اتخاذ تصمیماتی ‌در خصوص ‌هزینه‌ تمام‌شده‌ خدمات‌ دانشگاهها، موسسات‌ پژوهشی‌ و پارکها و مراکز رشد علم‌ و فناوری‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۵/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۰۸

شماره‌ : ۲۷۹۳۶ت‌۳۳۵۳۷هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۵.۲ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت‌ علوم‌، تحقیقات و فناوری و به استناد بند “الف‌” ماده (۴۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳ تصویب نمود:


۱- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است هزینه تمام شده خدمات دانشگاهها، مؤسسات‌ پژوهشی و پارکها و مراکز رشد علم و فناوری را حداکثر تا پایان مرداد سال ۱۳۸۴ تعیین و ابلاغ نماید.

۲ – عامل پایه در تعیین هزینه فعالیتهای آموزش عالی تعداد دانشجو، فعالیتهای مؤسسات پژوهشی‌، تعداد محقق و فعالیتهای پارکها و مراکز رشد علم و فناوری‌، تعداد واحدهای فناور مستقر در پارکها و مراکزرشد می باشد.

۳- وزارتخانه های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی مکلفند حداکثر تاپایان شهریور سال ۱۳۸۴ جدول تعداد دانشجوی هر دانشگاه را به تفکیک مقطع‌، گرایش و نوع دوره در طول سالهای برنامه چهارم توسعه به قسمی که تعهدات مندرج در بند “ب‌” ماده (۵۰) قانون برنامه چهارم توسعه در سال پایانی برنامه تحقق یابد، تعیین و پس از هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ نمایند.

۴- مبنای تنظیم بودجه سنواتی دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در طول برنامه‌ چهارم‌، هزینه سرانه و حجم فعالیتهای ابلاغ شده موضوع بندهای (۱) و (۳) این تصویبنامه می باشد.

تبصره‌- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است نسبت به تنظیم اصلاحیه اعتبارات‌ مؤسسات فوق الذکر تا پایان شهریور ماه اقدام نموده و نسبت به تامین کسری اعتبارات و یا افزایش حجم‌ فعالیتها براساس محاسبات هزینه سرانه اقدام نماید.

۵- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است در راستای اجرای بند “ز” ماده (۵۰) قانون برنامه‌چهارم توسعه نسبت به تعیین ضریب ویژه ترمیم هزینه سرانه دانشگاههای مشمول بند مذکور اقدام نماید.
وزارتخانه های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی مکلفند حداکثر تا پایان‌ شهریور سال ۱۳۸۴ نسبت به تعیین و ابلاغ لیست دانشگاههای مشمول این بند اقدام نمایند.

۶- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است در طی برنامه چهارم توسعه اعتبارات سرانه اعلام‌شده را سالانه براساس نرخ تورم افزایش دهد.

۷- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است هزینه ماموریتهای ویژه ای را که به استنادمصوبات هیأت وزیران به عهده دانشگاهها و یا مؤسسات پژوهشی و فناوری مذکور در این تصویبنامه قرارگرفته و یا در آینده به آنها واگذار می شود، براساس هزینه تمام شده تعیین و در بودجه های سنواتی پیش بینی‌نماید.

۸- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است نسبت به تعیین و ابلاغ استاندارد فضای فیزیکی‌ براساس سرانه اقدام و کلیه هزینه های مربوط و نیز توسعه فیزیکی دانشگاهها و مؤسسات پژوهش و فناوری‌ را بر این اساس تعیین و تامین اعتبار نماید.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور