدت،محل و نحوهتحویل کالایا انجام کار و یا مشارکت و ترتیب عمل و میزان خسارت در
مواردی که طرف معامله در تحویلکالایا انجام کار و یا شرایط مشارکت کلایا بعضا
تاخیر و یا قصور نماید.
ب- ۱ـ تصریح به اینکه بهای پیشنهادی باید به مبلغ مشخص و به حروف در پاکت لاک و
مهر شده تسلیمشود.
ب- ۲ـ تصریح و ذکر شرایط مالی، درصد و نحوه عمل برای مشارکت باید در پاکت لاک و
مهر شده تسیلمشود.
ج- مدت قبول و محل تسلیم پیشنهاد.
د- ذکر مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و چگونگی مبلغ سپرده به صورت وجه نقد یا
ضمانتنامه بانکی یاتضمین معتبر دیگر به تشخیص مدیر عامل و یا مقام مجاز از طرف او.
هـ- میزان تضمین انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
و- میزان پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص شرکت پرداخت آن به برنده مناقصه لا زم
باشد وترتیب پرداخت و ورایز آن.
ز- تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و
تکالیف شرکت،موضوع ماده (۱۶) این آئیننامه میباشد.
ح- در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالایا کار و خدمات باشد و در آگهی ذکر شده
باشد که برای هرنوع به تفکیک پیشنهاد قبول می شود باید برای هر نوع کالا یاکار و
خدمات سپرده متناسب تعیین شود.
ط- ذکر اینکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط در اسناد مناقصه مندرج است.
ی- اعلام محل توزیع نمونههای ضمانتنامهها و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد.
در این صورت ضمانتنامه عینا مطابق نمونه تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید اینکه
مورد قبول است بایدامضا و ضمیمه پیشنهاد گردد.
ک- ترتیب فروش اسناد مناقصه (بر اساس روشی که در هر مورد از طرف مقام مجاز تعیین
میشود.)
هـ- ترتیب بازگشائی پاکتها و ارزیابی فنی- مالی آنها
ماده ۱۴ـ در صورتی که واحد مناقصهگزار ذکر شرایط دیگری را لازم تشخیص دهد مشروط
بر آنکه بامفاد این آئیننامه مغایر نباشد، میتواند در متن آگهی یا نقشهها و برگ
شرایط مشخصات درج نماید.
ماده ۱۵ـ در صورتی که شرایط مناقصه ای که بر طبق مواد (۱۳) و (۱۴) باید در آگهی
ذکر شود مفصلباشد، باید نوع کالایا کار مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و
میزان پیش پرداخت و مدت و محلقبول پیشنهادها در آگهی درج شود و تصریح گردد که
نقشهها و برگ شرایط و مشخصات معامله در محل معینموجود است و پیشنهاد دهندگان
باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی امضاء کرده و به پیشنهاد خودضمیمه و
تسلیم نمایند.
ماده ۱۶ـ مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد
پیشنهادهای واصلشده و انعقاد قرارداد دارای تکالیف و اختیارات زیر میباشد:
الف- مکلف است سپرده شرکت درمناقصه برنده مناقصه را در صورتی که حاضر به انجام
معامله نشود وهمچنین سپرده نفر دوم را در صورتی که بر اساس تبصره (۱۹ ماده (۲۱)
برای انجام معامله به او رجوع شودو از انجام معامله امتناع نماید ضبط کند.
ب – اختیار دارد مقدار کالایا کار و خدمات مورد معامله را تا بیست و پنج درصد
(۲۵%) افزایش یاکاهش دهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی نسبت به یان افزایش و یا
کاهش به تشخیص مدیر عامل و یامقام مجاز از طرف او متناسبا رعایت و تطبیق گردد.
ج- مجاز نیست به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از
انقضای مهلت مقرردر آگهی برسد، ترتیب اثر دهد.
د- در رد هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است هـ- کلیه هزینههای مربوط به مناقصه
شامل هزینه آگهی وهزینه ثبت قرارداد در دفتر اسناد رسمی در صورتی که ثبت قرارداد
در دفتر مذکور ضروری باشد به عهدهبرنده مناقصه است.
و- مکلف است هرگونه مالیات یا عوارضی که طبق مقررات بابت معامله به طرف معامله
تعلق گیرد ازبهای کارکرد یا کالای تحویلی و یا سود مشارکت در موقع پرداخت مطالبات
او کسر کند.
ماده ۱۷ـ مقام مجاز مناقصهگزار مکلف به رعایت نکات زیر نیز میباشد:
الف- مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهیهایی که در داخل کشور منتشر میشود از
تاریخ اولین نوبتانتشار از ده (۱۰) روز نباید کمتر باشد و در مورد آگهیهایی که در
خارج از کشور منتشر میشود از سی (۳۰)روز نباید کمتر تعیین شود.
ب- مبلغ پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ معامله تجاوز کند و در
قبال ضمانتنامهبانکی یا تضمین معتبر دیگر (به استثناء چک) به تشخیص و مسؤولیت
مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف اوپرداخت خواهد شد.
در خصوص معاملاتی که موضوع آنها عمدتا خرید کالاباشد یا به لحاظ موضوع و شرایط
ضرورت معاملهایجاب نماید، میزان پیش پرداخت در صورت تشخیص و تائید لزوم آن توسط
مدیر عامل میتواند بیشتر ازبیست و پنج درصد (۲۵%) تعیین شود.
ج- تعیین و اخذ سپرده شرکت در مناقصه به صورت وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی یا
تضمین معتبر دیگر(به استثناء چک) به تشخیص مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او.
مبلغ سپرده شرکت در مناقصه بر مبنای درصدهایی از میزان برآوردی مبلغ معامله به شرح
زیر محاسبه میشود:
۱- برای معاملات تا یک میلیارد ریال معادل سه درصد (۳%)
۲ـ برای معاملات تا ده میلیارد ریال، تا مبلغ یک میلیارد ریال به شرح بند (۱) و
نسبت به مازاد آن معادلدو درصد (۲%)
۳ـ برای معاملات بیش از ده میلیارد ریال، تا مبلغ ده میلیارد ریال به شرح بند (۲)
و نسبت به مازاد معادلیک درصد (۱%)
۴ـ چنانچه میزان سپرده شرکت در مناقصه از دویست و پنجاه میلیون ریال بیشتر شود
مدیر عامل یا مقاممجاز از طرف او میتواند در صورت ضرورت میزان سپرده را به مبلغی
که از دویست و پنجاه مییون ریالکمتر نباشد تقلیل دهد.
د- حداقل میزان تضمین انجام تعهدات که باید هنگام عقد قرارداد اخذ شود پنج درصد
(۵%) مبلغقرارداد میباشد که به صورت تضمین بانکی و یا تضمین معتبر دیگر به تشخیص
شرکت دریافت خواهد شد.
میزان کسور حسن انجام کار ده درصد (۱۰%) مبلغ قرارداد بوده و باید در اسناد مناقصه
به صورتمشخص ذکر شده باشد.
تبصره- در خصوص معاملات خرید، چنانچه به تشخیص شرکت کسر ده درصد (۱۰%) حسن
انجامکار میسر نباشد، اخذ تضمین انجام تعهدات به میزان ده درصد (۱۰%) الزامی است.
ماده ۱۸ـ مسؤولیت بازگشائی پاکتها و ارزیابی نهائی فنی- مالی و اولویتبندی
پیشنهادات توسطکمیسیون مناقصه مرکب از اعضای زیر :
۱- مدیرعامل یا نماینده وی
۲ـ مدیر مالی یا نماینده وی
۳ـ نماینده واحد قراردادها
۴ـ نماینده واحد متقاضی به ترتیب مقرر در آگهی مناقصه . یا دعوتنامه مناقصه محدود
انجام و نتیجهبرای تصمیمگیری به مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف وی گزارش میشود.
تبصره ۱ـ در صورتی که مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او هیچیک از پیشنهادهای
دریافتی را بریاانجام معامله به صلاح شرکت تشخیص ندهد میتواند تصمیم به تجدید
مناقصه بگیرد.
تبصره ۲- مقررات ابلاغ قانونی مندرج در قانون مالیاتهای مستقیم در مورد ابلاغ
نتیجه مناقصه عینا مجری خواهد بود.
ماده ۱۹ـ در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالایا کار باشد و هرگاه در شرایط
مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیشبینی نشده باشد، مدیر عامل یا مقام
مجاز از طرف او میتواند شخصی را که شرایط پیشنهادی او با در نظر گرفتن تمام جوانب
امر در مجموع مناسبتر باشد برنده مناقصه اعلامکند.
ماده ۲۰ـ کمیسیون مناقصه پس از تعیین برنده مناقصه سپرده نفر اول و نفر دوم را
نگهداری و سپردهسایرین را مسترد خواهد نمود.
ماده ۲۱ـ در صورتی که برنده مناقصه پس از ابلاغ کتبی از انجام معامله خودداری کند
و یا حداکثر ظرفده روز از تاریخ ابلاغ به استثنای ایام تعطیل حاضر به انعقاد
قرارداد و سپرده تضمین انجام تعهدات نشودسپرده شرکت در مناقصه وی ضبط و مراتب به
نفر دوم مناقصه با رعایت مفاد تبصره (۱) این ماده ابلاغمیگردد اگر نفر دوم هم پس
از مدت مذکور در این ماده نسبت به سپرده تضمین انجام تعهدات اقدام نکند وبرای
انجام معامله حاضر نشود، سپرده او نیز ضبط میگردد.
تبصره ۱ـ به شخصی که شرایط پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی ابلاغ ارجاع
کار انجاممیشود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده شرکت
در مناقصه بیشتر نباشد در غیر اینصورت با نظر هیات ترک تشریفات مناقصه عمل خواهد شد.
تبصره ۲ـ مدت ۱۰ روز مقرر در ماده (۲۱) در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج از
کشور اقامتدارد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر اینکه در آگهی یا
برگ شرایط آن ذکر شده باشد.
مقام مناقصه گذار موظف است باتوجه به مدت مندرج در آگهی یا دعوتنامه مناقصه برای
ابلاغ نتیجهمناقصه به برنده به نحوی اقدام نماید که به علت انقضای مدت خسارتی
متوجه شرکت نشود.
فصل سوم- انعقاد قرارداد
ماده ۲۲- در مورد معاملات بزرگ یا در خصوص معاملات متوسط (بنابر تشخیص و مسؤولیت
مدیرعامل یا نماینده مجاز از طرف وی) که تحویل کالا، یا خدمت و همچنین پرداخت
بهای آن طرفین را ملزم بهتعهداتی مینماید که باید طی زمان بیش از ده روز انجام
بگیرد، عقد قرارداد ضروری است.
ماده ۲۳- در متن قرارداد نکات زیر باید قید گردد:
الف- نام طرفین قرارداد
ب- موضوع قرارداد شامل نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها ج مدت انجام
تعهد، محل وشرایط تحویل مورد معامله
د- ترتیب عمل و میزان خسارات در مواردی که طرف معامله در انجام تعهدات جزئا یا
کلا تاخیر نماید.
هـ- الزام تحویل کالابر طبق مشخصات دقیق فنی مندرج در ضمائم فنی قرارداد
و- اقرار بنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالایا کار مورد معامله و مقتضیات محل
تحویل کالایا انجامکار اطلاع کامل دارد.
ز- اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مقادیر موضوع مورد معامله در مدت اجرای
موضوع قراردادتا میزان بیست و پنج درصد (۲۵%) مقدار مندرج در قرارداد
ح- بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن ط مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن
ی- میزان تضمین انجام تعهدات و ترتیب دریافت و استرداد آن براساس شرایط مناقصه
ک- مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی بر اساس شرایط مناقصه ل اقرار به
عدم شمول ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و
کارمندان در معاملات دولتی وکشوری.
تبصره- نظر مراجع ذیربط حقوقی و مالی در مورد اسناد و مدارک مناقصه و پیشنویس
قراردادهایموضوع معاملات بزرگ شرکت باید قبلا اخذ گردد.
فصل چهارم- ترتیب تحویل کالا یا خدمت
ماده ۲۴ـ تحویل مورد معامله به شرح زیر انجام میشود:
الف- کالایا کار انجام شده هرگاه مربوط به معاملات کوچک باشد تحویل آن با گواهی
انباردار یا متصدیمربوط و در مورد معاملات متوسط با گواهی انباردار یا متصدی
مربوط و با تائید رئیس واحد متقاضی و یانماینده او انجام خواهد شد.
ب- در مورد معامله بزرگ با گواهی کمیسیونی که دست کم مرکب از اشخاص زیر باشد صورت میگیرد:
۱ـ مدیر عامل یا نماینده وی
۲ـ نماینده واحد تحویل گیرنده
۳- نماینده واحد قراردادها
۴- نماینده واحد فنی مهندسی و یا مهندسین مشاور
۵- نماینده واحد مالی
ج- در معاملات بزرگ برای تحویل هر فقره کالایا کار باید از
طریق کمیسیون تحویل صورت مجلس شده و در آن به طور صریح قید گردد که کالای مورد
معامله یا کار انجام شده بر اساسمشخصات مندرج در پیمان میباشد و زیر آن را تمام
اعضای کمیسیون تحویل و فروشنده یا پیمانکار امضاءنمایند و در مورد کالاهایی که
تحویل انباردار میشود انباردار نیز صورت مجلس را امضاء و بلافاصله قبضانبار صادر
خواهد کرد.
کمیسیون تحویل هنگام تحویل کالایا کار موظف است گزارشها و تذکراتی را که از طریق
نظارت کنندگان مسئول حین انجام کار یا ساخت کالا داده شده است، در نظر بگیرد.
تبصره- نظر مهندسین مشاور یا یک مؤسسه بازرسی فنی به نمایندگی از طرف شرکت به
لحاظ تطبیقمشخصات کالایا کار با مشخصات فنی مندرج در پیمان قابل قبول خواهد بود.
ماده ۲۵ـ برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره
مسلسل باشد صادرگردد و به امضای انباردار برسد و در واردات دفتر انبار ثبت و شماره
ثبت دفتر انبار در روی قبض ذکر شود.
تبصره- در مواردی که کالادر خارج از انبار تحویل میگردد و به انبار وارد نمیشود
با در نظر گرفتن مفادماده (۲۴) و تبصره آن حسب مورد اقدام خواهد شد و تحویل گیرنده
کالابه جای انباردار تکالیف مربوط راانجام خواهد داد و رسید یا صورت مجلس مربوط
حسب مورد مبنای صدور قبض انبار و حواله انبار قرارخواهد گرفت.
ماده ۲۶ـ در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه در
مواد (۲۴) و (۲۵)تعیین شده است، تکالیف دیگری نیز پیشبینی شده باشد باید اجرا شود.
فصل پنجم- مزایده
ماده ۲۷- در مورد معاملات کوچک مامور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و
پس ازتحقیق از بها با رعایت صرفه و صلاح شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوط را
با تعهد اینکه معامله بابیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام
خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء کند.
ماده ۲۸ـ در مورد معاملات متوسط، حراج به شرح زیر انجام خواهد شد:
الف – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایرشرایطی که لازم باشد در روزنامه آگهی می گردد و یا از طریق مقتضی به
اطلاع متقاضیان رسانده میشود.
ب- مورد معامله باید قبلابه وسیله کارشناس خبره منتخب مدیر عامل و یا کارشناس
رسمی دادگستریارزیابی شده باشد و حراج از بهای ارزیابی شده شروع گردد و به
خریداری که بالاترین بهاء را پیشنهاد کندواگذار شود.
تبصره- در صورتی که برای حداقل قیمت ارزیابی شده داوطلبی پیدا نشود پذیرش انجام
مزایده تاسقف حداکثر هشتاد درصد (۸۰%) مبلغ مذکور و یا ارزیابی مجدد و تکرار
مزایده از اختیارات مدیر عاملشرکت خواهد بود.
ماده ۲۹- در مورد معاملات بزرگ انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل میآید:
الف – مورد معامله قیمت پایه باید قبلابه وسیله کارشناس خبره منتخب مدیر عامل و یا
کارشناس رسمیدادگستری ارزیابی شده باشد.
ب – در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آئیننامه برای آگهی مناقصه پیشبینی شده در
صورتی که با عملمزایده منطبق باشد باید رعایت گردد.
ج- مقرراتی که در این آئیننامه در مورد مناقصه معین شده در صورتی که با عمل
مزایده منطبق باشد بایداجرا شود.
ماده ۳۰- در مواردی که برای قیمت و شرایط فروش محصولات و خدمات شرکت ترتیبات خاصی
ازطرف هیأت مدیره اتخاذ شده باشد، بر اساس تصمیمات متخذه عمل خواهد شد.
فصل ششم- مقررات عمومی
ماده ۳۱ـ اختلافات ناشی از معاملات این آئیننامه که در کمیسیون مرکب از نماینده و
یا نمایندگان مدیرعامل شرکت و نماینده طرف قرارداد شرکت و در چارچوب مقررات مندرج
در قرارداد حل و فصل نگردد طبق قوانین و مقررات جاری کشور به مراجع صلاحیت دار
ارجاع خواهد گردید.
ماده ۳۲ـ کلیه اسناد هزینههای انجام شده حسب مورد باید متکی به مدارک زیر باشد:
الف- تنظیم قرارداد و گرفتن صورت حساب در مورد خریدهای داخلی، صورت حساب خرید
یاصورت مجلس خرید همراه با رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک و در موارد جزئی صورت حساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالااز گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ب- در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرفمقامات مجاز و امضاء گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع
ماده ۳۳ـ اصلاحاین آئیننامه منوط به پیشنهاد هیات مدیره و تائید مجمع عمومی و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور