آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی، موضوع ماده (۱۰۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۸۹۷ت۳۳۴۰۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور و به استناد ماده (۱۶۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۱۰۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح‌ زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – تعریف اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه به شرح زیر است‌:
الف – زمین مناسب‌: به زمینی گفته می‌شود که ضمن داشتن ابعاد مناسب برای احداث سینما، مجتمع‌ فرهنگی و تالارهای نمایش در نزدیکی مراکز پرتردد و مردمی مانند مراکز خرید، بوستانهای بزرگ‌، برخیابانهای اصلی و دور از مراکز صنعتی و بزرگراههای شهری واقع شده باشد.
ب – سینما: به مکانی گفته می‌شود که دارای سالن با حداقل یکصد و هشتاد صندلی باشد و با داشتن‌ امکانات نمایش فیلم سی و پنج و هفتاد میلیمتری سینمایی‌، دست کم سه نوبت در روز اقدام به نمایش فیلم‌ برای عموم نماید.
ج – تالار نمایش‌: به مکانی گفته می‌شود که داری صحنه‌، جایگاه تماشاگران (با ظرفیت حداقل پنجاه‌ نفر)، اتاق فرمان‌، تجهیزات فنی‌، نور، صدا و مکانهای جانبی شامل اتاق گریم‌، رخت کن‌، انبار دکور، کارگاه‌دکور و آرشیو لباس باشد
د – مجتمع فرهنگی‌: به بنایی گفته می‌شود که علاوه بر داشتن حداقل یک سالن چندمنظوره‌، دارای اماکنی‌ برای ارایه خدمات علمی‌، فرهنگی و آموزشی باشد که نظارت بر آن فعالیتها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.
هـ – حداقل سهم بابت زمین‌: اجاره بهای سالانه معادل زمینهای موقوفه همان منطقه یا احداث یک مترمربع فضای تجاری توسط شهرداری به ازای هر پنجاه متر مربع واگذار شده می‌باشد.
و – سینما و مجتمع فرهنگی و تالار نمایش مستهلک شده‌:
به مکانی اطلاق می‌شود که دارای زمین مناسب بوده ولی به دلیل قدمت و فرسودگی بنا و تجهیزات یا به‌دلایلی مانند آتش سوزی و تعطیل عمومی‌، قابلیت بهره برداری از ظرفیت اسمی آن موجود نباشد.

تبصره – عناوین سینما، تالار نمایش و مجتمع فرهنگی که تعاریف آنها ذکر شد، از این پس به اختصار، “مجتمع‌” خوانده می‌شود.

ماده ۲ – تأمین زمین مناسب برای ساخت مجتمع به صورتهای زیر انجام می گیرد:
الف – در شهرکهای جدید الاحداث‌، تأمین و فروش زمین مناسب توسط وزارت مسکن و شهرسازی و در طرح‌های توسعه و عمرانی شهری توسط شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی به قیمت منطقه ای‌ و موقعیت مکانی در اقساط ده ساله خواهد بود.
ب – به شهرداریها اجازه داده می‌شود زمینهای مناسب را که در مالکیت شهرداری است‌،
برای احداث‌ مجتمعها در قالب قرارداد و در قبال اخذ حداقل سهم بابت زمین برای مدت
بیست و پنج سال بدون انتقال‌ مالکیت در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار دهند.

ماده ۳ – به منظور تسهیل و حمایت از احداث و بازسازی “مجتمعها” در صورت هماهنگی طرح با طرح‌های جامع شهری‌، شهرداریهای مشمول این ماده موظفند حداکثر معادل زیربنای سالنهای نمایش‌، مجوز ساخت تجاری و خدماتی را بدون اخذ هر نوع عوارض و دریافت هزینه صادر نمایند.
سازندگان مجتمعها مکلفند متناسب با شرایط مندرج به شرح زیر از مجتمعهای ایجاد شده با کاربری‌ تعیین شده بهره برداری نمایند.

الف – [اصلاحی ۱۳۸۵/۶/۸]
سازندگانی که در زمین خریداری شده از وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری‌، مجتمع احداث‌ کنند، حداقل ده سال از تاریخ بهره‌برداری.

ب – سازندگانی که زمین متعلق به شهرداری بدون انتقال مالکیت و در قالب قرارداد به خود مورد بهره‌برداری سینمایی یا مجتمع فرهنگی قرار می دهند، به مدت بیست و پنج سال از آغاز بهره‌برداری‌.

ماده ۴ – چنانچه دریافت کننده تسهیلات موضوع بند (د) ماده (۱۶۱) این آیین‌نامه از زمین متعلق به‌خود برای احداث یا بازسازی مجتمع استفاده کنند، تا ده سال از آغاز بهره برداری مجتمع حق تغییر کاربری‌ ندارد.

ماده ۵ – چنانچه متقاضی از زمین شهرداری برای احداث مجتمع استفاده کند و بعدا” تصمیم به خریداری زمین از شهرداری بگیرد تا ده سال پس از تاریخ انتقال قطعی زمین به نام وی‌، حق تغییر کاربری آن‌ را ندارد.

ماده ۶ – چنانچه شهرداریها راسا” یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای ساخت و بازسازی‌ سینماهای موجود از تسهیلات تکلیفی بانکها در قانون بودجه سالهای برنامه
چهارم کل کشور اقدام به ساخت مجتمع کنند، می توانند در ساعاتی که به فعالیتها و خدمات فرهنگی و هنری اختصاص ندارد، با رعایت‌ مقررات مربوط‌، آن را برای انجام مراسم و گردهماییهای فرهنگی و هنری استفاده نمایند.

ماده ۷ – تکمیل و اتمام‌ “مجتمع‌” نیمه تمام و بازسازی “مجتمع‌” مستهلک شده در اولویت می‌باشد.

ماده ۸ – طرح‌های بازسازی و احداث مجتمعها از نظر نمای بیرونی و داخلی و تجهیزات موردنیاز براساس ضوابطی خواهد بود که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و ابلاغ می‌گردد.
ماده ۹ – دولت موظف است طی سالهای برنامه چهارم توسعه شرایط لازم را برای برخورداری‌ طرح‌های موضوع این آیین‌نامه از تسهیلات تکلیفی در قوانین بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورعملهای‌ مربوط به تبصره‌های تسهیلات تکلیفی پیش بینی نماید.

ماده ۱۰ – تسهیلات این آیین‌نامه به متقاضیانی تعلق می گیرد که علاوه بر داشتن سایر شرایط دست کم‌بیست و پنج درصد هزینه موردنیاز طرح را تأمین نمایند.

ماده ۱۱ – مسوولیت تایید طرح‌های احداث و بازسازی مجتمعها از نظر استانداردها، تطابق با جمعیت‌شهرها و تعداد و ظرفیت بهینه هر مجتمع به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است‌
اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند صرفا طرح‌هایی را از این نظر بررسی نمایند که کلیات آن‌ قبلا” به تصویب رسیده باشد.

تبصره – گنجایش سینماهایی که با استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه ساخته می شوند، نباید از یکصد و پنجاه صندلی کمتر و از چهارصد صندلی بیشتر باشد.

ماده‌ ۱۲ – مسوولیت هدایت و نظارت بر اجرای این آیین‌نامه‌، به عهده کارگروهی تخصصی است که درهر استان به ریاست استاندار و معاون عمرانی وی و عضویت روسای شوراهای شهر به انتخاب شوراهای‌ شهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان مسکن و شهرسازی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل می‌شود.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه‌، گزارش‌ وضعیت مجتمعهای هر استان را به تفکیک شهرها، درجه کیفی مجتمع‌، عمر مجتمع‌، مالکیت و ظرفیت هر مجتمع به انضمام پیشنهادهای خود در حداقل زمین موردنیاز هر شهر و ظرفیت بهینه هر مجتمع تهیه نماید و برای اقدامهای بعدی در اختیار کارگروههای یادشده در استان قرار دهد.

تبصره – محل دبیرخانه کارگروه تخصصی در استانها در اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌باشد.

ماده ۱۳ – کارگروه تخصصی در هر استان موظف است حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ دریافت گزارش‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، تصمیم لازم را برای رفع کمبودها از طریق بازسازی یا احداث مجتمع جدید در هر یک از شهرهای دارای بیش از پانزده هزار نفر جمعیت با حضور شهردار و رییس شورای اسلامی شهر مربوط اتخاذ و به شهرداریها برای اجرا و به تمام دستگاههای ذی‌ربط برای همکاری ابلاغ نماید.

ماده ۱۴ – شهرداران تمام شهرهای مشمول ماده (۱۶۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌، موظفند حداکثر تا سه ماه پس از دریافت تصمیمهای کارگروههای تخصصی‌، جملگی اقدامهای لازم را برای آگاهی‌ عموم از مزایای ماده یادشده‌، فراخوان علاقه مندان‌، تعیین زمین مناسب‌، اعلام شرایط‌، مطالعه پیشنهادها و طرح‌های رسیده‌، انتخاب طرح‌های مناسب و اعلام نوع تسهیلاتی که برای اجرای هر چه بهتر قانون یادشده و این آیین‌نامه ضروری است‌، به انجام برسانند، به نحوی که در پایان این مهلت بتوانند طرح‌های پیشنهادی خود را برای تصویب به کارگروه تخصصی هر استان ارایه نمایند.

ماده ۱۵ – کارگروه تخصصی هر استان موظف است باتوجه به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌،نظر خود را درباره طرح‌های پیشنهادی شهرداری هر شهر، ظرف پانزده روز از تاریخ وصول‌، اعلام و با تخصیص وام از محل تسهیلات تکلیفی به طرح‌های مورد تایید، طرح را برای تصویب به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ارسال نماید.

تبصره ـ کارگروههای تخصصی و بانکهای عامل موظفند در بررسی و تصویب طرحها، حجم عملیات‌، مدت زمان اجرای کل هزینه‌های سرمایه ای و جاری و سایر شاخصهای موثر را مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده حاصل شود.

ماده ۱۶ – درصورتی که ایجاد تمام یا بخشی از ظرفیت مجتمع در یک شهر بدون داوطلب بماند، کارگروه موضوع ماده (۱۵) این آیین‌نامه موظف است درصورت تقاضای شهرداری شهرهای استان‌، ایجاد حداقل پنجاه درصد ظرفیت موردنظر را به طور مستقیم به عهده شهرداری آن شهر قرار دهد تا راسا” و بااستفاده از تسهیلات تکلیفی بانکها در قانون بودجه سالهای برنامه چهارم کل کشور، به احداث مجتمع موردنیاز اقدام نماید.

ماده ۱۷ – اتخاذ تصمیم در تمام مواردی که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده است‌، غیر از مواردی که‌ طبق اصل (۱۳۸) قانون اساسی و ماده (۱۶۱) تنفیذی قانون برنامه سوم باید به تصویب هیأت وزیران برسد، به عهده کارگروه تخصصی هر استان می‌باشد، مشروط بر آن که مغایر احکام مقرر در ماده (۱۶۱) تنفیذی‌ قانون برنامه سوم توسعه نباشد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور