آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ [مصوب ۱۳۸۴/۴/۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۲۰

[به موجب ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قیمت‌گذاری سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی، تخفیفها و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران، لغو شده است.]

شماره‌: ۲۹۲۰۳ت‌۳۳۰۹۹هـ
تاریخ: ۱۳۸۴/۰۵/۱۱


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ بنا به پیشنهاد شماره .۷۲۶.۸۴۰۴هـ مورخ ۱۳۸۴.۳.۷ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۵) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه‌، در مفاهیم زیر به کار رفته اند:

الف – قانون برنامه سوم‌: عبارت است از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – مجلس شورای اسلامی‌.

ب – هیأت‌: عبارت است از هیأت عالی واگذاری مذکور در ماده (۱۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌ موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب‌ ۱۳۸۳ ـ.

ج – سازمان‌: عبارت است از سازمان خصوصی سازی مذکور در ماده (۱۵) تنفیذی قانون برنامه سوم‌ توسعه موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ـ.

د – شرکت‌های مادر تخصصی :عبارت است از اشخاص حقوقی دولتی که با توجه به نوع فعالیت حسب‌ مفاد بند (الف‌) ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه موضوع بند “ب‌” ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ، زیر نظر وزارتخانه ذی‌ربط و در چهارچوب اساسنامه خود اداره می شوند.

هـ – وکالت‌: منظور از وکالت در این آیین‌نامه‌، وکالتی است که بر اساس مفاد ماده (۱۵) تنفیذی قانون‌ برنامه سوم‌، موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه شرکت‌های مادر تخصصی مراحل واگذاری را به‌ سازمان خصوصی سازی تفویض می نمایند.
این وکالت تا اتمام کلیه مراحل اجرایی و اختتام عملیات واگذاری نافذ و معتبر است‌.

و – دبیرخانه‌: عبارت است از دبیرخانه هیأت عالی واگذاری‌.

ماده ۲ – کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۷) قانون‌ برنامه چهارم توسعه مکلفند فهرست اسامی شرکت‌های قابل فروش‌، انحلال و ادغام خود و همچنین میزان‌ سهام موضوع ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه و اطلاعات کلی مورد نیاز طبق فرم تنظیمی توسط هیأت را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به هیأت ارسال نمایند.

تبصره ۱ – چنانچه ظرف مهلت مقرر در این ماده‌، دستگاه‌های مذکور نسبت به ارسال فهرست و سایر اطلاعات فوق الذکر اقدام ننمایند، وزارت امور اقتصادی و دارایی راسا” در خصوص تهیه فهرست لازم وارسال آن به هیأت جهت طرح و اتخاذ تصمیم و تقدیم آن به هیأت وزیران اقدام خواهد نمود.

تبصره ۲- کلیه مصوبات کارگروه واگذاری موضوع تبصره (۳۵) قانون بودجه سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ کل کشور و بند (ف‌) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور به قوت خود باقی است و موارد باقیمانده‌ بر اساس این آیین‌نامه انجام خواهد شد.

ماده ۳ – شرکت‌های مادر تخصصی در صورت لزوم نسبت به اصلاح ساختار شرکت‌های قابل فروش‌ اقدام نموده و مراتب را به دبیرخانه هیأت اعلام نمایند.
شرکت‌های مادر تخصصی پس از تصویب اسامی شرکت‌های قابل فروش توسط هیأت که متضمن برنامه‌زمان بندی و روش فروش است نسبت به امضای وکالتنامه با سازمان به منظور طی مراحل فروش سهام اقدام‌ می‌نمایند. اعطای وکالت مسوولیتی را متوجه موکل (شرکت مادر تخصصی‌) نخواهد نمود.

ماده ۴ – از زمانی که اسامی شرکتهای مشمول واگذاری و برنامه زمان‌بندی و روش فروش آنها به تصویب‌ هیأت وزیران می‌رسد تا اتمام کلیه مراحل عملیات واگذاری‌، سازمان حق خواهد داشت از کلیه تصمیمات‌ارکان شرکتهای مزبور مطلع گردد، رعایت ترتیبات زیر الزامی است‌:
۱ـ در طی دوره فروش و در مورد شرکتهای مشمول واگذاری‌، کلیه مصوبات مجامع و هیأت مدیره شرکتهای یاد شده که توسط شرکتهای مادر تخصصی دریافت می‌شود، در صورتی که به هر نحو برقیمت‌گذاری تاثیر داشته باشد برای سازمان ارسال خواهد شد و نماینده سازمان به عنوان ناظر در جلسات‌ مجمع عمومی شرکت می‌نماید.
۲- مدیریت شرکت مورد فروش موظف است همکاری همه جانبه و لازم را برای بازدید متقاضیان خریدانجام دهد.
۳- شرکت موظف است کلیه دفاتر و اسناد و مدارک و سایر اطلاعاتی که سازمان لازم می‌داند را در طی‌دوره فروش و حسب درخواست‌، در اختیار سازمان قرار دهد.

ماده ۵ – فرم وکالتنامه باید با رعایت ماده (۴) این آیین‌نامه شامل مشخصات کامل وکیل و موکل‌، تعدادسهام قابل فروش قیمت پایه فروش سهام باشد.

تبصره ـ وکالتنامه موضوع این ماده مطابق زمانی که برای فروش سهام هر یک از شرکت‌ها در برنامه سالانه فروش موضوع بند (ب‌) ماده (۱۴) تنفیذی قانون برنامه سوم موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم‌ توسعه تعیین می‌شود اعطا خواهد شد و این وکالتنامه برای مدت شش ماه معتبر خواهد بود و تمدید آن بنا به‌ پیشنهاد یکی از طرفین و تصویب هیئت‌، به ترتیبی که در ماده (۱۹) این آیین‌نامه آمده است می‌باشد.

ماده ۶ – میزان حق الوکاله و کارمزد فروش سهام با توجه به عوامل موثر از قبیل تعداد سهام قابل فروش‌و شیوه فروش‌، به موجب تعرفه ای است که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت خواهد رسید.

ماده ۷ – سازمان مکلف است سهامی را که وکالت آن را پذیرفته است بر اساس برنامه زمان‌بندی‌ موضوع بند (ب‌) ماده (۱۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه‌ برای فروش عرضه نماید.

ماده ۸ – عرضه سهام از طریق انتشار آگهی عمومی با رعایت ضوابط مندرج در مواد آتی صورت میپذیرد.

ماده ۹ – آگهی عرضه سهام حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار و درصورت لزوم از طریق سایررسانه‌های گروهی نیز منتشر می‌گردد.
عرضه سهام حداقل بیست روز پس از انتشار اولین آگهی مجاز خواهد بود.
انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر ده روز و با ذکر روش واگذری انجام می پذیرد.

ماده ۱۰- در مواردی که واگذاری سهام از طریق سازمان بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد درج‌ اطلاعات زیر در آگهی ضروری است‌:
۱- نام و موضوع فعالیت شرکت .
۲- تعداد سهام قابل واگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت‌.
۳- اعلام ترکیب سهامداران به تفکیک عمومی‌، دولتی و خصوصی‌.
۴- تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط‌.
۵- اعلام تاریخ عرضه سهام در تالار بورس اوراق بهادار.
۶- اعلام قیمت پایه سهام قابل واگذاری مطابق آیین‌نامه مربوط‌.
۷- اعلام آمادگی برای بازدید واحد مورد واگذاری توسط متقاضیان خرید.
۸ – اعلام میزان پیش دریافت نقدی و زمان‌بندی و شرایط تقسیط و تضمین‌های لازم برای وصول‌ مطالبات در مواردی که واگذاری سهام با رعایت مفاد آیین‌نامه مربوط به‌ صورت نقد و اقساط صورت می گیرد.

ماده ۱۱ – در مواردی که واگذاری سهام از طریق مزایده صورت می‌گیرد، درج موارد زیر در آگهی‌ ضروری است‌:
۱ – کلیه موارد مندرج در بندهای ماده (۱۰) به استثنای بند (۵) آن
۲ – اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها
۳ – اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان پنج درصد (۵%) قیمت پایه (چنانچه قیمت پایه بیش ازپنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد مبلغ سپرده نسبت به مازاد، به دو درصد (۲%) کاهش می یابد)
۴ – اعلام اینکه متقاضیان باید پیشنهاد خود را روشن و مشخص و در مهلت مقرر در پاکت لاک و مهرشده تسلیم نمایند
۵ – اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکت‌های واصل شده پیشنهادی و اینکه درجلسه مذکور حضور پیشنهاددهندگان آزاد است‌.

ماده ۱۲ – چگونگی تعیین و اعلام برنده مزایده و همچنین سایر موارد پیش بینی نشده براساس مفاد آیین‌نامه معاملاتی سازمان انجام می گیرد.

ماده ۱۳ـ واگذاری سهام تدریجی شرکتها توسط سازمان و از طریق بورس در صورتی که حداکثر پنج‌ درصد سهام کل آنها را شامل شود، بدون تشریفات درج آگهی مجاز می‌باشد، هیأت عالی واگذاری می‌تواند برای واگذاری سهام برخی شرکتهای مشمول این ماده درج آگهی را برای فواصل زمانی کمتر از بیست روز (موضوع ماده (۹) این آیین‌نامه‌) الزام نماید.

ماده ۱۴- به منظور احراز قیمت واقعی سهام‌، در مورد شرکت‌هایی که بدوا” در بورس اوراق بهادار پذیرفته می شوند و یا سهام شرکت‌هایی که بیش از سه ماه در بورس اوراق بهادار معامله ای بر روی آنها انجام‌ نشده است‌، سازمان مجاز به عرضه و فروش سهام در بورس اوراق بهادار به میزان پنج درصد (۵%) سهام کل‌ هر شرکت بدون تشریفات درج آگهی می‌باشد.

ماده ۱۵ – فرم قرارداد فروش و نحوه تنظیم آن به موجب دستورالعملی خواهد بود که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت می رسد.

ماده ۱۶ – تشخیص موارد فروش نقدی و اقساطی سهام براساس آیین‌نامه نظام اقساطی فروش‌، موضوع‌ بند ( هـ) ماده (۱۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود.

ماده ۱۷ـ در صورتی که به موجب قوانین و مقررات جاری‌، سهام ترجیحی همراه سهام عرضه شده‌ وجود داشته باشد، سازمان مکلف است موارد مذکور را حسب مورد در آگهی‌های فروش اعلام نماید.

ماده ۱۸ – درآمدهای ناشی از فروش سهام موضوع این آیین‌نامه به حسابی که از طرف خزانه نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح می‌شود واریز و نام شرکت مادر تخصصی ذی‌ربط به منظور اجرای ماده (۸) قانون برنامه چهارم توسعه و احکام مندرج در قوانین بودجه سنواتی در هر مورد از طرف سازمان به خزانه اعلام می‌گردد.

ماده ۱۹ – چنانچه ظرف شش ماه پس از عرضه‌، طبق مفاد این آیین‌نامه و سایر آیین‌نامه‌ها و مقررات‌ مربوط سهام به فروش نرود، سازمان گزارش لازم متضمن بیان مشکلات و موانع موجود و راه حل پیشنهادی‌ را تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به هیأت عالی واگذاری تقدیم می‌نماید.

ماده ۲۰- سازمان مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام یافته در مورد سهام و شرکت‌های تعیین تکلیف شده‌، همچنین تجزیه و تحلیل روند واگذاری را تهیه و به هیأت تسلیم نماید.

این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره ۱۹۸۹۵ت۳۳۰۹۹هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۴ می‌گردد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور