آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی، موضوع ماده (۱۰۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۸۸۵ت۳۳۴۰۷هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان تربیت بدنی و به استناد ماده (۱۵۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۱۰۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به‌شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- شوراهای اسلامی شهر و روستا حسب شرایط و موقعیت جغرافیایی‌، جمعیتی‌، تاریخی و بافت‌ فرهنگی و اجتماعی هر شهر و یا روستا موظفند با همکاری دستگاههای دولتی و با استفاده از امکانات شهرداریها و دهیاریها، سازمانهای غیردولتی و کمکهای مردمی و نیز توانمندیهای حوزه تحت پوشش خوداقدامهای ذیل را انجام دهند:

۱- مطالعه‌، شناخت و بررسی مشکلات‌، مسایل‌، نیازها و توانمندیهای فرهنگی‌، هنری‌، آموزشی‌، ورزشی و میراث فرهنگی شهر و روستای مربوط جهت ارایه راهکارهای مناسب به سازمانها و دستگاههای ذی‌ربط‌.

۲- بررسی نیازها و اولویتهای ورزشی‌، فرهنگی و آموزشی شهر یا روستای مربوط و اعلام به دستگاههای‌ذی‌ربط‌.

۳- مساعدت و همکاری در جهت حفظ‌، نگهداری و تعیین حریم بافت تاریخی‌، آثار و ابنیه تاریخی و گلزار شهدا.

۴- آشنایی با برنامه‌ها، اعتبارات و سیاستهای سازمانها و دستگاههای اجرایی مرتبط درخصوص مسایل‌فرهنگی‌، ورزشی‌، هنری‌، آموزشی و میراث فرهنگی به منظور اطلاع و همکاری با دستگاههای اجرایی‌.

۵- پیشنهاد میزان اعتبارات مورد نیاز فعالیتهای فرهنگی‌، هنری‌، آموزشی‌، ورزشی و حفظ میراث‌ فرهنگی شهر و روستا به دستگاههای مربوط‌.

۶- پیشنهاد برنامه‌های سالیانه در امور دینی‌، فرهنگی‌، ورزشی‌، آموزشی و هنری همچون برپایی‌ جشنواره‌ها، نمایشگاهها، مسابقه‌های علمی‌، فرهنگی و هنری و گرامیداشت ایام ا.. بر اساس سیاستها، اولویتها و ارزیابیهای انجام شده به دستگاههای ذی‌ربط‌.

تبصره – پیشنهادها و مصوبات شوراها برای دستگاهها در زمینه‌های یاد شده یکی از مبانی تصمیم‌گیری‌ و برنامه‌ریزی محسوب می‌گردد و دستگاههای اجرایی حسب مورد پیشنهادها و مصوبات شوراهای اسلامی‌ شهر و روستا را که با وظایف و ماموریتهای آنها مرتبط باشد، براساس امکانات و اعتبارات در برنامه‌های‌ اجرایی خود منظور می‌نمایند.


ماده ۲- شوراها موظفند تسهیلات و شرایط مناسب جهت بهره‌مندی اقشار مختلف از امکانات‌ فرهنگی‌، هنری‌، آموزشی و میراث فرهنگی نظیر کتابخانه‌ها، نمایشگاهها، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ‌، سینماها، سالنهای نمایش‌، مجموعه‌های ورزشی‌، مراکز آموزشی‌، موزه‌ها و آثار و ابنیه تاریخی را از طریق‌ اتخاذ روشهای مناسب محلی و منطقه‌ای با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذی‌ربط فراهم نمایند.


ماده ۳- مساعدت و مشارکت در نحوه اداره‌، نگهداری و بهره‌برداری از کلیه مراکز فرهنگی‌، آموزشی‌، هنری و میراث فرهنگی با موافقت دستگاههای ذی‌ربط‌، به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.


ماده ۴ – نظارت بر اجرای ضوابط حفاظتی بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و بافتهای تاریخی که به هرنحوی مشمول ضوابط میراث فرهنگی کشور می‌شوند، به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.


ماده ۵ – به منظور افزایش بهره‌وری و مشارکت عمومی‌، شوراها موظفند راههای جلب مشارکت‌ سازمانها و تشکلهای غیردولتی را در زمینه شناخت مشکلات و مسایل فرهنگی‌، هنری‌، ورزشی‌، آموزشی و حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی بررسی و در صورت لزوم با هماهنگی دستگاههای ذی‌ربط اداره‌ این مراکز را در چارچوب سیاستهای دولت بر عهده این سازمانها قرار دهند.


ماده ۶ – مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ایمنی فضاهای فرهنگی‌، بافتها و آثار تاریخی و دفاع‌مقدس‌، بقاع متبرکه‌، آرامگاه مشاهیر، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، بازارها و گورستانها با رعایت تناسب با ویژگیهای بافتهای تاریخی و اولویت در ارایه خدمات شهری (از قبیل محوطه‌سازی‌، کف سازی‌، روشنایی‌مناسب‌، جمع‌آوری و دفع آبهای سطحی‌، تأمین آب آشامیدنی‌، برق‌، تلفن‌، گاز و ایمن سازی در برابر سوانح طبیعی و آتش سوزی و نصب تابلوهای راهنمایی‌) با بهره‌گیری از تکنیکهای فنی با همکاری دستگاههای‌ ذی‌ربط به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.اجرای تصمیمات شورا در موارد فوق به عهده‌شهرداریها و دهیاریها می‌باشد.


ماده ۷- شوراهای اسلامی شهر و روستا براساس امکانات خود می‌توانند حمایت و مساعدت مالی به‌ سازمانهای غیردولتی و اشخاص در جهت معرفی میراث فرهنگی و ایجاد موزه‌، مساجد، نمایشگاه‌، آموزشگاه‌، ورزشگاه و کارگاههای هنرهای سنتی‌، جشنواره‌ها، کتابخانه و مجتمعهای فرهنگی – هنری را درچارچوب ضوابط دستگاههای اجرایی عهده‌دار شوند شورا می‌تواند از مالکان و متصرفان قانونی آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی‌، حمایت مالی نماید.


ماده ۸- حمایت و مساعدت از هنرمندان هنرهای سنتی در رشته‌های موسیقی‌، هنرهای نمایشی و تجسمی بویژه هنرمندان برگزیده‌ای که نسبت به تولید آثار اصیل اقدام می‌کنند یا در رشته‌های هنری رو به‌ اضمحلال فعالیت دارند و نیز حمایت و مساعدت از قهرمانان ملی‌، پیشکسوتان ورزشی و متخصصان‌ ورزشی از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.


ماده ۹- حمایت از تشکیل و توسعه فعالیت انجمنهای میراث فرهنگی‌، انجمنهای ورزشی‌، هنری‌، فرهنگی‌، آموزشی دوستداران میراث فرهنگی و تشکلهای صنفی حرفه‌ها و مشاغل مرتبط‌، از وظایف‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.


ماده ۱۰- شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند در جهت حمایت و مساعدت مالی و اجرایی از پژوهشگران‌، فرهیختگان علمی و فرهنگی و موسسان پایگاهها و موسسات پژوهشی در زمینه میراث‌ فرهنگی‌، ورزشی و هنر اقدام کنند.


ماده ۱۱- شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند از صاحبان مشاغل سنتی و بومی که بیانگر هویت و ممیزه‌های تاریخی و فرهنگی شهر یا روستا است‌، حمایت و مساعدت مالی و اجرایی نمایند.

ماده ۱۲- همکاری با سازمانهای مربوط برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از تخریب‌، سرقت‌، حفاری غیرمجاز و سایر جرایم علیه میراث فرهنگی و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی‌، انتظامی و قضایی به منظور مبارزه با وقوع جرایم یادشده از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.

ماده ۱۳- شوراها موظفند در زمینه تنظیم و تغییر طرح‌های‌ هادی‌، تفصیلی و جامع مربوط به بافت‌ قدیمی شهرها و روستاها با سازمانهای ذی‌ربط هماهنگی لازم را به عمل آورند.

ماده ۱۴ – سازمان میراث فرهنگی وگردشگری حدود عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی و کاربردی بناها، مجموعه‌ها و بافتهای تاریخی شهر یا روستا را به شوراهای شهر یا روستا اعلام و حسب مورد خدمات‌کارشناسی و فنی لازم را در کلیه زمینه‌های مرتبط با میراث فرهنگی اعم از حفاظت‌، پژوهش و معرفی میراث‌ فرهنگی ارایه خواهد نمود.

تبصره – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جهت آشنایی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با قوانین و ضوابط میراث فرهنگی کشور، اقدامهای آموزشی لازم را به عمل آورد.

ماده ۱۵ ـ کلیه سازمانها و دستگاههای اجرایی ملی و محلی مکلفند در اجرای ماده (۱۵۶) تنفیذی قانون‌ برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دریافت پیشنهادها و برنامه‌های‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا با شوراهای یادشده همکاری نمایند.

ماده ۱۶- نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه در سطح روستا، بخش‌، شهر و شهرستان به عهده شورای اسلامی فرادست می‌باشد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور