آیین‌نامه اجرایی بندهای‌ (ر)، (ز)، (س‌)، (ش‌)، (ظ‌)، (ع‌) و (ک‌) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۲۱

شماره‌ : ۱۹۴۱۶ت‌۳۳۱۰۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۴.۲۱

وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بندهای‌ (ر)، (ز)، (س‌)، (ش‌)، (ظ‌)، (ع‌) و (ک‌) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بندهای یاد شده را به شرح‌ ذیل تصویب نمود:


فصل اول ـ کلیات

ماده ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه در سال ۱۳۸۴ به شرح جداول پیوست‌ (۱) از طریق‌ بانکهای تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردند و در این آیین‌نامه‌ به اختصار بانکهای عامل نامیده می‌شوند، اعطاء می‌شود.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
در اجرای بند «ک‌» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، حداقل هفت درصد (۷%) از سود تسهیلات مسکن روستاییان (مصوب شورای پول و اعتبار) با معرفی بنیاد مسکن انقلاب‌ اسلامی و تایید و گواهی آن بنیاد مبنی بر رعایت الگوی مسکن مصوب به استثنای خانواده‌های شهدا، آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) به بالا و معلولان و ضوابط مقاوم سازی بنا به عنوان‌ یارانه از محل اعتبارات موضوع بند «الف‌» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور پرداخت می‌گردد.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اعطای تسهیلات برای بهسازی مسکن روستایی‌، اولویت عشایر اسکان‌داده شده در کانونهای اسکان مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (مورد تایید کتبی اداره امور عشایر) را رعایت خواهد نمود.
دستورالعمل چگونگی اعطای تسهیلات احداث مسکن روستایی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین می‌گردد.
چگونگی سازوکار اعطای یارانه موضوع این تبصره در مورد معرفی شدگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد بنیاد ید شده به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور می‌رسد.

ماده ۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آیین‌نامه حداکثر ظرف‌ مدت یک ماه نسبت به تعیین و ابلاغ سهم تسهیلات تکلیفی هریک از بانکهای عامل بر حسب استان و دستگاه اجرایی و اعلام آن به دستگاههای اجرایی ذی‌ربط اقدام نماید.

تبصره ۱ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌، مراتب را بری اجرا به کلیه واحدهای ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.

تبصره ۲ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است حسب مورد ظرف پانزده روز تضمین لازم‌ درخصوص طرح‌های دولتی که اعطای تسهیلات به آنها مشمول تضمین دولت می‌باشند، را به بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید.

تبصره ۳ـ تعیین مناطق توسعه نیافته براساس جداول پیوست تصویبنامه شماره‌ ۲۵۳۳۵ت‌۲۴۸۳۶هـمورخ ۱۳۸۰.۵.۲۹ و اصلاحیه‌های آن صورت می‌پذیرد.

تبصره ۴ـ تغییر در مانده دو هزار و چهارصد میلیارد (۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات‌ موضوع این آیین‌نامه براساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل از اضافه شدن سود و کارمزد متعلقه تعیین می‌شود.

تبصره ۵ ـ بانکهای عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت صرفا بارعایت مفاد این آیین‌نامه به تدریج براساس زمان‌بندی مندرج در این آیین‌نامه به طور کامل به طرح‌های‌ مصوب اختصاص دهند.

ماده ۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل‌، سود و خسارات قانونی تسهیلات بانکی به شرح جداول‌ موضوع این آیین‌نامه حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نیابت از طرف دولت‌ تضمین و تعهد می‌گردد.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق‌ لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه را که از طریق بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌گردد، در لوایح بودجه سالهای بعد پیش‌بینی و منظور نماید تا از طریق بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت شود.
تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تایید توجیه اقتصادی طرحها (به استثنای طرح‌های تا سقف پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به‌ موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی می‌باشند.
بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند.
تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه با تضمین و تعهد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توسط بانکهای عامل پرداخت می‌گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها ودستگاههای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تضمین و تعهد نگردد، در این صورت اعطای‌ تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیرتکلیفی بوده و صرفا براساس دریافت تضمینهای کافی‌ و لازم توسط بانکهای عامل امکان‌پذیر خواهد بود. پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای به هریک از شرکتهای‌ دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سر رسیده شده تسهیلات همان شرکت است‌.

ماده ۴ـ ارقام مندرج در جداول این آیین‌نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا پایان آذرماه سال ۱۳۸۴ حداکثر تا ده درصد (۱۰%) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور و حداکثر برای یک بار قابل افزایش می‌باشد، مشروط بر اینکه سهم بخش تعاونی و خصوصی از هفتاد و پنج درصد (۷۵%) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی نیز تغییری حاصل‌ نگردد.

فصل دوم ـ تسهیلات اعطایی به بخش دولتی (سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری‌)

ماده ۵ ـ بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی‌، تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و کالاهای اساسی برای تنظیم بازار به شرح‌ قسمت «ج‌» جدول شماره (۱) (خدمات و تنظیم بازار)، جدول شماره (۳) (به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تایید شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) و جدول شماره (۴) پیوست این آیین‌نامه تأمین و اعطاء نمایند.

تبصره ـ زمان بازپرداخت تسهیلات بابت خریدهای تضمینی و تهیه و تدارک بذرهای پنبه و دانه‌های‌ روغنی‌، چغندر قند و تولید تخم نوغان (موضوع ردیف (۴) جدول شماره ۴) از زمان انعقاد قرارداد با بانک‌عامل حداکثر به مدت یک سال می‌باشد.

ماده ۶ـ چنانچه دستگاههای اجرایی ذی‌ربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولا ت کشاورزی‌ و دامی در سالهای گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند، تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج‌ در ماده (۵) این آیین‌نامه توسط بانکهای عامل صرفا منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سر رسیدشده دستگاههای بدهکار به بانکهای عامل می‌باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است درخصوص پوشش و بازپرداخت بدهی‌های مذکور به بانکهای عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان‌ اعطای تسهیلات مجدد به دستگاههای مذکور توسط بانکهای عامل فراهم گردد.

ماده ۷ـ اعطای تسهیلات اعتباری (سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری‌) توسط بانکهای عامل به شرکتهای‌ دولتی صرفا در قالب جدول شماره (۲) منضم به این آیین‌نامه و براساس مبالغ مندرج در پیوست شماره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور مجاز است به ترتیبی که رشد مانده تسهیلات تکلیفی اعطایی موضوع‌ جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه به بخش دولتی در مجموع از بیست و پنج درصد (۲۵%) تجاوز ننماید.
پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاهها و شرکتها و سازمانهای دولتی و موسسات وابسته به دولت خواه‌ به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایه‌ای منوط به درج نام آنها در جداول مربوط پیوست این‌ آیین‌نامه و بازپرداخت و یا تعیین تکلیف اقساط سر رسید شده تسهیلات قبلی و نحوه پرداخت از محل‌ ذخایر و اندوخته‌ها خواهد بود.

تبصره ۱ـ اعتبار ردیف (۱۲۹) جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه از مفاد این ماده مستثنی خواهدبود.

تبصره ۲ـ مهلت زمانی تصویب و انعقاد قرارداد مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش دولتی بین بانکهای عامل و شرکتهای دولتی موضوع جدول شماره (۲) این آیین‌نامه پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۴ خواهدبود.

تبصره ۳ـ مهلت زمانی معرفی متقاضیان تسهیلات سرمایه در گردش بخش دولتی به بانکها، پایان دی‌ماه سال ۱۳۸۴ خواهد بود.

فصل سوم ـ تسهیلات اعطایی به بخشهای تعاونی و خصوصی
بخش اول ـ سرمایه در گردش بخشهای تعاونی و خصوصی

ماده ۸ ـ بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش تعاونی و خصوصی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول شماره (۶) پیوست این آیین‌نامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذی‌ربط تأمین تا پس از تسویه و یا تعیین تکلیف نحوه بازپرداخت بدهی‌های ناشی از تسهیلات تکلیفی مربوط به سرمایه در گردش سنوات قبل در اختیار متقاضیان قرار دهند.

تبصره ۱ـ زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری موضوع این ماده از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل‌ متناسب با نوع فعالیت موضوع تسهیلات حداکثر به مدت یک سال تعیین می‌گردد.

تبصره ۲ـ ایجاد تغییر در مانده برای هریک از تسهیلات موضوع این ماده‌، مشروط به عدم افزایش سقف‌کلی تغییر در مانده به میزان دو هزار و چهارصد میلیارد (۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال (موضوع بند “ر”تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور) مجاز می‌باشد.

تبصره ۳ـ کنترل مانده تسهیلات سرمایه در گردش توسط بانکهای عامل پایان آذرماه سال بعد اعمال‌ می‌گردد. بدیهی است افزایش مانده در پایان سال ۱۳۸۴ مجاز خواهد بود.

ماده ۹ـ توزیع اعتبارات ماده (۸) این آیین‌نامه و سهم هریک از دستگاههای اجرایی ذی‌ربط به تفکیک‌ منابع قرض‌الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور براساس دستورالعمل جداگانه‌ای است که به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آیین‌نامه ابلاغ‌ خواهد شد.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۲۸]
مهلت زمانی معرفی متقاضیان تسهیلات سرمایه در گردش موضوع ماده (۸) پایان اسفند سال ۱۳۸۴ خواهد بود.

بخش دوم ـ سرمایه‌گذاری بخشهای تعاونی و خصوصی

ماده ۱۰ـ بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی و خصوصی به شرح جدول شماره (۷) پیوست این آیین‌نامه و سایر تسهیلات ابلاغی موضوع این آیین‌نامه در استانها را در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه به متقاضیان اعطا نمایند.

تبصره ـ تشخیص ملی یا استانی بودن طرح‌های معرفی شده به بانکهای عامل با رعایت ضوابط این آیین‌نامه به عهده دستگاه اجرایی ذی‌ربط خواهد بود.

ماده ۱۱ـ سهم آورده متقاضی با لحاظ ارزش منطقه‌ای زمین محل اجرای طرح درخصوص طرح‌های‌ سرمایه‌گذاری تعاونی و خصوصی در طرح‌های مربوط به صنایع روستایی‌، آموزش عمومی و فنی و حرفه‌ای‌، صنایع دستی‌، زراعت و باغداری‌، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی‌، طرح‌های امور دامپزشکی و امور عشایر، تکثیر و پرورش ماهی و میگو و طرح‌های بهسازی و رفع آلاینده‌های محیط زیست به پیشنهاد مرجع‌ تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد (۷%) و در مورد طرح‌های پژوهشی و فرهنگی‌، مکانیزاسیون کشاورزی‌، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی (به استثنای آزمایشگاههای تشخیص طبی‌) و دفاتر طراحی و خدمات تخصصی ایجاد شده توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌، طرح‌های‌ تعاونی جوانان و طرح‌های ایثارگران که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی می‌شوند و طرح‌هایی که درمناطق توسعه نیافته (حسب تصویبنامه هیأت وزیران‌) اجرا می‌شوند حداقل ده درصد (۱۰%) و در بخش‌حمل و نقل حداقل پانزده درصد (۱۵%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می‌شود و طرح‌های‌ بهداشتی و درمانی در مناطق توسعه نیافته و طرح‌های مربوط به آب و خاک‌، آبیاری و زهکشی و حوادث‌ غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری و بهسازی و نوسازی نانواییهای‌ موجود از سهم آورده مجری معاف می‌باشند و سهم آورده متقاضی برای بقیه طرحها حداقل سی و پنج درصد (۳۵%) خواهد بود.

ماده ۱۲ـ تعاونیهایی که هفتاد درصد (۷۰%) از اعضای آنان را، ایثارگران شامل رزمندگان‌، آزادگان‌، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ‌التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی‌، زنان‌، مددجویان تحت‌ پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره‌) و سازمان بهزیستی کشور، عشایر یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته‌ کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل می‌دهد حسب مورد با تایید وزارت تعاون یا وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای اجرایی ذی‌ربط‌، از پرداخت سهم آورده معاف می‌باشند.

ماده ۱۳ـ دستگاه تایید کننده توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های ملی ـ فرهنگی‌، علمی‌، آموزشی‌، حسبمورد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، علوم‌، تحقیقات و فناوری‌، بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، آموزش و پرورش‌، کار و امور اجتماعی و سازمان صدا و سیمای‌ جمهوری اسلامی ایران می‌باشند.

ماده ۱۴ـ بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرح‌های مصوب اعم از ملی و استانی را
براساس شرایط‌ مندرج در این آیین‌نامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله
همزمان با مصرف سهم متقاضی به‌میزان تصویب شده در اختیار مجریان طرحها قرار دهند.
با احتساب طول مدت اجرای طرح‌، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری برای
طرح‌های‌ تولیدی ( براساس طبقه‌بندی فعالیتهای اقتصادی CISI)، طرح‌های آب و خاک‌،
باغبانی‌، آبخیزداری و منابع‌ طبیعی‌، اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات‌،
احداث ساختمان سینما، چاپخانه‌، هتل‌، آموزش‌ عمومی و فنی و حرفه‌ای‌، آموزشگاههای
علمی و آزاد و بیمارستانها، سالن ورزشی‌، امور عشایر، تکثیر و پرورش ماهی و طرح‌های
بهسازی و رفع آلاینده‌های محیط زیست‌، مهد کودکها و طرح‌های اجرا شده در مناطق توسعه
نیافته (حسب تصویبنامه هیأت وزیران‌) و طرح‌های مربوط به جانبازان پنجاه درصد و
بالاتر و فرزندان شاهد معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران حداکثر ده سال
و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود.
تاریخ شروع بازپرداخت مشروط به انجام کامل تعهدات بانک عامل‌، پس از تاریخ
پیش‌بینی برای بهره‌برداری طرح که در ابتدا مشخص می‌گردد، تعیین می‌شود.

ماده ۱۵ـ ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرح‌های ملی و استانی سرمایه‌گذاری بخش تعاونی و خصوصی به شرح زیر خواهد بود:
الف ـ کلیه مستحدثات‌، اموال و دارایی‌های قابل توثیق ناشی از اجرای طرح‌های موضوع
این آیین‌نامه در وثیقه بانک عامل اعطاء کننده تسهیلات قرار خواهند گرفت و چنانچه
براساس ضوابط موجود بانکهای عامل‌، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان‌پذیر نباشد،
بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و دارایی‌های پیش‌بینی شده در طرح که
روی زمین احداث یا نصب می‌شوند، ملزمند به منظور جبران نقیصه‌ عدم امکان توثیق زمین
از متقاضی نسبت به توثیق دیگر موارد موضوع قانون عدم الزام سپردن وثیقه ملکی
به‌ بانکها و دستگاهها و سایر موسسات و شرکتهای دولتی به منظور تسهیل امر
سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال‌بیشتر در طرح‌های تولیدی و صادراتی ـ مصوب ۱۳۸۰ـ اقدام نمایند.
در مورد طرح‌های زیربنایی‌، آب و خاک‌، آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ و هنر،
مجتمع‌های خدماتی بین راهی و آموزش عمومی و فنی و حرفه‌ای که در محل ساختمان
استیجاری تشکیل می‌شوند، تضمین تسهیلات اعطایی تنها از طریق دریافت سفته معتبر به
میزان حداقل مندرج در قوانین و مقررات‌ مربوط از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین
اراضی موضوع مواد (۳۱) و (۳۲) آیین‌نامه اجرایی لایحه‌ قانونی اصلاح قانون واگذاری
و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۵۹ـ براساس‌ اجاره نامه و یا سند این اراضی توسط بانکها قابل توثیق است‌.
در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می‌شود.
ب ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود کارمزد تسهیلات بانکی موضوع بند «ر» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور را حسب قوانین‌ و مقررات موضوعه و یا شرایطی که تضمین آنها ضروری تشخیص داده می‌شود تضمین نموده و اعتبار لازم‌ جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول این تسهیلات را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت نماید.

ماده ۱۶ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی در سال ۱۳۸۴ مجازند براساس مفاد موافقتنامه مبادله شده‌ و با تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانها حسب مورد از منابع اعتباری خود به شرح زیر برای‌ تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی استفاده نمایند:
الف ـ اعتبارات منظور در برنامه «کمکهای فنی و اعتباری‌» و وجوه اداره شده‌، با
رعایت مفاد بند «ذ» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور و آیین‌نامه اجرایی مربوط‌.
ب ـ حداقل بیست درصد (۲۰%) از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۳۸۴
دستگاههای اجرایی ملی و دستگاههای بخشهای زیربنایی (شامل وزارتخانه‌های مسکن و
شهرسازی‌، نفت‌، نیرو، راه وترابری‌، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمانهای
هواشناسی کشور، انرژی اتمی‌، هواپیمایی کشوری و فضایی ایران‌) حداقل ده درصد (۱۰%)
از اعتبارات مذکور (به استثنای فعالیتهای دفاعی و حاکمیتی‌) و حداقل بیست درصد
(۲۰%) اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی با رعایت آیین‌نامه اجرایی بند «ژ» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور.

تبصره ۱ـ اعمال نرخ سود و کارمزد پنج درصد (۵%) برای فعالیت اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع وباغها مجاز می‌باشد.

تبصره ۲ـ در صورت عدم تأمین یارانه سود و کارمزد توسط دستگاههای اجرایی (ملی و استانی‌) معرفی‌کننده طرح‌، سود و کارمزد متعلق به تسهیلات بخش خصوصی و تعاونی موضوع این آیین‌نامه براساس نرخ‌ مصوب شورای پول و اعتبار به طور کامل از متقاضیان استفاده از این تسهیلات دریافت خواهد شد.

بخش سوم ـ تسهیلات مالی

ماده ۱۷ـ کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آیین‌نامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل می‌پردازند موظفند طرح‌های متقاضیان را به همراه گزارش توجیهی لازم (به استثنای تسهیلات تا سقف پنجاه میلیون‌ ریال‌) مطابق سهمهای مندرج در جداول این آیین‌نامه با تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع‌ تأمین آن به بانکهای عامل ارسال نمایند.
بانکهای عامل موظفند نتایج بررسی‌های خود را در مورد طرح‌های معرفی شده حداکثر ظرف مدت یک‌ ماه (با توجه به حوزه وظایف و اختیارات خود) به دستگاه اجرایی ذی‌ربط اعلام و حداکثر یک هفته پس ازاین اعلام و تکمیل مدارک نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند.

تبصره ـ در صورتی که طرح‌های متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند، طرح‌هایی که واجد اشتغالزایی بیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد اولویت خواهند داشت‌.

ماده ۱۸ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۲۸]
مهلت معرفی طرحهای سرمایه‌گذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی به بانک‌های عامل تا پایان خرداد سال 1385 و مهلت عقد قرارداد بین متقاضیان و بانک‌های عامل پایان آذر سال 1385 می‌باشد.

بخش چهارم ـ تسهیلات استانی

ماده ۱۹ـ تسهیلات موضوع ردیفهای ۱ـ۱، ۲ـ۱، ۳ـ۱، ۴ـ۱ و ۵ـ۱ جدول شماره یک این آیین‌نامه که‌ براساس توزیع استانی ابلاغ شده از سوی دستگاههای اجرایی ذی‌ربط و توزیع بانکی بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران برای فعالیتهای مذکور در بند «ر» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور در نظر گرفته‌ شده است‌، براساس ضوابط این آیین‌نامه و موارد مندرج در مواد (۲۳)، (۲۵) و (۲۷) به متقاضیان تسهیلات در بخش خصوصی و تعاونی قابل پرداخت است‌.

تبصره ۱ـ حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در جلسات مختلف کمیته برنامه‌ریزی‌ شهرستان برای بررسی و معرفی طرحها به بانکهای عامل‌، الزامی می‌باشد.

تبصره ۲ـ مسوول دبیرخانه مناطق محروم مستقر در استانداریها به عنوان نماینده دفتر مناطق محروم‌ کشور در مورد طرح‌های مناطق توسعه نیافته در جلسات کمیته برنامه‌ریزی شهرستانها شرکت می‌نماید.

ماده ۲۰ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۲۸]
زمان تصویب طرح در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و معرفی به بانک‌های عامل تا پایان تیر سال 1385 و زمان عقد قرارداد تا پایان آذر سال 1385 خواهد بود.

فصل چهارم ـ موارد خاص

ماده ۲۱ـ تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای دام و طیور، آبزیان و وارد کنندگان و توزیع کنندگان‌ نهاده‌های طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با معرفی وزارت جهاد کشاورزی توسط بانکهای عامل‌پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱ـ در صورتی که تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تخصصی موضوع فعالیتهای ماده (۲۱) این آیین‌نامه‌ تأمین بخشی از نهاده‌های مورد نیاز را به عهده گیرند قسمتی از تسهیلات موضوع این ماده متناسب با حجم‌ تعهدات آنها با شرایط مربوط به اعطای تسهیلات به بخش دولتی با معرفی دستگاههای موضوع ماده (۲۱) این آیین‌نامه توسط بانکهای عامل به آنها پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲ـ نرخ سود و کارمزد تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدها و یا تشکلهای
اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی (متناسب با فعالیت براساس طبقه‌بندی فعالیتهای
اقتصادی CISI) که فقط برای مصرف‌خود اقدام به واردات نهاده می‌کنند و برای واحدهای
تولید نهاده جهت مصرف واحدهای تولیدی مذکور دراین ماده حداقل نرخ سود و کارمزد
مصوب شورای پول و اعتبار اعمال می‌گردد.

ماده ۲۲ـ نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص
حقیقی و حقوقی موضوع بند «ظ‌» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور مطابق
دستورالعمل اجرایی تبصره‌ (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور که توسط سازمان مدیریت
و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ
گردیده است‌، خواهد بود.

تبصره ـ سی درصد (۳۰%) از تسهیلات موضوع این ماده در اختیار تعاونی‌های کشاورزی صنعت‌ دامپروری کشور قرار می‌گیرد.

ماده ۲۳ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره (۲) قانون بودجه‌ سال ۱۳۸۴ کل کشور به اقدامات زیر موظف است‌:
۱ـ با توجه به تنفیذ ماده (۱۸۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران به موجب ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ و در اجرای بند «ب‌» ماده (۱۸۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، از محل منابع قرض‌الحسنه و در صورت عدم تکافوی تسهیلات بانکی موردنیاز با معرفی وزارت کشور تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی‌، تجاری‌، صنعتی‌، معدنی‌، کشاورزی خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه در شهر و روستا قرار خواهد گرفت‌.
خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوزام خانگی و همچنین ماشین‌آلاتی که ممر معاش آن بوده و در اثرحوادث غیرمترقبه دچار خسارت گردیده‌اند، به تشخیص وزارت کشور می‌توانند از تسهیلات اعتباری‌ موصوف استفاده نمایند.
مابه‌التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق‌سالهای قبل نظام بانکی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأمین و پرداخت خواهد شد.

تبصره ـ وزارت کشور می‌تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرایی‌ ذی‌ربط واگذار نماید.

۲ـ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران‌، دانشجویان‌، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره‌) و سازمان بهزیستی کشور و سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری قرض‌الحسنه بانکها و براساس‌ دستورالعمل جداگانه‌ای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر یک ماه پس از تصویب این آیین‌نامه‌، با هماهنگی وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی‌ جوانان تهیه خواهد نمود، نسبت به اعطای وام قرض‌الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق از طریق‌ بانکهای عامل اقدام نماید.

۳ـ به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی براساس دستورالعمل جداگانه‌ای که حداکثریک ماه پس از تصویب این آیین‌نامه به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور تهیه و در آن سهم وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری‌، بهداشت‌، درمان و آموزش‌ پزشکی و آموزش و پرورش مشخص خواهد شد، بانکهای عامل نسبت به تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهد نمود.

۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
در اجرای قسمت انتهایی بند «ع‌» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، تسهیلات لازم از منابع سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذی‌ربط برای تأمین مسکن چهل هزار نفر از آزادگان‌، خانواده‌های‌ معظم شاهد (شامل پدر، مادر، فرزندان و همسر شهید) و مفقودان و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و به بالا، به ازاء هر واحد مسکونی تا سقف یکصد و بیست میلیون (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای شهرهای با بیش از یک‌ میلیون نفر جمعیت و تا سقف یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای سایر شهرها، تأمین خواهد شد. اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این بند از محل اعتبار بند «الف‌» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور تأمین می‌شود.

تبصره ـ چگونگی تأمین یارانه سود و کارمزد، شرایط‌، نوع و میزان حمایتها مطابق مفاد بند «الف‌» تبصره‌ (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور تعیین می‌گردد.

۵ ـ در اجرای قسمت انتهایی بند «ر» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور و با استفاده از منابع‌ اعتباری قرض‌الحسنه بانکها تسهیلاتی به میزان ششصد میلیارد (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در اختیار صندوقهای رفاه دانشجویان دانشگاههای وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت‌، درمان وآموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی از محل سهم بخشهای دولتی و خصوصی و تعاونی موضوع بند مذکور قرار می‌گیرد. آیین‌نامه اجرایی تسهیلات مذکور به صورت جداگانه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۲۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
در اجرای بند «س‌» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری و موظفین به نسبت (۳) و (۲) مبلغ یکصد و هشتاد (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) میلیارد ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد. پنجاه درصد (۵۰%) از مبلغ مذکور توسط سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح‌) و پنجاه درصد (۵۰%) بقیه بااستفاده از تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳۱]
کل تسهیلات مذکور با سود و کارمزد جمعاً دوازده درصد (۱۲%) توسط بانک عامل با اقساط سه ساله دراختیار بازنشستگان و موظفین قرار می‌گیرد و مابه‌التفاوت نرخ سود سهم بانکها با حداقل نرخ سود بخش خدمات توسط‌ دولت تضمین خواهد شد.

تبصره ۲ـ دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف یک ماه پس از تصویب این‌آیین‌نامه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده ۲۵ـ تسهیلات موضوع بندهای (۱۵) و (۱۶) جدول شماره (۶) موضوع این آیین‌نامه به
متقاضیان‌ معرفی شده از سوی شرکتهای گاز استانی و واحدهای شهرستانی و شرکتهای آب و
فاضلاب به ازاء هر واحد مسکونی برای گازرسانی یک میلیون و پانصد هزار (۱.۵۰۰.۰۰۰)
ریال و برای فاضلاب داخل منازل چهارمیلیون (۴.۰۰۰.۰۰۰) ریال به ازای هر انشعاب‌،
با دوره پازپرداخت سه ساله (از زمان انعقاد قراردادمتقاضی با بانک عامل‌) براساس
توزیع استانی موضوع جدول شماره (۸) این آیین‌نامه‌، توسط بانکهای عامل‌اعطا خواهد شد.

ماده ۲۶ـ در اجرای قسمت آخر بند «ر» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور مبلغ
یکصدمیلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به منظور
ایجاد اشتغال مولد فارغ‌التحصیلان دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ‌التحصیل شامل
رزمندگان‌، آزادگان‌، جانبازان و خانواده‌ معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها، با
معافیت سهم آورده متقاضی اختصاص می‌یابد.

تبصره ۱ـ کارگروهی متشکل از دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری (دبیرخانه
کارگروه‌)، سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان ملی جوانان‌، وزارتخانه‌های
کار و امور اجتماعی‌، علوم‌، تحقیقات وفناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌،
بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه اجرایی ذی‌ربط (حسب‌مورد) تشکیل و نسبت به
بررسی و پذیرش طرحها اقدام خواهد کرد.

تبصره ۲ـ دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط
فارغ‌التحصیلان‌، میزان وام‌، نوع پروژه‌ها و غیره‌، به صورت مشترک توسط سازمان
مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری‌، بهداشت‌،
درمان و آموزش پزشکی‌، کار و امور اجتماعی و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری و
بنیاد شهید و امور ایثارگران ظرف یک ماه پس از تصویب اینآیین‌نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره ۳ـ تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی موضوع این ماده صرفا از طریق راهکارهای‌ پیش‌بینی شده در ماده (۱۶) این آیین‌نامه امکان‌پذیر می‌باشد.

ماده ۲۷ـ ده درصد از تسهیلات موضوع بند «ر» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل
کشور به‌واجدین شرایط معرفی شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در چارچوب
برنامه مدون ایجاد اشتغال وبرای تأمین اشتغال فرزندان شاهد، جانبازان و آزادگان و
همچنین ده درصد از تسهیلات مذکور به محرومان ومددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام
خمینی (ره‌) موضوع ردیفهای ۳ـ۱ و ۴ـ۱ جدول شماره یکپیوست این آیین‌نامه اختصاص می‌یابد.

تبصره ۱ـ توزیع استانی تسهیلات موضوع این ماده ظرف پانزده روز پس از ابلاغ این
آیین‌نامه توسط‌نهادهای مذکور تهیه و با تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایراناعلام تا به بانکهای عامل استان ابلاغ گررد.

تبصره ۲ـ توزیع شهرستانی این تسهیلات توسط نهادهای ذی‌ربط تهیه و با تایید کارگروه
اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌، به بانکهای عامل استان ابلاغ می‌گردد.

تبصره ۳ـ این تسهیلات براساس سیاستها و ضوابط و اولویتهای مورد تایید کارگروه
اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به متقاضیان معرفی شده از سوی دفاتر نهادهای ذی‌ربط در
استانها و واحدهای‌ شهرستانی با تایید کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌، پس از
تایید توجیه اقتصادی طرحها (به استثنای‌ طرح‌های تا سقف پنجاه میلیون یال‌) توسط
بانکهای عامل اعطا خواهد شد.

ماده ۲۸ـ به منظور تأمین حقوق دولت و بانکهای عامل در مورد مطالبات معوق لاوصول
ناشی از اعطای‌تسهیلات از محل تسهیلات موضوع تبصره (۳) قوانین بودجه سنواتی به
طرحها و فعالیتهایی که در حال‌حاضر نیمه تمام رها شده‌اند و یا تکمیل شده و به
دلایل ناشی از تعلل و قصور مجری‌، قادر به ادامه فعالیت به‌صورت اقتصادی و
بازپرداخت اصل و سود و کارمزد و جرایم مرتبط به تسهیلات خود نیستند،
براساس‌ پیشنهاد دستگاه اجرایی ذی‌ربط یا کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و یا
بانک عامل اعطاء کننده‌ تسهیلات و موافقت شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اطلاع
استفاده کننده از تسهیلات ضمن رعایت‌ قوانین و مقررات مربوط‌، در مورد این واحدها،
اقدامات لازم برای تأمین مطالبات بانک صورت می‌گیرد (شامل اجرای وثایق‌، فروش واحد
و …) تا پس از تأمین مطالبات بانک عامل و دولت از محل درآمد ناشی از اقدامات یاد
شده‌، باقی‌مانده در اختیار استفاده کننده از تسهیلات قرار گیرد.
در صورتی که درآمد مذکور تکافوی پرداخت مطالبات بانک عامل را ننماید مانده مطالبات
به سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت بررسی و تعیین نحوه بازپرداخت آن اعلام خواهد شد.
بدیهی است محاسبه مطالبات بانکهای عامل از دولت بابت تسهیلات تکلیفی یا تضمینی
اعطایی بانکها به بخش خصوصی و تعاونی منوط به انجام اقدامات موضوع این ماده در مورد
طرح‌های دارای مطالبات‌ معوق لاوصول می‌باشد

تبصره ـ در ارتباط با طرح‌های ملی کارگروهی متشکل از رییس سازمان مدیریت و
برنامه‌ریزی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی‌، وزیر یا بالاترین مقام دستگاه
اجرایی ذی‌ربط‌، رییس کل بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل بانک عامل
اعطاء کننده تسهیلات و یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان این وظایف را برعهده خواهند داشت‌.

فصل پنجم ـ نظارت

ماده ۲۹ـ به منظور اعمال نظارت و ارزیابی چگونگی اعطای تسهیلات‌، بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل در ارتباط با اعطای تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به طرح‌های سرمایه‌گذاری بخشهای دولتی‌، تعاونی و خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آیین‌نامه‌، مراجع مذکور موظف به اجرای موارد مشروحه زیر می‌باشند:

۱ـ بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یک‌بار گزارش تسهیلات اعطایی این آیین‌نامه را به تفکیک مورد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نمایند.

۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس گزارش دریافتی از بانکهای عامل (موضوع‌ بند ۱) هر سه ماه یک‌ بار گزارشهای لازم را به تفکیک قید شده در گزارش بانکهای عامل به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.

۳ـ بانکهای عامل موظفند در پایان هر ماه مشخصات طرح‌های سرمایه‌گذاری را که قرارداد آنها بامتقاضیان منعقد شده است‌، براساس چارچوبی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین و ابلاغ‌ خواهد شد به سازمان یاد شده ارایه نمایند.

ماده ۳۰ـ دفتر امور مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری مسؤولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته‌ از تسهیلات تبصره (۲) را برعهده دارد.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در مورد تعیین سهم‌ مناطق توسعه نیافته با دفتر یادشده همکاری می‌نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور


جدول شماره (3) [اصلاحی] :
تسهیلات بانکی کوتاه مدت (یک ساله) برای تأمین کالاهای اساسی توسط دستگاههای مباشر دولت و شرکتهای دولتی در سال 1384
ارقام : میلیارد ریال

شماره ردیف بودجه ای -عنوان دستگاه اجرایی/شرکت سقف مجاز تسهیلات بازپرداخت تغییر در مانده
1 200100 سازمان مرکزی تعاون روستایی 3000 3000
2 203900 شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور (1) 6620،35 6620،35
3 263500 شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی(2) 5527،03 5527،03
4 294210 شرکت بازرگانی دولتی ایران(3) 9379،39 9379،39
5 208000 شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران (خرید تضمینی پیله تر) 300 300
جمع کل 24826،77 24826،77

* ارقام فوق سقف تسهیلات مجاز است و سیستم بانکی موظف است در قالب جدول گردش نقدینگی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ می شود نسبت به اعطای تسهیلات اقدام نماید.
(1) تسهیلات اضافه شده به میزان 1620،35 میلیارد ریال به این بند براساس مصوبه شماره 41260/ت33677 ه‍ مورخ 19/7/1384 مربوط به ذخیره سازی گوشت قرمز و گوشت مرغ می باشد.
(2) تسهیلات اضافه شده به میزان 1477،03 میلیارد ریال به این بند براساس مصوبه شماره41260/ت33677 ه‍ مورخ 19/7/1384 مربوط به ذخیره سازی کود شیمیایی می باشد.
(3) تسهیلات اضافه شده به میزان 1879،39 میلیارد ریال به این بند براساس مصوبه شماره41260/ت33677 ه‍ مورخ 19/7/1384 مربوط به ذخیره سازی برنج ، روغن ، شکر خام ، ذرت ، لاستیک راهسازی ، کاغذ (مطبوعات ، چاپ و تحریر) ، جو و شیر خشک اطفال می باشد.

جدول شماره (4) [اصلاحی] :
سایر تسهیلات جاری بخش دولتی موضوع تسهیلات تبصره 2 قانون بودجه سال 1384 کل کشور
ارقام : میلیارد ریال

شماره دستگاه اجرایی/شرکت موضوع تسهیلات سقف مجاز تسهیلات پرداختی بازپرداخت تغییر در مانده
1 سازمانهای بازنشستگی کشوری و لشکری رفع حوائج بازنشستگان 90 ___ 90
2 سازمان اتکا سازمان اتکا 50 50 __
3 وزارت مسکن و شهرسازی مسکن استیجاری 90 90 __
4 وزارت جهاد کشاورزی (1) تهیه و تدارک بذور پنبه ، دانه های روغنی و چغندر قند و تولید تخم نوغان 943،58 943،58 __
5 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری کمک هزینه تحصیلی دانشجویان 250 __ 250
جمع 1423،58 1083،58 340

جدول شماره (5) :
سایر تسهیلات سرمایه گذاری بخش دولتی موضوع تسهیلات تبصره 2 قانون بودجه سال 1384 کل کشور موضوع تسهیلات تبصره 2 قانون بودجه سال 1384 کل کشور
ارقام : میلیارد ریال

شماره دستگاه اجرایی/شرکت موضوع تسهیلات سقف مجاز تسهیلات پرداختی بازپرداخت تغییر در مانده
1 دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خوابگاههای دانشجویی 180 180 0
جمع 180 180 0

جدول شماره (6) [اصلاحی] :
تسهیلات و سرمایه در گردش بخش خصوصی و تعاونی موضوع تبصره 2 قانون بودجه سال 1384 کل کشور
ارقام : میلیارد ریال

شماره موضوع تسهیلات تسهیلات پرداختی بازپرداخت تغییر در مانده
1 اتحادیه شرکت تأمین مسکن و شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن کارکنان آموزش و پرورش 600 600
2 سرمایه در گردش بخش کشاورزی (تبصره 4 قوانین بودجه سال 1376 و قبل از آن) (شامل اعطای تسهیلات به باغداران زیتون) 1750 1750
3 اتحادیه تعاونیهای مرزنشینان 10 10
4 اتحادیه مرکزی تعاونیهای عشایری 40 40
5 اتحادیه مصرف کارکنان دولت 60 60
6 اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف کارگران (اسکان) 15 15
7 قرض الحسنه ازدواج 400 400
8 قرض الحسنه کمک به هزینه تحصیل دانشجویان – صندوقهای رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی 350 __ 350
9 تعاونیهای مصرف و مسکن اعضای هیئتهای علمی 70 70
10 خود کفایی در تامین گوشت قرمز و پودر ماهی 1500 1500
11 چاپ کتب درسی (شرکت افست و چاپ و نشر) 100 100
12 سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موضوع مصوبه شماره 41955/ت20153 مورخ 14/10/1377 هیئت وزیران 400 400
13 سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و سایر ماکیان و واردکنندگان و توزیع کنندگان نهاده ها و محصولات نهایی (مرغ و تخم مرغ) طیور 1600 1600
14 سرمایه در گردش اتحادیه تعاونی های کشاورزی پنبه کاران پارس 150 150
15 لوله کشی گاز داخل منازل 100 33 67
16 لوله کشی فاضلاب داخل منازل 300 67 133
17 تأمین نقدینگی کارخانه های روغن کشی زیتون برای خرید زیتون از زیتون کاران و شرکت توسعه کشت دانه های روغنی برای خرید دانه روغنی تولید داخل و سایر صنایع تبدیلی کشاورزی و ترمینالهای ضبط پسته 1068 1068
18 سرمایه در گردش اتحادیه مرکزی تعاون روستایی 300 300
19 سرمایه در گردش اتحادیه و شرکت تعاونی مصرف و مسکن سازمان نظام پزشکی 550 550
20 حمایت از تولید و ایجاد زمینه رقابتی محصولات تولیدی زیر بخش شیلات و آبزیان 300 300
21 سرمایه در گردش صنوف تولید (1) 100 100
22 سرمایه در گردش کارخانجات قند و شکر پیشنهاد کمیته ماده 10 آیین نامه اجرایی ماده 22 ق.ب.س. موضوع مصوبه شماره 16396/ت26228ه‍ مورخ 12/4/1381 (2) 1050 1050
23 اتحادیه تعاونیهای کشاورزی دامداران استان تهران 40 40
24 تأمین نهاده های مورد نیاز گاوداری های تولید کننده شیر خام(3) 500 500
25 بنیاد تعاون سپاه 950 950
26 تشکلهای تولیدی و توزیعی (4) 100 100
27 سازمان میادین میوه و تره بار 100 100
28 شورای تولید کنندگان پودر شوینده (براساس مصوبه شماره 41260/ت33677 ه‍ مورخ 19/7/1384 135،3 135،3
جمع 12538،3 11988،3 550

1 و 4 – سرمایه در گردش صنوف تولیدی و تشکلهای تولیدی و توزیعی با معرفی وزارت بازرگانی تعیین خواهد شد.

2- میزان و زمان استفاده هر یک از کارخانه های قند و شکر چغندری و نیشکری از تسهیلات موضوع این بند براساس تبصره ماده (9) آیین نامه اجرایی ماده (32) ق.ب.س. موضوع تصویب نامه شماره 16396/ت26338 ه‍ مورخ 12/4/1381 توسط وزارت صنایع و معادن تعیین و به بانکهای عامل اعلام خواهد شد.

3- توزیع استانی توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و ابلاغ خواهد شد.