آیین‌نامه نحوه فعالیتهای مشخص به منظور تأسیس و توسعه کریدورهای علم و فناوری کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۰۴

[به موجب ماده ۱۱ آیین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور، لغو شده است.]

شماره‌ : ۲۶۳۷۲ت۳۳۱۸۳ه
تاریخ : ۱۳۸۴/۵/۲

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۱۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۴۶۸۲۱ مورخ ۱۳۸۴.۳.۲۱ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، آیین‌نامه نحوه فعالیتهای مشخص به منظور تأسیس و توسعه کریدورهای علم و فناوری کشور را به‌شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ کریدورهای علم و فناوری منظومه‌ای از انبوه امکانات علمی‌، صنعتی‌، تولیدی‌، آزمایشگاهی‌، تحقیقاتی‌، زیرساختها و محیطهای ارتباطی‌، نهادها و موسسات‌، افراد و اطلاعات هستند که با تکیه برخلاقیتها و نوآوریها در یک گستره جغرافیایی و براساس یک نظام مدون و هم پیوند با اهداف و راهکارهای‌ معین هماهنگ شده و با جذب فرصتها و سرمایه‌های علمی‌، اقتصادی‌، انسانی‌، ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی و اشتراک منافع همه طرفهای ذی‌نفع و هم‌افزایی بین سازمانها، مراکز و موسسات حاضر در کریدور، سبب‌ارتقای نوآوری و توسعه علم و فناوری‌، ایجاد خوشه‌های صنعتی با فناوری نوین و در نتیجه سبب توسعه تولید، ثروت‌، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می‌شوند.

ماده ۲ـ به منظور تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از مضمونهای اصلی برنامه چهارم توسعه کشور و در راستای دستیابی به اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز و
راهبردهای آمایش سرزمین و:
الف ـ زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر موثر در ایجاد یک جامعه دانایی محور
ب ـ ارتقا و بهره‌وری در سرمایه‌گذاریهای لازم از طریق هم‌پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی
پ ـ ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی و تقویت پیوند آنها با عرصه اقتصاد بین‌المللی از طریق ایجاد شرایط هم‌افزایی و رقابتی
ت ـ جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی خلاق و شایسته و ایجاد اشتغال ارزش‌افزا
ث ـ ایجاد تسهیلات حقوقی‌، اجرایی‌، ارتباطی و سرمایه‌گذاری و خدماتی برای شکل‌گیری خوشه‌های‌ صنعتی خدماتی با فناوری برتر در طول برنامه چهارم توسعه کشور، کریدورهای علم و فناوری در استانهای‌ حائز شرایط و مستعد کشور تأسیس می‌گردد.

ماده ۳ـ به منظور راهبری و مدیریت تأسیس و توسعه کریدورهای علم و فناوری‌، ساختار تصمیم گیری‌ و اجرایی در سه سطح ملی‌، استانی و سازمانی به شرح ذیل مسوولیت خواهند داشت‌:
الف ـ سطح ملی‌: شورای آمایش سرزمین (موضوع ماده‌ “۱۳” تصویبنامه مربوط به ضوابط ملی آمایش‌ سرزمین‌) مسوولیتهای کلان زیر را به عهده خواهد داشت‌:
۱ ـ تصویب طرح‌های اجرایی کریدورهای مصوب (موضوع ماده ۴ این تصویبنامه‌).
۲ ـ تصویب ضوابط و مقررات عمومی ناظر بر کریدورهای علم و فناوری‌.
۳ ـ تعیین و ابلاغ مسئوولیتهای اجرایی وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرای ذی‌ربط‌.
۴ ـ تصویب و اعطای مصوبات لازم جهت تشکیل سازمانهای عامل استقرار و توسعه کریدورهای‌ مصوب‌.
۵ ـ تصویب منابع مالی مورد نیاز توسعه کریدورهای مصوب‌.

تبصره ۱ ـ نماینده ویژه رییس جمهور در امور فناوری و اطلاعات و ارتباطات‌، معاونان وزارتخانه‌های‌ علوم‌، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به ترکیب اعضای دائمی شورای آمایش‌ سرزمین‌، موضوع ماده (۱۳) تصویبنامه شماره ۴۱۲۷۹ت۳۱۶۱۱هـ مورخ ۱۳۸۳.۹.۴ اضافه می شوند.

تبصره ۲ ـ از نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها، استانداران و دستگاههای اجرایی حسب مورد با حق رای‌ برای شرکت در جلسه‌های شورا دعوت به عمل خواهد آمد.

ب ـ سطح استانی‌:
ترکیب هیأت اجرایی به شرح زیر است‌:
۱ ـ استاندار استان ذی‌ربط (رییس هیأت اجرایی‌)
۲ ـ معاون برنامه‌ریزی استاندار
۳ ـ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (دبیر هیأت اجرایی‌)
۴ ـ مدیر کل مسکن و شهرسازی
۵ ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان
۶ ـ رییس شرکت شهرکهای صنعتی
۷ ـ دو نفر از مدیران مراکز علمی و فناوری با انتخاب استاندار
۸ ـ یک نفر از مدیران پارکهای علم و فناوری استان
۹ ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان
۱۰ ـ یک نفر از صاحب نظران امر اقتصاد و توسعه با انتخاب استاندار
۱۱ ـ دو نفر از مدیران صنایع اعم از بخش خصوصی و دولتی با انتخاب استاندار
۱۲ ـ مدیر سازمان عامل استقرار و توسعه کریدور (مجری‌) هیأت اجرایی استانی مسئوولیتهای زیر را به‌عهده خواهد داشت‌:
۱ ـ هماهنگی و پیگیری اجرای طرح‌های عملیاتی کریدور علم و فناوری ذی‌ربط‌.
۲ ـ تدوین و تصویب اساسنامه سازمان عامل ایجاد و توسعه کریدور .
۳ – نظارت بر عملکرد سازمان عامل ایجاد و توسعه کریدور.
۴ ـ تهیه گزارشهای نظارتی و ارایه آن به شورای آمایش سرزمین‌.

پ ـ سطح سازمانی‌: سازمان عامل استقرار و توسعه کریدور وظیفه تاسیس‌، مدیریت و توسعه کریدور ذیربط را بر عهده خواهد داشت که نحوه تشکیل و شرح وظایف سازمان عامل هر کریدور در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور در طرح اجرایی کریدور ذی‌ربط پیش بینی شده و به تصویب شورای آمایش سرزمین‌ می رسد.
سازمان مذکور از لحاظ حقوقی غیر دولتی است و با مشارکت سرمایه گذاران حاضر در هر کریدور براساس ضوابطی که توسط شورای آمایش سرزمین ابلاغ می‌شود، تشکیل شده و فعالیت می نماید.

ماده ۴ – شورای استانی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است طرح اجرایی‌ تأسیس کریدور مصوب را شامل تعیین محدوده‌، شناسایی و تعیین اقدامات اجرایی به منظور بسترسازی‌ فیزیکی‌، سیاستگذاری و بسترسازی قانونی و مقررات مورد نیاز، برآورد اعتبارات مورد نیاز جهت‌ تأسیس‌ توسعه و پیشبرد کریدور ذی‌ربط و ایجاد و ارتقای زیر ساختها، پشتیبانی از موسسات و سازمانها وایجاد کسب و کارهای دانایی محور در کریدور به تفکیک سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی و چگونگی‌کسب درآمد و محل هزینه‌، مأموریتها و وظایف هر یک از عناصر تشکیل دهنده و فعال در کریدور و چگونگی‌ شکل گیری و اداره سازمان عامل استقرار و توسعه کریدور تهیه و برای تصویب به شورای آمایش سرزمین‌ ارایه نماید.

ماده ۵ ـ به منظور پیاده سازی نمونه ای از کریدورهای علم و فناوری در کشور و کسب و تدوین تجربیات‌ بومی‌، کریدور علم و فناوری در کلان شهر اصفهان تأسیس گردد.
پیشنهاد راه اندازی سایر کریدورهای علم و فناوری در دیگر نقاط مستعد پس از انجام مطالعات آمایشی‌ ملی و مطالعات بین المللی و جمع بندی تجربیات نمونه اول توسط شورای آمایش سرزمین کشور جهت‌ تصویب به هیأت وزیران ارایه گردد.

ماده ۶ ـ منابع و اعتبارات لازم جهت تامین‌، توسعه و راهبری کریدورهای علم و فناوری و ارتقای زیرساختهای مورد نیاز و ایجاد و تقویت کسب و کارهای دانایی محور در این کریدورها بر اساس مطالعات و برنامه‌های مصوب در شورای آمایش سرزمین از محل کلی اعتبارات ذی‌ربط از جمله‌:

الف ـ
[اصلاحی ۱۳۸۵/۱۱/۴]
[اصلاحی ۱۳۸۶/۱۱/۱۵]
کمکهای حاصل از منابع استانی با پیشنهاد معاونت برنامه ریزی استانداری و طرح و تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان

ب ـ سرمایه گذاری از محل یک درصد درآمد شرکتهای دولتی در فعالیتهای مربوط به کریدور
پ ـ کمکها و درآمدهای اختصاصی کریدورها
ت ـ سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی
ث ـ منابع بودجه کل کشور تأمین می‌گردد.

ماده ۷ ـ سازمان عامل استقرار و توسعه هر کریدور موظف است گزارش عملکرد فعالیت خود را در راستای تحقق وظایف تعیین شده حداقل هر سه ماه یک بار به هیأت اجرایی استان ارایه نماید.
هیأت اجرایی استانی موظف است گزارشهای ارایه شده را بررسی و تصویب نموده و بر مبنای آنها گزارشهای نظارتی خود را از چگونگی پیشرفت کار اجرایی و همچنین ارزیابی عملکرد کریدورها تهیه نموده‌ و حداقل هر شش ماه یک بار به شورای آمایش سرزمین ارایه نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور