آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۱۰

[به موجب تصویب‌نامه شماره 52758/ت33388هـ – ۱۳۸۴/۱۲/۳ لغو شده است.]

شماره‌ : ۲۷۹۶۱ت‌۳۳۳۸۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۵/۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد ماده‌ (۱۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع ماده‌ (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـآیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – شرکتهای قابل واگذاری بر مبنای ارزش ویژه‌، میزان فروش و تعداد کارکنان توسط شرکت مادرتخصصی ذی‌ربط در قالب شرکتهای کوچک‌، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شده و برای طی مراحل واگذاری‌ به سازمان خصوصی سازی اعلام می‌گردد.

تبصره – چنانچه حسب تشخیص سازمان خصوصی سازی اندازه تعیین شده برای هر یک از شرکتها باسایر شرکتهای اعلام شده هماهنگ نباشد، کارگروهی مرکب از مدیر عامل سازمان مذکور، مدیرعامل شرکت‌ مادر تخصصی ذی‌ربط و نماینده هیأت عالی واگذاری نسبت به تعیین و اعلام اندازه شرکت اقدام می نماید.


ماده ۲ – کارآفرینان‌، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که اقدام به ارایه محصول جدید یا روش جدید برای تولید محصولات فعلی‌، ارایه خدمت نوین یا بهبود در امر خدمات رسانی که منجر به کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان تولید یا ارایه خدمت گردد، نموده باشند.

تبصره – تشخیص اشخاص کارآفرین براساس تایید و گواهینامه‌هایی که حسب مورد از سوی مراجع وواحدهای تخصصی و حرفه‌ای ذی‌ربط از جمله وزارت صنایع و معادن‌، وزارت کار و اموراجتماعی وسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران صادر می‌گردد، به عهده هیئتی مرکب از مدیر عامل سامان‌ خصوصی سازی‌، یکی از معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نماینده هیأت عالی واگذاری خواهد بود.


ماده ۳ – تشخیص اشخاص با مدیریت توانمند براساس سوابق مدیریتی‌، تجربی‌، تحصیلی و سایر عوامل مربوط طبق دستورالعمل موضوع بند (ز) ماده (۱۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه که به تصویب‌ هیأت عالی واگذاری می رسد، به عهده هیأت موضوع تبصره ماده (۲) این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ۴ – تعاونیهای تخصصی‌، شرکتهایی هستند که در مراجع ذی‌ربط به عنوان تعاونی به ثبت رسیده‌ باشند و دارای تخصص در زمینه فعالیت شرکت مورد خریداری باشند.

ماده ۵ – گروهها و تشکلهای تخصصی – تجاری‌، تشکیلات و واحدهایی هستند که بر طبق قوانین و مقررات از وزارتخانه‌ها و مراجع مرتبط با زمینه‌های فعالیت خود، مجوز لازم را تحت این عنوان اخذ نموده‌ باشند.

ماده ۶ – میزان سهام کنترل کننده مدیریت‌، آن بخش از سهام شرکت است که دارنده آن امکان انتخاب‌ اکثریت اعضای هیأت مدیره را دارد.

تبصره – میزان سهام کنترل کننده مدیریت در هر مورد به پیشنهاد مدیر عامل سازمان خصوصی سازی و تایید هیأت عالی واگذاری تعیین می‌گردد.

ماده ۷- سهام ترجیحی حداکثر به میزان پانزده درصد (۱۵%) از سهام قابل واگذاری تعیین می‌گردد که به‌ازای هر نفر حداکثر معادل چهار میلیون ریال با اقساط پنج ساله و دریافت حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) نقد و به قیمت معادل میانگین قیمت اسمی و قیمت روز سهام‌، طبق دستورالعملی که به تایید هیأت عالی‌ واگذاری می رسد، واگذار می‌گردد.

ماده ۸ – سهام ترجیحی درصورت تقاضای کارگران و کارکنان واحد مورد واگذاری با اولویت به آنها واگذار می‌گردد.

تبصره ۱ – اشخاص موضوع این ماده بایستی حداکثر پانزده روز پس از تاریخ نشر آگهی درخواست‌ خود مبنی بر استفاده از سهام ترجیحی را به سازمان خصوصی سازی تسلیم نمایند، در غیراین صورت‌، سازمان سهام مذکور را با شرایط سایر سهام واحد مورد واگذاری به فروش می رساند.

تبصره ۲ – به کارگرانی که باتوجه به قوانین و مقررات مربوط به واگذاری سهام درگذشته از طریق‌ سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی با تسهیلات مقرر سهام کارگری خریداری نموده اند، برابر ماده (۷) این آیین‌نامه سهام ترجیحی واگذار می‌گردد.

ماده ۹ – ایثارگران موضوع تبصره (۱) ماده (۱) «قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به‌ایثارگران وکارگران -مصوب ۱۳۷۳» و کارگران سایر واحدها و نیز کارکنان دولت درخرید سهام شرکتهای‌ قابل واگذاری در شرایط مساوی و بارعایت ماده (۸) این آیین‌نامه دارای اولویت می‌باشند.
اولویت فروش سهام شرکتهای متوسط به گروهها، تعاونیها و تشکلهای تخصصی- تجاری با رعایت مواد (۸) و (۹) این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ۱۰ – اولویت فروش سهام شرکتهای کوچک به کارآفرینان و اشخاص دارای مدیریت توانمند و

ماده ۱۱ – سازمان خصوصی سازی در آگهی فروش سهام شرکتهای کوچک و متوسط حسب مورد اندازه شرکت و اشخاص دارای اولویت را طبق مفاد این آیین‌نامه و با رعایت ضوابط مندرج در اساسنامه شرکت‌ مورد واگذاری اعلام خواهد کرد.

ماده ۱۲ – سهام شرکتهای بزرگ با رعایت مواد (۸) و (۹) این آیین‌نامه با حفظ سهام کنترل کننده‌ مدیریت موضوع بند (ج‌) ماده (۱۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه عرضه می‌گردد.

ماده ۱۳ – سهام موضوع این آیین‌نامه با رعایت دستورالعمل موضوع بند (ز) ماده (۱۴) تنفیذی قانون‌ برنامه سوم توسعه از طریق بورس یا مزایده واگذار می‌گردد.

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور