تعیین مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به عنوان مسؤول مدیریت اطلاعات لرزه‌ای کشور و طرح تشکیل شورای راهبری پروژه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۳/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۱۸

شماره‌ : ۲۳۱۵۷ت۳۳۳۰۲ه
تاریخ : ۱۳۸۴/۰۴/۱۸

وزرای عضو ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه در جلسه مورخ. ۱۳۸۴.۳.۱۶ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت‌ تصویبنامه شماره ۱۷۶۲۳ت ۳۰۴۰۹هـ مورخ ۱۳۸۳.۴.۸ تصویب نمود:


ماده ۱ـ مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به منظور دریافت و جمع‌آوری اطلاعات مراکز علمی ذی‌ربط‌ در ثبت زمین‌لرزه و پردازش این اطلاعات و نیز مطالعه پیش‌نشانگرهای زمین‌لرزه و امکان‌سنجی پیش‌بینی‌ وقوع و یا عدم وقوع آن‌، به عنوان مسؤول مدیریت اطلاعات لرزه‌ای کشور تعیین می‌گردد.
مؤسسه یاد شده موظف به اقدامات زیر می‌باشد:
الف ـ اطلاع‌رسانی مناسب‌، سریع و شبانه‌روزی وقوع زمین‌لرزه‌های کشور به دستگاهها و مراکز ذی‌ربط‌.
ب ـ دریافت‌، جمع‌آوری‌، پردازش و تحلیل داده‌های لرزه‌ای مراکز مختلف‌.
ج ـ بررسی و تحلیل پیش‌نشانگرهای وقوع زمین‌لرزه‌.
د ـ هشدار در خصوص وقوع احتمالی زمین‌لرزه در مناطق مختلف کشور به مسؤولان ذی‌ربط‌.
هـ ـ بررسی و تحلیل اخبار و شایعات مربوط به پیش‌بینی وقوع زمین لرزه‌.

ماده ۲ـ کلیه مراکزی که به نحوی دارنده تجهیزات و ایستگاههای لرزه‌سنجی و شتاب سنجی در کشورمی‌باشند موظفند اطلاعات و داده‌های تولید شده خود را به صورت بر خط‌ (on-line) در اختیار مؤسسه‌ ژئوفیزیک دانشگاه تهران قرار دهند.

[اصلاحی ۱۳۹۸/۳/۲۲]

جهت ایجاد هماهنگی بین مراکز یاد شده و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران شورای هماهنگی مراکزلرزه‌نگاری و شتابگذاری کشور با عضویت رییس دانشگاه تهران (رییس شورا)، نماینده دبیرخانه ستاد،معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور، معاون پژوهشی وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری‌، معاون امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی‌، رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (دبیر شورا) و معاون ذی­ربط معاونت علمی و فناوری رییس­ جمهور تشکیل می‌گردد و دبیرخانه این شورا در دانشگاه تهران مستقر خواهد بود.

ماده ۳ـ دانشگاه تهران موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه با همکاری سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور ضمن مشخص نمودن جزئیات فنی و اجرایی امر و نحوه تأمین امکانات و منابع مورد نیاز مؤسسه ژئوفیزیک‌، اقدامات لازم جهت اجرایی شدن این تصمیم را انجام و پیشنهادات لازم را درخصوص‌مواردی که به اتخاذ تصمیم توسط ستاد نیاز دارد به دبیرخانه ستاد ارایه نماید.

ماده ۴ـ جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران‌، ذخیره سازی اقلام و ملزومات آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه را براساس دو درصد جمعیت آسیب‌پذیر کشور (درصد ملاک عمل این‌ جمعیت‌) انجام دهد و در مورد تهران نیز کمیسیون آمادگی ستاد میزان مورد نیاز برای ذخیره‌سازی را بررسی‌ و پیشنهاد مشخص به ستاد ارایه نماید.

ماده ۵ ـ جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری مرکز پیشگیری و مدیریت‌بحران شهر تهران طرح نهایی انبارهای ذخیره‌سازی اقلام و ملزومات در تهران را ظرف مدت یک ماه تهیه و جهت طرح در ستاد به دبیرخانه ستاد ارایه نماید.

ماده ۶ـ کمیسیون آمادگی ستاد ظرف مدت دو هفته کلیه اقداماتی که انجام آنها جهت تجهیز انبارها وتأمین اقلام و ملزومات مورد نیاز برای عملیات مقابله با حوادث و سوانح احتمالی تهران لازم است‌، به همراه بودجه مورد نیاز و محل تأمین آن بررسی و جمع‌بندی خود را جهت ابلاغ توسط رییس ستاد (به عنوان‌ تصمیم ستاد) به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.

ماده ۷ـ به منظور اجرایی شدن پروژه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران ساختار و مدیریت‌ اجرایی این طرح تحت عنوان‌ “شورای راهبری پروژه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران‌” به شرح‌ ذیل تعیین می‌گردد.
الف ـ هدف از اجرای طرح یاد شده کاهش و کنترل خطرپذیری ناشی از زلزله در تهران می‌باشد.
ب ـ اعضای شورای یاد شده به شرح زیر تعیین می‌شوند:
۱ـ قائم مقام معاون اول رییس جمهور در ستاد (رییس شورا)
۲ـ معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور
۳ـ معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی
۴ـ معاون امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
۵ـ معاون دستگاه ذی‌ربط
۶ـ رییس مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران (دبیر شورا)
۷ـ یک نفر متخصص به انتخاب رییس شورا بنا به ضرورت و حسب مورد از نمایندگان دستگاهها جهت‌شرکت در جلسات شورا با تشخیص رییس شورا دعوت بعمل می‌آید.
ج ـ وظایف شورا به شرح زیر می‌باشد:
۱ـ بررسی و تصویب جزئیات پروژه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران
۲ـ تعیین اولویت اجرایی پروژه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران
۳ـ تعیین دستگاه یا دستگاههای مجری هر پروژه
۴ـ تعیین میزان و نحوه تخصیص بودجه به هر پروژه و زمان‌بندی اجرای آن
۵ ـ نظارت عالیه‌، ارزیابی عملکرد مجری یا مجریان پروژه تصمیمات شورا پس از تصویب ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه با رعایت تصویبنامه شماره‌ ۱۷۶۲۳ت۳۰۴۰۹هـ مورخ ۱۳۸۳.۴.۸ لازم‌الاجرا خواهد بود.
د ـ دبیرخانه شورا زیر نظر دبیر شورا و در محل مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به منظورپیگیری و اجرای تصمیمات شورا، انجام امور کارشناسی مربوط‌، تنظیم امور جلسات و انجام امور دفتری‌ تشکیل می‌گردد.

ماده ۸ـ سازمان هواپیمایی کشوری ظرف مدت یک ماه با همکاری وزارت کشور (کمیسیون آمادگی‌ ستاد) طرح ایجاد باندهای فرود اضطراری در مناطقی که ایجاد این باندها ضرورت دارد تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.

ماده ۹ـ جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران درخصوص ایجاد پدهای هلی‌کوپتری بیمارستانهای تهران بررسی‌های لازم را انجام و نتیجه را ظرف یک ماه به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.

ماده ۱۰ـ جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران درخصوص ناوگان امداد و نجات هوایی‌بررسی‌های لازم را انجام و نتیجه را جهت اتخاذ تصمیم به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور