آیین‌نامه اجرایی بند (ب‌) ماده (۱۰۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۹۱۵ت‌۳۳۳۹۶هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۵.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ب‌) ماده (۱۰۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به‌شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – به منظور تحقق اهداف این بند، سالیانه بخشی از اعتبارات عمرانی ملی و استانی‌، منابع داخلی‌ و درآمدهای وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه در بودجه‌های سنواتی و در ردیف‌ مشخصی برای تقویت سرمایه گذاری و تجهیز منابع سرمایه ای در بخش کشاورزی اختصاص می یابد.

ماده ۲- منابع موضوع ماده (۱) از طریق بانک کشاورزی و صندوق‌های غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری در چهارچوب مفاد این آیین‌نامه مصرف خواهد شد نوع‌، ماهیت و چگونگی فعالیت این صندوق‌ها مطابق اساسنامه صندوق‌ها خواهد بود.

ماده ۳ – به دستگاه‌های اجرایی (ملی و استانی‌) اجازه داده می‌شوداعتبارات موضوع این آیین‌نامه را به عنوان کمک و یا وجوه اداره شده در اختیار صندوق‌های غیر دولتی‌ توسعه کشاورزی و دامداری و یا به صورت وجوه اداره شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهند.

تبصره‌- پرداخت وجوه اداره شده و یا کمک‌های اعتباری به صندوق‌های غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری توسط وزارتخانه‌های ذی‌ربط انجام می پذیرد.

ماده ۴ – اعتبارات تخصیص یافته که تحت عنوان وجوه اداره شده برای اجرای طرح‌های موضوع این‌ آیین‌نامه توسط ذی حساب دستگاه اجرایی واگذارنده به حساب مخصوص دستگاه ذی‌ربط که نزد بانک‌ کشاورزی (در مرکز شعبه مرکزی و در استانها، شعبه مرکز استان‌) و یا نزد حساب مشخصی که به نام صندوق‌ غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری موضوع این آیین‌نامه در بانک کشاورزی افتتاح خواهد شد، تودیع و با اعلام وصول توسط بانک و صندوق‌ها مبالغ مزبور توسط ذی حساب به حساب هزینه قطعی دستگاه ذی‌ربط‌ منظور می‌شود. موجودی این حساب‌ها به عنوان وجوه اداره شده برای اجرای طرح‌های مصوب کارگروه‌ مشترک موضوع این آیین‌نامه منظور می‌گردد.

تبصره – اعتبارات تخصیص یافته تحت عنوان کمک به صندوق‌های غیر دولتی نیز در چهارچوب مفاداین آیین‌نامه به عنوان هزینه قطعی دستگاه اجرایی تلقی می‌شود

ماده ۵ – دستورالعمل استفاده از وجوه پرداختی موضوع این آیین‌نامه شامل کمک‌ها و وجوه اداره شده‌ متضمن نحوه مصرف و نظارت بر آن و سایر اقدامات ضروری توسط کارگروه مشترک مشتمل بر وزارتخانه‌ ذی‌ربط و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و از طریق وزیر دستگاه اجرایی ابلاغ خواهد شد.

تبصره – در تنظیم آن بخش از دستورالعمل مذکور که مربوط به تلفیق وجوه اداره شده و منابع بانک به‌ عاملیت بانک کشاورزی می‌باشد بانک مذکور نیز در کار گروه فوق عضویت خواهد داشت‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور