آیین‌نامه اجرایی بند (ب‌) ماده (۱۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۰۵

شماره‌ : ۲۲۲۷۵ت‌۳۳۳۶۷هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۴.۲۵

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۱۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۶۵۱۲ مورخ ۱۳۸۴.۴.۱۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران و بند “ب‌” ماده (۱۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح تصویب نمود:


ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه‌، منظور از دستگاه‌، کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۱۶۰) قانون برنامه‌ چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ می‌باشد و منظور از اعتبارات‌ در رابطه با وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی اعتبارات هزینه ای (جاری‌)، اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای (عمرانی‌) و درآمدهای اختصاصی است و در رابطه با شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به‌ دولت‌، بودجه سالیانه آنها ـ اعم از عملیات جاری و سرمایه‌ای ـ می‌باشد.

ماده ۲ ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱/۲۶]
دستگاههای موضوع این آیین‌نامه مجازند یک درصد (۱%) از اعتبارات خود را جهت موارد تصریح شده در بند “ب‌” ماده (۱۱۷) با هماهنگی سازمان تربیت بدنی اختصاص دهند.

تبصره ۱ ـ دستگاههای اجرایی مکلفند حداقل سی درصد (۳۰%) از اعتبارات موضوع این ماده را به‌ سازمان تربیت بدنی اختصاص دهند.
سازمان مزبور برای اجرای این تبصره می‌تواند دبیرخانه‌ای تشکیل داده و مقررات مربوط به هماهنگی را تدوین و به اجرا گذارد.

تبصره ۲ ـ دستگاههای اجرایی برای هزینه نمودن یک درصد (۱%) اعتبارات نیاز به اصلاح موافقتنامه وبودجه ندارند.

تبصره ۳ ـ حداقل سی درصد (۳۰%) از اعتبارات موضوع این ماده صرف امور ورزش بانوان خواهد شد.

ماده ۳ ـ وظایف هماهنگی سازمان تربیت بدنی در اجرای این آیین‌نامه به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ هماهنگی بین دستگاهها به منظور حسن اجرای این آیین‌نامه و نیل به اهداف ورزش کشور
ب ـ هدایت و راهبری امر توسعه ورزش در میان دستگاهها از طریق برنامه‌ریزی درخصوص نحوه هزینه‌کردن اعتبارات‌.
پ ـ نظارت بر عملکرد دستگاهها در انطباق با راهبردها و تصمیمات اتخاذ شده‌.
ت ـ اولویت بندی برنامه‌ها و فعالیتهای ورزشی برای بهره برداری بهنیه از اعتبارات موضوع این آیین‌نامه‌.
ث ـ برنامه‌ریزی برای توزیع اعتبارات باتوجه به اولویت بندی انجام شده‌.
ج ـ بررسی و تصویب برنامه‌های اختصاصی دستگاهها در چارچوب اعتبارات پیش بینی شده جهت‌ توسعه امر ورزش در هر دستگاه‌.
چ ـ بررسی و تصویب هزینه‌های اداری و پشتیبانی مربوط به دبیرخانه‌
ح – بررسی و تعیین درصدی از اعتبارات‌، جهت انجام امور تبلیغاتی‌.

تبصره ـ وظایف مندرج برای سازمان تربیت بدنی در این ماده درخصوص اعتبارات استانی توسط‌ مدیران کل تربیت بدنی استانها اعمال خواهد گردید.

ماده ۴ ـ در هر یک از دستگاهها، کارگروه موضوع ماده (۵) تصویبنامه شماره ۶۱۰۵۶ت‌۱۸۳۳۷هـمورخ ۱۳۷۶.۵.۴ هیأت وزیران به منظور توسعه امر ورزش به ویژه از طریق برنامه‌ریزی و نظارت بر هزینه‌کردن اعتبارات اختصاص یافته به هر دستگاه (در چارچوب اولویتها، تصمیمات و راهبردهای تعیین شده از سوی سازمان تربیت بدنی‌) وظایف زیر را برعهده دارد:
الف ـ اولویت بندی طرحها، برنامه‌ها و فعالیتهای ورزشی برای بهره‌برداری بهینه از اعتبارات درچارچوب اهداف و راهبردهای اعلامی از سوی سازمان تربیت بدنی‌.
ب ـ هدایت و راهبری امر توسعه ورزش در میان دستگاهها از طریق برنامه‌ریزی درخصوص نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در چارچوب اهداف کلان و راهبردهای ترسیمی از سوی سازمان تربیت بدنی‌.
پ ـ توزیع اعتبارات و نظارت بر حسن عملکرد آن و ارایه گزارشهای مربوط‌.

تبصره ـ رییس کمیته مذکور در وزارت آموزش و پرورش‌، معاون تربیت بدنی و تندرستی و در سایر دستگاهها معاون اداری و مالی یا عناوین مشابه می‌باشد.

ماده ۵ ـ اماکن ورزشی خصوصی بهره‌مند از اعتبارات موضوع این آیین‌نامه‌، موظف به ارایه خدمات به‌ بخش ورزشی در راستای اهداف و “راهبردهای کلان ورزش کشور و در چارچوب اولویتها، تصمیمات و راهبردهای اعلامی از سوی سازمان تربیت بدنی می‌باشد.

تبصره ـ اماکن ورزشی خصوصی که از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه کمک دریافت نموده انددرصورت تغییر کاربری مکلف‌اند وجوه دریافتی را با محاسبه نرخ تورم سنواتی به خزانه دولت مسترد نمایند.

ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۲۸]
دستگاههای مشمول این آیین‌نامه مکلفند گزارش کامل کمکهای انجام یافته از محل بند “ب” ماده (۱۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه را همه ساله به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارایه نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور