آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۲۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۹۴۱ت۳۳۴۰۵هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۵/۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۱۳۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، موضوع ماده (۲۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ـ، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ دراین آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ واحد آلاینده :
کلیه واحدهای آلاینده تولیدی‌، صنعتی‌، معدنی‌، دامداری‌، خدماتی و مجتمعها و شهرکهای صنعتی و مسکونی و سایر مواردی که بیش از سه هزار متر مکعب فاضلاب در ماه تولید می‌کنند.
ب ـ آلودگی‌: آلودگیهای ناشی از فاضلاب و پسابهای خروجی از واحد آلاینده‌.
پ ـ سازمان‌: سازمان حفاظت محیط زیست و یا واحدهای استانی آن‌.
ت ـ وزارت نیرو: وزارت نیرو و یا شرکتها و یا واحدهای تابع و وابسته به آن‌.

ماده ۲ ـ سازمان راساً یا به درخواست وزارت نیرو میزان آلودگی واحدهای آلاینده را تعیین و به واحد ذی‌ربط و وزارت نیرو اعلام و مهلت مناسبی جهت کنترل و رفع آلایندگی تعیین می نماید.
واحد آلاینده موظف است تا زمان رفع آلودگی‌، جرایم مربوط را به خزانه واریز نماید.

تبصره ۱ ـ سازمان می تواند از امکانات وزارت نیرو برای نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی استفاده‌نماید.

تبصره ۲ ـ سازمان می تواند مهلت تعیین شده را تمدید نماید.

ماده ۳ ـ درصورتی که واحدها به آلودگی خود ادامه داده و از پرداخت جریمه خودداری کنند، با اعلام‌سازمان‌، وزارت نیرو نسبت به قطع آب و تعلیق پروانه بهره برداری از منابع آب واحد آلاینده اقدام خواهد نمود. سازمان طبق آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب ۱۳۶۳.۹.۲۴ هیأت وزیران و به استناد ماده (۴۶) قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱.۱۲.۱۶ مجلس شورای اسلامی نسبت به تعطیل کردن واحد آلاینده و معرفی به مراجع قضایی اقدام می نماید.

ماده ۴ ـ در هر استان کارگروهی متشکل از واحدهای استانی سازمان‌، وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نماینده استانداری و دستگاه اجرایی ذی‌ربط‌ تشکیل می‌گردد تا نسبت به رفع اختلاف احتمالی در مورد مهلت داده شده به واحد اتخاذ تصمیم نماید.
تصمیمهای کارگروه با سه رای موافق لازم الاجرا می‌باشد.

ماده ۵ ـ مدیریت مجتمعها و شهرکهای مسکونی‌، صنعتی‌، تولیدی‌، خدماتی و مشابه آن که دارای سیستم‌ متمرکز جمع آوری فاضلاب هستند درخصوص مفاد این آیین‌نامه به عنوان شخصیت حقوقی مسوول بوده وموظف به پرداخت جرایم متعلقه می باشند، مگر آنکه توافق دیگری بین آنان و سازمان به عمل آید.

ماده ۶ ـ مبالغ واریز شده به خزانه از محل ردیفی که در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد، دراختیار سازمان قرار می‌گیرد تا با پیشنهاد وزارت نیرو و بر حسب نظر سازمان بین دستگاههای اجرایی‌ متولی طرح‌های حفاظت کیفی منابع آب و طرح‌های پیگیری تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب از جمله موارد زیر توزیع شود:
الف ـ تعیین‌، تملک حریم و حفاظت منابع آب سطحی و زیرزمینی‌.
ب ـ پایش کیفی منابع آب سطحی و زیرزمینی‌.
ج ـ جمع آوری‌، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلابهای شهری‌، روستایی و شهرکها و نواحی صنعتی و پادگانها.
د ـ اطلاع رسانی و آموزش عمومی در جهت حفاظت کیفی منابع آب و تشویق پرسنل و غیرپرسنل در قبال و نسبت به فعالیت و کوشش در جهت حسن اجرای این آیین‌نامه با رعایت ماده (۴۱) قانون استخدام‌ک شوری‌.

ماده ۷ ـ جهت جلوگیری از استمرار در پرداخت جریمه و واداشتن واحدهای آلاینده به رفع آلودگی درمورد واحدهایی که نسبت به رفع آلودگی اقدام نکنند، پس از پایان مهلت جریمه با ضریب دو محاسبه‌ می‌شود و این ضریب پس از گذشت هرسال دو برابر سال قبل خواهد شد، به طوری که ضریب در مدت یک‌ سال پس از پایان مهلت ۲، برای سال دوم ۴، برای سال سوم ۸ و .. خواهد بود.

تبصره ـ واحدهایی که به تشخیص سازمان اقدامهای مطلوبی را جهت رفع آلودگی انجام داده‌اند، مشمول‌ تا نود درصد تخفیف از جریمه متعلقه خواهند شد..

ماده ۸ ـ سازمان مسوول حسن اجرای این آیین‌نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد موضوع این‌ آیین‌نامه را سالانه به هیأت وزیران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

ماده ۹ ـ تا زمان کاهش آلایندگی و رسیدن به حد استاندارد، نحوه محاسبه جرایم و جداول این آیین‌نامه‌ مطابق با نحوه محاسبه و جداول آیین‌نامه اجرایی بند (ج‌) ماده (۱۰۴) ـ تصویر پیوست‌ (۱) ـ می‌باشد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور

[تعیین جداول آیین‌نامه‌های اجرایی بند (ج) ماده (۱۰۴) و ماده (۱۳۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران]