آیین‌نامه اجرایی بند (ب‌) ماده (۱۲۷) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۸۹۳ت ۳۳۴۰۳هـ –
تاریخ : ۱۳۸۴/۵/۸

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور و به استناد بند “ب‌” ماده (۱۲۷) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – کلیات و تعاریف‌:
الف ـ امور قابل واگذاری‌: آن بخش از وظایف و ماموریتهای سازمانی است که جنبه تصدی‌گری دارد وقابل انجام از طریق بخش غیر دولتی است‌.
ب ـ کارکنان‌: شامل شاغلان رسمی‌، پیمانی‌، خرید خدمت و روزمزد وزارت راه و ترابری است‌.
ج ـ پستهای نظارتی‌: آن دسته از پستهای سازمانی است که ماهیت غالب وظایف آنها ستادی و حاکمیتی‌ است‌.
د ـ پستهای تخصصی‌:
آن دسته از پستهای سازمانی است که در ارتباط با وظایف اصلی دستگاه بوده و تصدی آنها مستلزم‌ حداقل برخورداری از سطح تحصیلات دانشگاهی است‌.

ماده ۲ـ تشخیص و تایید پستهای سازمانی و وظایف مربوط در چهارچوب امور قابل واگذاری به‌ پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد بود.

ماده ۳ـ وزارت راه و ترابری موظف است به تناسب واگذاری امور قابل واگذاری به بخشهای غیردولتی‌نسبت به تعدیل و کاهش کارکنان مربوط و حذف پستهای سازمانی ذیربط اقدام نماید.

تبصره ـ کارکنان رسمی‌، پیمانی‌، روزمزد و خرید خدمت با تحصیلات دیپلم و پایین تر که دارای حداقلپنج سال سابقه خدمت موثر تا ابتدای سال ۱۳۷۹ باشند، مشمول این ماده می شوند.

ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۰/۱۰]
به کارکنان بازخریدی مشمول این آیین‌نامه برابر مقررات مربوط‌، علاوه بر حق بازخریدی به‌ میزان حداکثر چهل و پنج روز به ازای هر سال خدمت قابل قبول‌، تا چهار برابر مجموع دریافتی سال آخر خدمت‌، تسهیلاتی از قبیل ماشین آلات و امکانات‌، سهام شرکتهای قابل واگذاری یا وام‌، با اخذ تعهد لازم و تقسیط حداکثر ده ساله پرداخت می‌شود.

تبصره ۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۰/۱۰]
نحوه و چگونگی اجرای این ماده‌ و تعیین افراد مشمول، بر اساس دستورعملی خواهد بود که به تصویب وزیر راه وترابری می رسد.

تبصره ۲ ـ وزارت راه و ترابری می تواند درصورت عدم امکان ارایه تسهیلات مذکور در این ماده‌، کارکنان موضوع این آیین‌نامه را به ازای هر سال خدمت قابل قبول و با پرداخت معادل تا ۴.۵ ماه آخرین‌ حقوق و فوق العاده‌های دریافتی بازخرید نماید.

تبصره ۳ ـ در تعیین وجوه بازخریدی‌، فوق العاده اضافه کار و مزایای غیرمستمر محاسبه نخواهد شد.

تبصره ۴ ـ چنانچه کارکنان موضوع این ماده در هنگام بازخریدی دارای ذخیره مرخصی استحقاقی‌ باشند، وجوه مربوط به ایام مرخصی براساس آخرین حقوق و فوق العاده‌های مربوط وفق مقررات و از محل‌ اعتبارات دستگاه قابل پرداخت می‌باشد.

ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۱۱/۴]
منابع مورد نیاز این آیین‌نامه از محل بند “الف” ماده (۱۲۷) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه در قالب لوایح بودجه سنواتی قابل تأمین و پرداخت خواهد بود.

ماده ۶ـ وزارت راه و ترابری مکلف است به منظور انجام امور قابل واگذاری ( واگذار شده ) صرفا” ازطریق انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام و از به کارگیری و استخدام نیروی انسانی رسمی و غیررسمی ( دیپلم و زیردیپلم‌) به این منظور خودداری کند.

ماده ۷ ـ سازمانها و شرکتهای وابسته به وزارت راه و ترابری می توانند با تصویب مجمع عمومی مربوط وبه شرط تأمین منابع مالی مورد نیاز از منابع خود، در چهارچوب این آیین‌نامه نسبت به بازخریدی کارکنان‌واجد شرایط خود اقدام نمایند.

ماده ۸ ـ آن دسته از کارکنان رسمی که در چهارچوب این آیین‌نامه بازخرید خدمت می شوند، درصورت‌ تمایل می توانند با پرداخت کل حق‌السهم مربوط همچنان و حسب مقررات مربوط از مزایای بیمه خدمات‌درمانی و بازنشستگی بهره مند شوند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۸/۵/۱۱]
حکم این ماده شامل افرادی که به استناد بند (ب) تبصره (۳۸) قوانین بودجه سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ کل کشور بازخرید خدمت شده‌اند نیز می‌شود.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور