آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۰۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۶

[به موجب تصویب‌نامه شماره 55645/ت34260هـ – ۱۳۸۴/۱۰/۱۸ لغو شده است.]

شماره‌ : ۲۹۲۹۲ت‌۳۳۳۹۷هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۱۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ آیین‌نامه اجرایی تبصره یادشده رابه شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – هدف اصلی‌، ایجاد تراز مثبت تجاری بخش و بهبود آن با توسعه صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی و نیز افزایش تولید و درآمد کشاورزی از طریق اصلاح الگوی کشت می‌باشد، به طوری‌که کارآیی اقتصادی آب از طریق تخصیص آب به تولید محصولات با نیاز آبی کمتر و بازدهی اقتصادی بیشتر افزایش یابد.
در اجرای این آیین‌نامه‌، الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی و افزایش توان رقابتی تولید محصولات‌ اساسی و اصول توسعه پایدار ملحوظ خواهد گردید.

تبصره – کارآیی اقتصادی آب‌، عبارت است از ارزش اقتصادی هر واحد آب مصرفی در تولید محصولات بر اساس قیمت‌های اقتصادی‌.

ماده ۲ – در طول برنامه چهارم‌، این آیین‌نامه در سطح (۱.۵) میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، با اولویت در حوزه‌های آبریز مواجه با بحران آب‌، اجرا خواهد شد.
انتخاب محدوده‌های عمل‌، توسط شورای هماهنگی موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه تعیین می‌گردد واثرهای کمی اجرای آیین‌نامه و شاخص‌های ارزیابی عملکرد، با توجه به افزایش توان تولید محصولات‌زراعی و باغی (صادراتی و وارداتی‌) و آبزیان و نیز بازده اقتصادی آب و موازنه ارزی بخش کشاورزی‌، توسط‌ کمیته کارشناسی موضوع تبصره (۲) ماده (۳) این آیین‌نامه در مهلت تعیین شده در بند (۲) ماده (۶) تعیین‌ خواهد شد.

ماده ۳ – شورای هماهنگی با عضویت روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و حفاظت‌ محیط زیست‌، وزیران بازرگانی‌، جهادکشاورزی‌، نیرو و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وظایف زیر تشکیل می‌شود:
الف – انتخاب محدوده‌های عمل و تصویب شاخص‌های ارزیابی عملکرد، موضوع ماده (۲) این‌ آیین‌نامه‌.
ب – ایجاد هماهنگی در سیاست‌های حمایتی مرتبط با تطبیق الگوی کشت اصلاح شده‌.
ج – تصویب نتایج کار کمیته کارشناسی‌.
د – ایجاد هماهنگی لازم با سیاست‌های صادراتی و وارداتی‌.
هـ – پیشنهاد تدابیر حمایتی‌، نظیر نرخ گذاری‌، تعیین و اعمال جرایم و بخشودگی‌ها، اعطای اعتبارات‌ ارزان قیمت به شورای اقتصاد و مراجع مربوط‌.
و – اتخاذ تدابیر اجرایی مانند تحویل حجمی آب به منظور تطبیق الگوی کشت با امکانات آبی‌.
ز – پیش بینی و اتخاذ هر گونه تصمیم مرتبط در جهت تسهیل تحقق هدف‌های این آیین‌نامه‌.

تبصره ۱ – رییس شورای هماهنگی وزیر کشاورزی می‌باشد و دبیرخانه شورا در وزارت کشاروزی‌ مستقر خواهد بود

تبصره ۲ – کارگروه کارشناسی با عضویت یک نفر از هر یک از وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی‌ تشکیل می‌شود.
وزارتخانه‌های یادشده و دستگاههای تابعه آنها و همچنین سایر دستگاههای دولتی موظفند اطلاعات‌، مدارک و تسهیلات لازم را در اجرای وظایف کارگروه فراهم آورده و در اختیار آن قرار دهند.
وظایف کارگروه‌، عبارت است از:
الف – بررسی الگوهای مختلف کشت و پیشنهاد الگوی مناسب در محدوده‌های عمل‌.
ب – تشکیل سامانه‌های اطلاعاتی به هم پیوسته در زمینه امکانات آبی‌، نیازهای آبی کشت‌های مختلف‌ ،قیمت‌های اقتصادی‌، هزینه و درآمد محصولات مختلف‌، الگوهای مناسب کشت و شاخص‌های ارزیابی‌ عملکرد و تهیه مدل‌های محاسباتی و بسته‌های نرم افزاری‌.
ج – تهیه و ارایه طرح شبکه اطلاع رسانی عمومی‌.
د – تهیه و تدوین گزارش‌های نهایی‌.

ماده ۴- به کارگیری ضوابط و معیارهای مصوب تعیین الگوی کشت برای هر یک از محدوده‌های عمل‌، تعیین شده در ماده (۲) و همچنین ساختار اجرایی آن که برای پیشبرد
تدوین الگوی مصرف بهینه آب‌ کشاورزی تشکیل می‌شود، به عهده کمیته مشترک وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی خواهد بود.

ماده ۵ – شورای هماهنگی‌، هر ساله گزارشی از عملکرد و نحوه پیشرفت کار را تهیه و پس از تایید و تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در اختیار هیأت وزیران قرار خواهد داد.
ماده ۶ – ضوابط و معیارهای تعیین الگوی کشت پس از طی مراحل زیر قابل اجرا است‌:
الف – شورای هماهنگی پس از ابلاغ این آیین‌نامه تشکیل و ظرف مدت یک ماه سیاست‌ها و شرح‌خدمات مربوط به مطالعات تهیه ضوابط و معیارهای الگوی کشت را تعیین می نماید.
ب – کارگروه کارشناسی موظف است ظرف (۹) ماه با بهره گیری از مطالعات الگوی مصرف بهینه آب‌ کشاورزی‌، مطالعات جامع آب‌، مطالعات جامع کشاورزی و مطالعات جامع منابع طبیعی‌، مطالعات جامع‌ توسعه پایدار و تمام امکانات موجود وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی‌، نسبت به مطالعه ضوابط و معیارهای تعیین الگوی کشت اقدام و نتایج را طی گزارشی برای تصویب در اختیار شورای هماهنگی قراردهد.

ماده ۷ – وزارت جهادکشاورزی موظف است پس از تصویب ضوابط و معیارهای موضوع ماده (۶) این‌ آیین‌نامه و سایر ملاحظات‌، در محدوده عملی که اولویت آنها توسط شورای هماهنگی تعیین شده نسبت به‌ تعیین الگوی کشت اقدام نماید.

ماده ۸ – وزارت نیرو موظف است با توجه به نتایج مصوب موضوع ماده (۶) این آیین‌نامه و سایر ضوابط الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی‌، نسبت به صدور پروانه‌های مصرف آب اقدام نماید.

ماده ۹ – شورای هماهنگی موظف است تمهیداتی اتخاذ نماید تا ضوابط تعیین شده در اجرای الگوی‌ مصرف بهینه آب کشاورزی‌، از سال زراعی ۱۳۸۰ – ۱۳۸۱ در محدودهای عمل و اولویت‌های تعیین شده‌اعمال گردد.

ماده ۱۰ – الزامات اجرایی این آیین‌نامه و اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز توسط شورای هماهنگی‌ تعیین و پس از تصویب مراجع مربوط در برنامه‌های سالانه دستگاههای اجرایی مربوط‌، منظور خواهد شد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور