اساسنامه سازمان فضایی ایران [مصوب ۱۳۸۴]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۱۸

[به موجب اساسنامه سازمان فضایی ایران، مصوب ۱۳۸۷ نسخ ضمنی شده است.]


شماره‌: ۲۳۲۱۳ت ۳۱۲۴۴ه
تاریخ: ۱۳۸۴/۰۴/۱۸

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۳.۲۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۰.۱۴۳۱۰ مورخ ۱۳۸۳.۵.۱۹ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد ماده (۹) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ مصوب ۱۳۸۲ـ اساسنامه سازمان فضایی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ به منظور انجام مصوبات شورای‌عالی فضایی کشور و امور مطالعاتی‌، پژوهشی‌، طراحی‌، مهندسی و اجرا در زمینه فناوریهای خدمات فضایی و سنجش از راه دور و تقویت
شبکه‌های ارتباطی و فناوری فضایی در داخل و خارج از کشور و تجمیع فعالیتهای حاکمیتی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات‌، سازمان فضایی ایران که در این اساسنامه سازمان نامیده می‌شود، با استفاده از امکانات و نیروی انسانی اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهواره‌ای و اداره کل نگهداری ارتباطات ماهواره‌ای شرکت مخابرات ایران تشکیل می‌گردد.


ماده ۲- سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به‌وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اداره می‌شود.


ماده ۳- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است‌:
الف ـ پی‌گیری و انجام مصوبات شورای‌ عالی فضایی کشور.
ب ـ تهیه و تنظیم برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در بخش فضایی کشور با همکاری دستگاههای‌ ذی‌ربط جهت پیشنهاد به شورای‌ عالی فضایی‌.
پ ـ انجام مطالعات به منظور تدوین سیاستهای طراحی‌، ساخت‌، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های‌ تحقیقاتی و کاربردی و ارایه خدمات فضایی جهت پیشنهاد به شورای‌ عالی فضایی‌.
ت ـ برنامه‌ریزی به منظور هدایت و گسترش استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو و فناوری فضایی‌،تقویت شبکه‌های ارتباطی ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی توسط بخشهای دولتی‌، تعاونی‌، خصوصی و نظارت بر اجرای آنها در چارچوب سیاستهای مصوب شورای‌عالی فضایی‌.
ث ـ مطالعه‌، پژوهش و آموزشهای کاربردی خاص در زمینه توسعه علوم و فناوریهای فضایی‌.
ج ـ بررسی نیازها و اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای و سایر فناوریهای فضایی در چارچوب مصوبات‌ شورای‌عالی فضایی‌.
چ ـ مشارکت در اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای منطقه‌ای و ملی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و سایرقوانین و مقررات‌.
ح ـ اعطای مجوز برای فعالیتهای فضایی به منظور بهره‌برداری منسجم و هماهنگ از فناوری و امکانات‌فضایی شامل ماهواره‌ها، ایستگاههای اخذ مستقیم‌، ایستگاههای ارسال مستقیم و کنترل ماهواره‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات‌.
خ ـ همکاری با مراجع ذی‌ربط برای تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاوران غیردولتی برای انجام امور اجرایی و تحقیقاتی فضایی در بخشهای مختلف کشور.
دـ نمایندگی‌، عضویت و حضور در مجامع و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌ربط به منظور حفظ‌ منافع ملی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و سایر قوانین و مقررات‌.
ذـ اجرای برنامه‌های همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در امور فضایی در چارچوب سیاستهای کلی نظام‌.
رـ مدیریت و بهره‌برداری از موقعیتهای مداری و ماهواره‌ای و هماهنگی با دستگاههای مسؤول و پیگیریجهت ثبت بین‌المللی آنها به منظور استفاده بهینه از منابع فضایی‌.
ز- تهیه و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با شرح وظایف مندرج در ماده (۹) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ مصوب ۱۳۸۲ـ جهت پیشنهاد به مراجع قانونی‌.
ژـ ایجاد بایگانی ملی و تمرکز در نگهداری و طبقه‌بندی و بهنگام‌سازی اطلاعات فضایی‌.

تبصره ۱ ـ سازمان موظف است برای انجام امور و وظایف محول شده از حداکثر توان بخشهای‌ غیردولتی در چارچوب سیاستهای شورای‌ عالی فضایی استفاده نماید.

تبصره ۲- مسؤولیت تعیین صلاحیت امنیتی در خصوص بندهای “ح‌” و”خ‌” این ماده با مراجع ذی‌ربط‌ خواهد بود.


ماده ۴- اعتبارات موردنیاز سازمان در وجوه و اعتبارات عمومی بودجه سالانه کشور پیش‌بینی و تأمین‌خواهد شد.

تبصره ۱ـ امکانات‌، سوابق‌، نیروی انسانی و اعتبارات پروژه‌های ماهواره‌ای ملی و تحقیقاتی جاری‌ وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این سازمان منتقل می‌گردد.

تبصره ۲ـ سازمان می‌تواند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و در چارچوب بودجه‌های‌ سنواتی از کمکها و سایر منابع اعتباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمانها و شرکتهای تابع آن وسایر نهادها استفاده نماید.


ماده ۵- تشکیلات سازمان پس از تدوین توسط سازمان و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قابل اجرا خواهد بود.


ماده ۶- رییس سازمان که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای‌عالی فضایی‌ می‌باشد، توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب می‌شود و بالاترین مقام اجرایی دستگاه خواهدبود.


ماده ۷- رییس سازمان مسؤول حسن اجرای امور و حفظ حقوق‌، منافع و اموال سازمان است و برای‌ اداره امور سازمان و انجام مصوبات شورای‌ عالی فضایی دارای همه گونه حقوق و اختیارات تام در حدود مقررات است و نمایندگی سازمان را در مقابل تمامی مقامات قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی با حق‌ توکیل به غیر خواهد داشت و نیز می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هریک از معاونان‌، مدیران یا کارکنان سازمان به تشخیص و مسؤولیت خود تفویض نماید.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۸۴.۳۰.۱۲۶۱۲ مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ شورای نگهبان به تأیید شورای‌ یادشده رسیده است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور