آیین‌نامه اجرایی بند (ج‌) ماده (۱۲۲) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۲۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۹۳۳ت‌۳۳۴۰۱هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به‌استناد بند (ج‌) ماده (۱۲۲) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران موضوع ماده (۲۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – در این آیین‌نامه اصطلاحات به کار برده شده در معانی مشروح زیر به کار برده می‌شوند:
الف – تولیدکننده‌: تولیدکننده انرژی برق که خا رج از مدیریت و نظارت وزارت نیرو فعالیت می‌نماید.
ب – شرکت‌: سازمان مدیریت توانیر، سازمان آب و برق خوزستان و هر یک از شرکتهای برق منطقه ای‌ تابع وزارت نیرو
پ – استانداردهای فنی‌: مشخصات و شرایط فنی مربوط به حفاظت و بهره برداری از شبکه برق‌.
ت – ساعات اوج‌، کم باری و عادی مصرف‌: به ترتیب چهار، هشت و دوازده ساعت از شبانه روز بوده وتوسط شرکت تعیین می‌شود.

ماده ۲ – وزارت نیرو موظف است شرایط عمومی خرید و فروش برق را تدوین و ابلاغ کند تا در کلیه‌ قراردادهایی که به استناد این آیین‌نامه منعقد می‌شود، رعایت شود.

ماده ۳ – وزارت نیرو موظف است استانداردهای فنی را تدوین و ابلاغ کند. هر خریدار و یا فروشنده‌ای که به شبکه برق متصل می‌شود، ملزم به رعایت آنها می‌باشد.

ماده ۴ – شرکت موظف است به منظور ترغیب موسسات داخلی به تولید بیشتر نیروی برق‌، انرژی برق‌ تولیدی توسط تولیدکنندگان را براساس نرخهای تضمینی و شرایط موضوع این آیین‌نامه خریداری نماید.

ماده ۵ – خرید برق توسط شرکت از تولیدکننده براساس قرارداد بلندمدت (حداقل یکساله‌) و با رعایت‌ شرایط عمومی خرید و فروش برق و استانداردهای فنی مربوط صورت می گیرد.

ماده ۶ – نرخ خرید تضمینی برق به شرح زیر است‌:
الف – ساعات عادی (۵۵) ریال بر کیلووات ساعت
ب – ساعات کم باری (۳۵) ریال بر کیلو وات ساعت‌
پ – ساعات اوج بار (۲۳۰) ریال بر کیلووات ساعت
در صورت تضمین تولیدکننده نسبت به تحویل انرژی‌ برق در ساعات اوج بار به میزان مقرر در قرارداد مربوط و (۱۷۰) ریال بر کیلووات ساعت درغیر این صورت‌.

تبصره ۱ – در ماه خرداد و سه ماهه تابستان (۶۰%) به ارقام فوق اضافه می‌شود.

تبصره ۲ – در ماههای آذر، دی و بهمن (۲۰%) به ارقام فوق اضافه می‌شود.

تبصره ۳ – در راستای سیاست‌های انرژی کشور در مورد خرید برق از نیروگاه‌های با سوخت گازوئیل به‌ازای هر کیلووات ساعت (۱۹۸) ریال از نرخ تعیین شده در این ماده آیین‌نامه کسر می‌شود.

تبصره ۴ – برای نیروگاه‌های بخش خصوصی که سوخت فسیلی مصرف نمی نمایند، به دلیل کاهش‌ مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیست محیطی به ازای هر کیلووات ساعت برق تحویلی معادل هفتاد و چهار (۷۴) ریال از محل اعتبارات بهینه سازی مصرف انرژی در بخش سوخت تأمین و پرداخت می‌شود.

تبصره ۵ – به منظور کمک به تولیدکنندگانی که قسمت عمده برق تولیدی خود را به طور مستقیم از طریق‌ شبکه فشار متوسط یا ضعیف به طور مستقیم به نقاط مصرف می رسانند (مازادی جهت انتقال به سایر نقاط‌ شبکه از طریق شبکه طولانی ندارند) ده درصد (۱۰%) به ارقام فوق اضافه می‌شود.

تبصره ۶ – درمورد نیروگاه‌هایی‌که توسط بخش‌غیردولتی‌ احداث شده‌ باشند، به‌میزان‌ استفاده از منابع غیردولتی‌، نرخهای فوق با ضریب (۱.۲) در نسبت سرمایه‌گذاری غیردولتی ضرب و تعدیل خواهد شد.

تبصره ۷ – برای نیروگاه‌هایی که دارای بازیافت حرارتی می باشند، به نسبت انرژی بازیافتی‌، ارقام فوق‌ تعدیل می شوند.

تبصره ۸ – همه ساله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت نیرو و براساس شاخص تورم‌ ضریب تعدیل به نرخهای فوق اعمال می نمایند.

ماده ۷ – تولیدکننده درصورت تمایل می تواند انرژی برق تولیدی خود را با استفاده از شبکه شرکت به‌ سایر خریداران منتقل و به فروش برساند و صرفا” هزینه استفاده از شبکه را به شرکت پرداخت نماید.
شرایط قراردادی و نرخ برای تحقق این ماده توسط وزارت نیرو بسته به مورد تعیین و ابلاغ می‌گردد

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور