آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

شماره‌ : ۲۷۹۲۳ت‌۳۳۳۸۹هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۵/۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۲۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب‌ ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۱) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ هیأت داوری موضوع ماده (۲۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه که به منظور رسیدگی‌، اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از هر یک از تصمیم‌ها در امر واگذاری تشکیل می‌شود و در این آیین‌نامه‌ «هیئت‌» نامیده می‌شود، حداکثر دو هفته پس از ابلاغ احکام انتصاب‌ اعضای آن‌، تشکیل خواهد شد.
هیأت مزبور در اولین جلسه‌، از میان خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان دبیر و سخنگو انتخاب خواهد نمود.

ماده ۲ـ جلسات هیأت داوری در وزارت دادگستری تشکیل می‌گردد و دبیرخانه آن نیز در وزارتخانه‌ مزبور مستقر خواهد بود.

ماده ۳ـ هیأت حداقل یک جلسه در ماه خواهد داشت که با دعوت کتبی دبیرخانه تشکیل می‌گردد.

ماده ۴ـ علاوه بر جلسات موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه‌، با نظر رییس هیأت و متناسب با تعداد شکایات‌ دریافتی موضوع ماده (۲۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌، هیأت به طور فوق العاده نیز تشکیل جلسه‌ خواهد داد.

ماده ۵ ـ در دعوتنامه که توسط دبیر هیأت تهیه خواهد شد، دستور جلسه قید و مستندات مربوط حداقل‌یک هفته قبل برای اعضای هیأت ارسال می‌گردد.

ماده ۶ـ جلسات هیأت با حضور حداقل (۵) نفر از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با اکثریتاعضای حاضر در جلسه اعتبار دارد. نظر اقلیت نیز باید با توجه به ماده (۲۲) تنفیذی قانون برنامه سوم‌توسعه‌، در صورتمجلس قید و به امضا برسد.

ماده ۷ـ در صورتی که هیأت لازم بداند، در جلساتی که برای رسیدگی به شکایات و اختلافات مربوط به واگذاری تشکیل می‌شود، طرفین شکایت یا نماینده قانونی آنها نیز حضور خواهند داشت‌.

تبصره ـ چنانچه هر یک از طرفین یا نماینده قانونی آنها به هر دلیل در جلسه حضور نیابد، برای یک باردیگر از وی دعوت به عمل می آید و در صورت عدم حضور مجدد، هیأت در خصوص موضوع شکایت‌ اظهار نظر و اتخاذ تصمیم می نماید.

ماده ۸ ـ خلاصه مذاکرات جلسات هیأت توسط دبیرخانه تهیه و مصوبات آن توسط رییس هیأت ابلاغ می‌گردد.

ماده ۹ـ بر اساس مفاد ماده (۲۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه‌، رای هیأت داوری پس از (۱۰) روز از تاریخ ابلاغ به طرفین‌، قطعی و لازم‌الاجراست‌.
اگر طی مدت مذکور و پس از انقضای مدت مذکور صرفاً در صورت وجود عذر موجه برای تاخیر، یکی ازطرفین نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشد، باید اعتراض خود را به طور کتبی به دادگاهی که‌ صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تقدیم نماید.
شعبه خاصی که توسط رییس قوه قضاییه تعیین خواهد شد، خارج از نوبت‌، به اعتراض رسیدگی و رای‌مقتضی صادر می نماید. رای صادر شده قطعی و لازم الاجراست‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور