آیین‌نامه‌ اجرایی‌ بند (الف‌) تبصره‌ (۱۰) قانون‌ بودجه‌ سال‌ ۱۳۸۴ کل‌ کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۲۰

شماره‌ : ۲۸۶۱۸ت‌۳۳۵۴۳هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۴.۰۵.۱۰

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۵.۵ بنا به پیشنهاد شماره ۴۶۵۳ـ۸۴۲.۱ مورخ ۱۳۸۴.۵.۲ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، آیین‌نامه اجرایی بند “الف‌” تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور را به شرح زیر تصویب‌ نمود:


ماده‌ ۱ـ خانه‌های قدیمی‌، کاروانسراها و سایر اماکن موضوع بند “الف‌” تبصره (۱۰) قانون بودجه سال‌۱۳۸۴ کل کشور، بناهای با ارزش تاریخی‌- فرهنگی هستند که در محورها یا قطبهای تاریخی‌- فرهنگی‌کشور قرار دارند و قابلیت تبدیل به مکانهای مناسب با کاربری واحدهای اقامتی‌، پذیرایی و خدماتی را دارا می‌باشند.
این اماکن می‌توانند براساس ضوابط و سیاستهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب‌، مرمت‌، تجهیز و آماده بهره‌برداری گردند.

ماده‌ ۲ـ تملک ابنیه و اراضی همجوار بناهای با ارزش تاریخی‌- فرهنگی جهت حفظ شئونات بنا یا اثر تاریخی و همچنین تامین نیازمندیهای خدماتی لازم برای مجموعه با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز می‌باشد.

ماده‌ ۳ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند در مراحل مختلف تملیک‌، تهیه طرح‌، مرمت وآماده‌سازی و تجهیز اینگونه ابنیه نسبت به اجاره‌، اجاره به شرط تملیک و فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت‌- مصوب ۱۳۸۰ـ و آیین‌نامه مربوط و قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور اقدام نماید.

ماده‌ ۴ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجاز است به منظور مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی‌(با اولویت شرکتهای وابسته به خود) منابع مذکور در بند “الف‌” تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل‌ کشور و نیز داراییهای ایجاد شده از محل طرح‌های تملک داراییهای سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ را با کلیه اموال‌منقول و غیرمنقول مذکور در
موافقتنامه طرح شماره ۳۰۲۰۱۰۰۵ به عنوان دارایی خود با قیمت کارشناسی به‌عنوان سهم‌الشرکه خود منظور نموده و با تشکیل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی‌- فرهنگی سهام‌ مذکور را به صندوق واگذار نماید.

ماده‌ ۵- سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند با توجه به شئونات اثر و ویژگیهای آن و با توجه‌به ماده (۱) کاربری مناسب را معین نماید.

تبصره‌- تغییر کاربری ابنیه و اماکن تاریخی‌- فرهنگی واگذار شده توسط بهره‌برداران یا مالکان جدید اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بدون موافقت قبلی و کتبی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجاز نخواهد بود.

ماده‌ ۶ـ شرایط بهره‌برداری و اجاره‌، فروش و اجاره به شرط تملیک و واگذاری اماکن مذکور و همچنین‌ شرایط و مدت اجاره و اجاره به شرط تملیک ابنیه و اماکن موضوع این آیین‌نامه و بهای آن توسط هیأت سه‌نفره منتخب رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت‌- مصوب ۱۳۸۰ـ و آیین‌نامه مربوط و قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور تعیین خواهد شد.

تبصره‌- حداقل قیمت فروش ابنیه و املاک موضوع این آیین‌نامه و یا اجاره و بهره‌برداری از آن براساس‌ نظر کارشناس دادگستری تعیین خواهد شد و تعیین اولویتها و همچنین تایید صلاحیت حرفه‌ای و سوابق و تجارب فرهنگی متقاضیان با رعایت صرفه و صلاح دولت در جهت توسعه امر مرمت و احیای ابنیه تاریخی‌ و رونق گردشگری با هیأت یاد شده خواهد بود.

ماده‌ ۷ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضوابط نگهداری و بهره‌برداری از ابنیه با ارزش تاریخی‌ فرهنگی را تهیه و ابلاغ خواهد کرد.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور