آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی موضوع ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۰۸

شماره‌ : ۲۷۹۵۲ت‌۳۳۴۱۵هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه و به استناد ماده (۱۸۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ وزارت امور خارجه موظف است نسبت به تهیه و تنظیم راهکارهای اجرایی براساس روابط‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران در مورد کشورهای مختلف‌، اقدام نموده و هر سال آن را به تمام دستگاههای‌ اجرایی که به نحوی در خارج از کشور فعالیت دارند و یا فعالیت و اقدامات آنان در روابط خارجی اثر گذاراست و نمایندگیهای وزارت امور خارجه در خارج از کشور ابلاغ نماید.
نمایندگی وزارت امور خارجه موظف به ابلاغ این راهکارها به نمایندگی دستگاههای مستقر در محل‌ ماموریت می‌باشد. دستگاههای اجرایی ذی‌ربط و نمایندگان آنان درخارج از کشور در روابط خود با کشورهای‌ خارجی ملزم به اجرای راهکارهای ابلاغی موصوف می باشند.

ماده ۲ـ روسای نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مجری و هماهنگ کننده‌ سیاست خارجی کشور بوده و بر کلیه روابط خارجی نمایندگیهای وزارتخانه‌ها، سازمانها و نهادهای جمهوری‌ اسلامی ایران‌، اعم از کشوری و لشگری و دفاتر شرکتهایی که به نوعی وابسته به دولت هستند در مواردی که‌ فعالیت و اقدامات آنان بر روابط خارجی اثر گذار است در چهارچوب سیاستهای جمهوری اسلامی ایران درمحل ماموریت خود که در این آیین‌نامه‌ “سایر نمایندگیها” نامیده می‌شود، نظارت دارند.

تبصره ـ منظور از نمایندگیهای سیاسی‌، سفارتخانه‌ها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران درخارج از کشور می‌باشد، و رییس نمایندگی سیاسی‌، اعم از سفیر، کاردار و یا هر فرد دیگری است که مسؤولیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.

ماده ۳ـ وزارت امور خارجه در جهت یکسان سازی روشهای اجرایی و هماهنگی لازم‌، دستورالعملهای‌ مورد نیاز را در رابطه با نحوه انجام ماموریتها و مسافرتها در داخل کشور متوقف فیه و یا خارج از آن‌ کشور ملاقات با مقامات و شخصیت‌های سیاسی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و نحوه فعالیتهای فرهنگی‌، نقل و انتقال‌ و انتخاب محل دفاتر نمایندگیها، استفاده از پرچم و علایم رسمی جمهوری اسلامی ایران‌، پلاک سیاسی و استفاده از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی‌، دعوت از مقامات و شخصیت‌های خارجی جهت مسافرت به‌ ایران و بالعکس‌، شرکت در مراسم استقبال و بدرقه و سایر تشریفات سیاسی‌، اقامه دعوی نزد محاکم کشور متوقف فیه و دفاع و پاسخگویی به دعاوی مطروحه‌، نحوه استفاده از عناوین معرفی شده برای افراد در خارج‌ از کشور، انجام مراسلات از طریق پست سیاسی نمایندگی و نحوه استفاده از دستگاه رمز در موارد لزوم‌، نحوه‌ نگهداری اسناد طبقه بندی شده‌، نحوه واریز وجوه اعتباری حساب بانکی‌، حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب آیین‌نامه تهیه و به دستگاههای ذی‌ربط‌، جهت اجرا ابلاغ نماید.

تبصره ـ هیأتها و مامورین ثابت اعزامی از سایر دستگاهها موظفند به محض ورود به محل ماموریت‌ ضمن اعلام ورود هماهنگی لازم به منظور اجرای دقیق شرح وظایف محول شده با رییس نمایندگی به عمل‌ آورند.

ماده ۴- به منظور ایجاد وحدت رویه در زمینه سیستم تطبیق پرداخت فوق العاده خارج از کشور به‌ کارکنان دولت‌، وزارت امور خارجه موظف است دستور العملهای لازم را با همکاری دستگاه ذی‌ربط و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و به دستگاههای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ نماید.

تبصره ـ انتصاب روسا و نحوه اعزام مامورین ثابت و تعداد کارکنان سایر دستگاهها در خارج از کشور بنا به پیشنهاد دستگاه ذی‌ربط و با هماهنگی و موافقت وزارت امور خارجه خواهد بود.

ماده ۵ ـ نمایندگان سایر دستگاهها در خارج از کشور، با توجه به سیاستهای اجرایی اعلام شده از سوی‌ وزارت امور خارجه‌، برنامه‌های سالانه خود در هر کشور را تهیه و تا آخر شهریور ماه هر سال به رییس نمایندگی در کشور متوقف فیه اعلام خواهند نمود.

تبصره ۱ـ برنامه‌های سالانه هر یک از نمایندگیها باید در چهارچوب وظایف قانونی دستگاه ذی‌ربط‌ بوده و با وظایف قانونی سایر دستگاهها تداخل نداشته باشد.

تبصره ۲ ـ رییس ماموریت در صورت عدم تطبیق برنامه ارایه شده با سیاستهای مصوب‌، نظرات خود راکتباً به نماینده دستگاه ذی‌ربط اعلام می نماید، موارد احتمالی اختلاف ابتدا طی جلسه مشترکی در محل‌ نمایندگی با حضور نماینده دستگاه مربوط جهت حل و فصل مسایل مطرح می‌شود در غیر این صورت‌ موضوع جهت اخذ تصمیم نهایی به مرکز ارسال و دستگاه ذی‌ربط و وزارت امورخارجه حداکثر ظرف یک ماه‌ نسبت به آن نظر خود را اعلام خواهند نمود.

تبصره ۳ـ هر گونه تغییر در برنامه مصوب سالانه بر حسب ضرورت با توافق طرفین امکانپذیر خواهدبود.

ماده ۶ـ مسئولین سایر نمایندگیها نسخه ای از گزارش مکتوب مذاکرات خود با مقامات و شخصیت‌های‌ کشور محل ماموریت را در اختیار رییس نمایندگی خواهند گذاشت‌.

ماده ۷ـ روسای سایر نمایندگیها مکلفند در جلساتی که به منظور توجیه در مورد مسایل سیاسی و نیز هماهنگی موضوع این آیین‌نامه زیر نظر رییس ماموریت در محل نمایندگی تشکیل می‌گردد شرکت نمایند.

ماده ۸ ـ رییس نمایندگی در هر کشور مکلف است ضمن حمایت سیاسی از مامورین سایر دستگاهها برحسن اجرای برنامه‌های مصوب سالانه سایر دستگاهها نظارت مستمر داشته باشد و در صورت مشاهده‌ مغایرت عملکرد با برنامه مصوب و عدم حل و فصل آن در محل‌، موضوع را جهت پی گیری و اصلاح به وزارت امور خارجه و دستگاه اجرایی ذی‌ربط گزارش نماید. همچنین رییس نمایندگی هر شش ماه یکبار، گزارش عملکرد کامل و تحلیلی فعالیتهای انجام شده در خارج از کشور را تهیه و به وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای اجرایی ذی‌ربط ارسال می نماید.

ماده ۹ـ چنانچه رییس ماموریت‌، حضور رییس یا چند نفر از کارمندان یکی از نمایندگیها را در حوزه ماموریت با توجه به نوع ماموریت به دلیل فعالیتهای مغایر با عرف محل و شئونات دیپلماتیک و سایر قوانین‌ و مقررات کشور متوقف فیه به مصلحت نداند، می تواند با ذکر دلایل‌، احضار وی را پیشنهاد نماید.
وزارت امور خارجه پیشنهاد مزبور را با دلایل ارایه شده جهت اطلاع و تصمیم مقتضی به دستگاه ذی‌ربط اعلام می نماید دستگاه مربوط از تاریخ ابلاغ پیشنهاد حداکثر به مدت ۴۵ روز در رابطه با موضوع تعیین‌ تکلیف خواهد نمود.

ماده ۱۰ـ در صورت عدم حصول توافق در خصوص اجرای مفاد این آیین‌نامه بین رییس ماموریت ورییس سایر نمایندگیها، نظر رییس ماموریت ملاک عمل خواهد بود و هر گونه مغایرت و اختلاف نظر بین‌ وزارت امور خارجه و دستگاه ذی‌ربط در مرکز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با توافق طرفین‌، اختلاف مزبور رفع خواهد شد. وزارت امور خارجه به منظور ایجاد وحدت رویه در موارد مشابه دستورات لازم را به‌ نمایندگیهای خود صادر خواهد نمود. در صورت عدم حصول توافق بین وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای اجرایی در ارتباط با مقررات این آیین‌نامه‌، موضوع مورد اختلاف در کمیسیون سه نفره ای مرکب‌ از معاون حقوقی و امور مجلس رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس دستگاه اجرایی ذی‌ربط مورد بررسی و حل و فصل قرار خواهد گرفت‌.

ماده ۱۱ – وزارت اطلاعات از اجرای مفاد این آیین‌نامه مستثنا است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور