مقررات اجرایی ماده (۹) قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۳

[به موجب تبصره الحاقی ۱۳۹۱/۹/۲۹ ماده ۱۹ اصلاحی آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، «آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» به عنوان مقررات اجرایی ماده (۹) قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات تنفیذ شده است.]


شماره: ۲۸۶۰۹ت‌۳۲۸۶۳هـ
تاریخ‌: ۱۳۸۴/۵/۱۰

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۵/۵ بنا به پیشنهاد شماره ۴۶۶و مورخ ۱۳۸۴.۲.۳ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات و فناوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌ را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل اول – تعاریف


ماده‌ ۱- در این تصویبنامه واژه‌ها و عبارت‌های زیر به جای واژه‌ها و عبارت‌های مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف‌- پارک‌: [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۴]
پارک‌های علم و فناوری که با مجوز وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد ایجاد می‌شوند.

ب‌- واحدهای فناوری‌: واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری‌.

پ‌- مدیریت پارک‌: رییس پارک‌.


فصل دوم‌- معافیت‌های مالیاتی و عوارض


ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۱/۱۴]
واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک های علم و فناوری و شهرک های فناوری نسبت به فعالیت های مذکور از تاریخ صدور مجوز توسط مدیریت پارک و نیز کارکنان شاغل در واحدهای یادشده از معافیت موضوع ماده (۱۳) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۲- و اصلاحات بعدی آن برخوردار خواهند بود.
تشخیص فعالیت مرتبط با مأموریت واحدهای یادشده و کارکنان شاغل در واحدهای مزبور برای اجرای ماده (۹) قانون با مدیریت پارک علم و فناوری می باشد.


ماده‌ ۳- کلیه واحدهای فناوری که در پارک‌ها فعالیت می‌نمایند، از پرداخت هرگونه عوارض معمول کشور معاف می‌باشند.


فصل سوم‌- سرمایه‌گذار خارجی


ماده ۴- نحوه پذیرش و ورود و خروج سرمایه خارجی و سود حاصل از آن به پارک و چگونگی و میزان‌ مشارکت خارجیان در فعالیت‌های هر پارک‌، منطبق و براساس مقررات قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری‌ خارجی انجام خواهد شد.


ماده ۵- جهت پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در پارک‌ها بر اساس مقررات مناطق آزاد، تصویبنامه‌ شماره ۳۳۴۳۲ت‌۲۳ک مورخ ۱۳۷۳/۳/۱۶ و اصلاحات بعدی آن با اصلاحات زیر برای واحدهای‌ فناوری مستقر در پارک‌ها قابل اجرا می‌باشد:

۱- در مواد (۱)، (۳)، (۴)، (۶)، (۸)، (۱۰)، (۱۱)، (۱۲)،(۱۳) و (۱۴) عبارت “مدیریت پارک‌” جایگزین عبارت “سازمان‌های مناطق‌” می‌گردد.

۲- در مواد (۱)، (۳)، (۴)، (۵)، (۶)، (۷)، (۸)، (۹)، (۱۰)، (۱۱)، (۱۲) و (۱۵) واژه “پارک‌” جایگزین‌ واژه “مناطق‌” می‌شود.

۳- ماده (۲) حذف می شود.

۴- در تبصره “۱” ماده (۶) عبارت “موضوع ماده (۲) این مقررات‌” حذف و واژه “خارجی‌” جایگزین آن‌ می شود.

۵- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۴]
در ماده (۶) عبارت “دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد” حذف و عبارت‌” وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری‌ یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد” جایگزین آن می‌شود.

۶- در تبصره “۱” ماده (۶) و تبصره ماده (۱۰) عبارت “هیأت وزیران‌” جایگزین عبارت “وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد” می‌شود.

۷- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۴]
در تبصره “۱” ماده (۶) عبارت “وزارت علوم‌، تحقیقات فناوری‌ یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد” جایگزین عبارت “دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق آزاد” می‌شود.


فصل چهارم‌- روابط کار


ماده ۶- امور مربوط به اشتغال نیروی انسانی و روابط کار در واحدهای فناوری مستقر در پارک‌ها مشمول‌ مقررات اشتغال در مناطق آزاد، موضوع تصویبنامه شماره ۳۳۴۳۳ت‌۲۵ک مورخ ۱۳۷۳.۳.۱۶ و اصلاحات بعدی آن با لحاظ اصلاحات زیر می‌باشد:

۱- در مواد (۱)، (۳)، (۶)، (۱۰)، (۳۰)، (۳۵)، (۳۶)، (۳۷)، (۳۸) و (۴۳) عبارت “مدیریت پارک‌” جایگزین عبارت “سازمان‌های مناطق‌” می‌شود.

۲- در مواد (۱)، (۲)،(۳)، (۶)، (۱۰)، (۲۶)، (۳۶)، (۳۷)، (۴۱)، (۴۳) و (۵۱) واژه “پارک‌” جایگزین‌ واژه “مناطق‌” می‌شود.

۳- مواد (۴) و (۵) با تبصره‌های آن و مواد (۳۹)، (۴۰)، (۴۲)، (۴۴) و (۴۵) و فصل هفتم شامل مواد (۴۶)، (۴۷)، (۴۹) و (۵۰) حذف می‌شوند.

۴- در ماده (۱) واژه “دبیرخانه‌” و تعریف آن حذف می‌شود.

۵ در ماده (۱) در تعریف “مقررات‌” عبارت “بیمه و تامین اجتماعی‌” حذف می شود.


ماده ۷- تنظیم امور بازار کار و نظارت بر مسایل حفاظت و بهداشت کار و اموری از این قبیل در پارک‌ها با رعایت ضوابط این آیین‌نامه برعهده اداره کار و امور اجتماعی شهرستانی است که پارک در حوزه آن‌ شهرستان واقع شده است‌.


ماده ۸- صدور پروانه اشتغال برای اتباع خارجی به تشخیص و درخواست مدیریت پارک به عهده اداره‌ کار و امور اجتماعی شهرستانی است که پارک در حوزه آن واقع شده است‌.


ماده ۹- هر کارفرمایی که قرارداد کار با تبعه کشورهای خارجی منعقد ساخته است‌، به هنگام پایان‌ قرارداد کار و همچنین به تعدادی که قراردادش پایان پذیرفته است‌، موظف است مراتب را به اداره کار و امور اجتماعی شهرستانی که پارک در حوزه آن واقع است‌، اطلاع دهد.


ماده ۱۰ـ وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است باتوجه به شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی‌، آیین‌نامه نمونه انضباط کار را با هماهنگی هیأت امنای هر پارک تهیه نماید و برای اجرا در اختیار مدیریت هر پارک قرار دهد.


ماده ۱۱- واحدهای فناوری مستقر در منطقه ملزم هستند فهرستی شامل نام‌، ملیت‌، تخصص‌، شغل و مزد دریافتی کارگران خود را هر شش ماه یک بار تهیه نمایند و به اداره کار و امور اجتماعی شهرستانی که پارک‌ در حوزه آن واقع است‌، اطلاع دهند.


ماده ۱۲- وزارت کار و امور اجتماعی و واحدهای تابع آن موظف به همکاری با پارک‌ها در زمینه اجرای‌ مقررات اشتغال نیروی انسانی موضوع فصل چهارم این آیین‌نامه در پارک‌ها می‌باشند.


فصل پنجم‌- مبادلات مالی بین المللی


ماده ۱۳- نقل‌و‌انتقال ارزها از خارج از کشور به پارک‌ها و از پارک‌ها به خارج از کشور توسط واحدهای فناوری مستقر در این پارک‌ها از طریق شبکه بانکی با مجوز هیأت امنای هر پارک آزاد است‌.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرایط اجرای مفاد این ماده را ایجاد خواهد کرد.


ماده ۱۴- واحدهای فناوری می‌توانند با موافقت مدیریت پارک نسبت به واردات و صادرات کالاها و خدمات در چارچوب ماموریت‌های محول شده و قانون مقررات صادرات و واردات اقدام نمایند.

تبصره‌- مبادلات مذکور از پرداخت هرگونه عوارض ورود و صدور معاف می باشند.


فصل ششم‌- مقررات متفرقه ماده


۱۵ـ هرگونه تغییرات آتی در مقررات مناطق آزاد متناسبا در این‌آیین‌نامه نیز اعمال خواهد شد.


ماده ۱۶- گمرک ایران تسهیلات لازم را در این پارک‌ها فراهم نماید.


محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور