آیین‌نامه‌ اجرایی‌ بند (م‌) ماده‌ (۵۲) قانون‌ برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌- مصوب‌ ۱۳۸۳

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۳

شماره‌ : ۲۸۴۹۴ت‌۳۲۹۹۵هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۴.۰۵.۱۰

هیأت وزیران درجلسه مورخ ۱۳۸۴.۵.۵ بنابه پیشنهاد شماره ۱۴۰.۱۵۱۷ مورخ ۱۳۸۴.۱.۲۸ وزارت آموزش و پرورش و به استناد بند “م‌” ماده (۵۲) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌– مصوب ۱۳۸۳- ،آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب‌ نمود:


ماده‌ ۱- اصطلاحات به کار برده شده در این آیین‌نامه‌، در معانی مشروح زیر به کار می رود:
الف‌- مقاوم‌سازی‌: مطالعه‌، بررسی و اجرا به منظور تقویت ساختمان‌های موجود مدارس فاقد مقاومت‌لازم در برابر حوادث طبیعی به ویژه زلزله متناسب با الزامات آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله‌ (آیین‌نامه ۲۸۰۰).
ب‌- استاندارد سازی فضاهای آموزشی‌: تطبیق ساختمان‌، تاسیسات و تجهیزات فضاهای موجود و تازه‌ساخته شده آموزشی و پرورشی با ضوابط طراحی فضاهای آموزشی (نشریه شماره ۲۳۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) و سرانه‌های مصوب و رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰.
ج‌- متناسب‌سازی مدارس‌: تامین نیازهای مختلف دانش‌آموزان به مقتضیات پایه تحصیلی‌، جنسیت و اقلیم در طراحی فضاهای آموزش و پرورش‌.
هـ- ساختمانهای آسیب پذیر: ساختمانهایی که حداقل الزامات آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابرزلزله‌ (آیین‌نامه ۲۸۰۰) در آن رعایت نشده باشد.
د- خی‌رین مدرسه‌ساز: اشخاص حقیقی و حقوقی که با استفاده از منابع غیردولتی خود اقدام به احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی نمایند و آن را تحویل وزارت آموزش و پرورش دهند.
و- پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی‌: پروژه‌هایی که با استفاده از منابع مشترک خیرین و دولت ساخته ویا تجهیز می‌شود به صورتی که حداقل سهم خیرین در این پروژه‌ها از سی درصد کمتر نباشد.

ماده‌ ۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است سالانه هزینه ساخت بیست هزار کلاس‌ جایگزین ساختمانهای آسیب پذیر آموزشی یا فضاهای غیراستاندارد را در ردیف مستقل علاوه بر اعتبارات‌ فصل آموزش و پرورش و افزایش معمول سنواتی در لوایح بودجه منظور نماید که پس از تصویب مجلس‌متناسب با سهم استانها تخصیص می‌یابد.

ماده‌ ۳- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم برای مطالعه مقاوم‌سازی حداقل‌بیست وپنج درصد ساختمانهای موجود طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- و اجرای مقاوم‌سازی حداقل چهل درصد ساختمانهای مدارس مطالعه شده‌ به نسبت مساوی در سالهای برنامه چهارم توسعه کشور را تامین نماید.

ماده‌ ۴- به منظور تشویق خی‌رین مدرسه‌ساز، دولت در تمام سالهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- معادل اعتبار تامین شده توسط خیرین که‌ برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی اختصاص یافته را در بودجه سال بعد برای تکمیل پروژه‌های‌ نیمه‌تمام مردمی‌، براساس میزان آورده خیرین در سطح کل کشور و کل پروژه‌های طرح بدون در نظر گرفتن‌ استان در طرح ملی یا مناطق در طرح استانی در لوایح بودجه منظور نماید.

تبصره‌- سهم اعتبار دولتی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خی‌رین مدرسه‌ساز تا مرداد ماه هر سال‌ بصورت صد درصد اختصاص خواهد یافت‌.

ماده‌ ۵- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبارات لازم برای پرداخت انشعابات آب‌، برق‌، گاز و عوارض شهرداری را طی برنامه چهارم توسعه در ردیفی مستقل در لوایح بودجه سنواتی وزارت آموزش وپرورش برای تمام پروژه‌های خیرین مدرسه‌ساز مشارکتی لحاظ و حداکثر تا شهریور ماه هر سال بصورت‌ صد درصد تخصیص دهد.

ماده‌ ۶- وزارت آموزش و پرورش موظف است در ساخت مدارس جدید و جایگزینی ساختمانهای‌ آسیب پذیر آموزشی و غیر استاندارد، متناسب‌سازی و استانداردسازی را در مورد مقاوم‌سازی رعایت نماید.

ماده‌ ۷- مدارس غیردولتی مشمول مفاد مربوط به نوسازی‌، مقاوم‌سازی و متناسب‌سازی موضوع این‌ آیین‌نامه می‌باشند و همه ساله تسهیلات ارزان‌قیمت یا وجوه اداره شده
دولتی با بازپرداخت حداکثر ده ساله‌ در اختیار مؤسسات این مدارس قرار می‌گیرد.
مبلغ مورد نیاز برای اجرای این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش در بودجه سالانه منظور می‌شود.

ماده‌ ۸- درخصوص ساخت‌، خرید و اجاره مدارس غیردولتی‌، رعایت ضوابط فنی به ویژه آیین‌نامه‌ طراحی ساختمانها در برابر زلزله (آیین‌نامه‌ ۲۸۰۰) الزامی است‌.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور