آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۵۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۸۷۸ت۳۳۴۰۶هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد ستاد هماهنگی آموزشهای فنی و حرفه ای و به‌ استناد ماده (۱۵۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۵۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ ـ، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – ستاد هماهنگی آموزشهای فنی و حرفه ای که در این آیین‌نامه به اختصار ستاد نامیده می‌شود، مرجع هماهنگی سیاستگذاریهای بخش آموزش فنی و حرفه ای است‌.


ماده ۲- آموزشهای فنی و حرفه ای عبارتست از آموزشهای رسمی یا غیر رسمی که منجر به ایجاد یا افزایش مهارت شغلی می‌گردد و شامل آموزشهای متوسطه فنی و حرفه ای و کار دانش‌، کاردانی فنی و حرفه‌ای و علمی – کاربردی‌، ضمن خدمت و مدیریت حرفه ای تخصصی و سایر آموزشهای فنی و حرفه ای کوتاه‌مدت می‌باشد.
ماده ۳- اهداف ستاد به شرح زیر است‌:
۱ – کمک به تحقق اهداف کمی و کیفی قانون برنامه توسعه از طریق ارتقای سطح مهارتهای شغلی‌، فنی‌، حرفه ای و همچنین دانش تخصصی نیروی انسانی شاغل (شامل بخشهای صنعت‌، کشاورزی و خدمات‌).
۲ – هماهنگی در ارایه آموزشهای فنی و حرفه ای با در نظر گرفتن نکات زیر:
الف – تاکید بر بهره برداری موثر از امکانات بالقوه و بالفعل کشور.
ب – ارتقای منزلت مادی و معنوی آموزشهای فنی و حرفه ای در جامعه‌.
ج – برقراری رابطه منطقی و متناسب بین آموزشهای فنی و حرفه‌ای و آموزشهای عمومی و عالی‌.
د – تشویق بخش تعاونی و خصوصی به سرمایه گذاری و مشارکت در گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای‌.
هـ – تاکید بر ویژگیهای منطقه ای و تخصصی برنامه‌های آموزش فنی و حرفه ای‌.
و- تاکید بر زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای متناسب با نیازهای بانوان‌.
۳ – ایجاد ارتباط منطقی بین آموزشهای فنی و حرفه ای و نیاز بازار کار در زمینه‌های مختلف تخصصی با تاکید بر تقویت روحیه کارآفرینی و خوداتکایی نیروی انسانی‌.
۴ – افزایش کیفیت و ارتقای کارایی نظام آموزشهای فنی و حرفه ای به منظور تأمین و اصلاح هرم نیروی‌ انسانی‌.
ماده ۴ – وظایف ستاد به شرح زیر است‌:
۱ – تعیین راهبردها و سیاستهای بخش آموزش فنی و حرفه ای در چهارچوب قانون برنامه توسعه کشورو با در نظر گرفتن نتایج حاصل از پژوهش در زمینه مسائل‌، تنگناها، امکانات‌، قابلیتها و نیازهای کلیه بخشها.
۲ – متناسب سازی آموزشهای فنی و حرفه ای با توجه به وظایف و امکانات دستگاههای اجرایی‌.
۳ – تعیین سهم سرمایه گذاری دولت و بخش غیر دولتی در آموزشهای فنی و حرفه ای و ایجاد انگیزه‌ برای سرمایه گذاری بخش غیر دولتی کشور و مناطق مختلف آن‌.
۴ – بررسی و تصویب سیاستهای تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بخش فنی و حرفه‌ای‌.
۵ – بررسی و ارایه راهکارها و مقرراتی که توسعه‌، تعمیق و تقویت مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی‌ را تسهیل و تسریع نماید.

تبصره – جلسات ستاد با حضور دو سوم اعضا رسمیت یافته و پیشنهادها با حداقل پنج رای به تصویب‌ می‌رسد.

ماده ۵ ـ دبیرخانه ستاد در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل خواهد شد.

ماده ۶ – وظایف اصلی دبیرخانه ستاد به شرح زیر است :
۱ – تنظیم دستورجلسات ستاد، صورتجلسات و ابلاغ مصوبات آن به دستگاههای ذی‌ربط‌.
۲ – پیگیری مصوبات ستاد و تهیه اطلاعات بازخوردی‌.
۳ – تهیه بانک اطلاعات آموزشهای فنی و حرفه ای و توسعه شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی بین‌بخشی‌.
۴ – سایر امور محول شده مربوط از طرف ستاد.

تبصره – دبیرخانه ستاد دارای کمیسیونهای تخصصی خواهد بود که با حضور نمایندگان متولیان‌ دستگاههای ذی‌ربط و افراد صاحبنظر تشکیل می‌شود تا پیشنهادهای ارایه شده را بررسی کارشناسی نماید.

ماده ۷ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فقط آن دسته از برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را در لایحه بودجه کل کشور منظور خواهد نمود که با سیاستهای مصوب ستاد هماهنگ بوده و مغایرت نداشته‌ باشد.

ماده ۸ – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه و با توجه به انحلال شوراهای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، کارآموزی و آموزشهای علمی کاربردی‌، کلیه امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری‌ و نیروی انسانی شاغل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ای کشور در اختیار سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار می گیرد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور