آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۱۵

شماره‌ : ۲۲۰۰۱ت‌۳۳۲۸۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۴/۱۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، و به‌ استناد ماده (۱۵۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح ذیل‌، تصویب نمود:

ماده ۱ ـ حقوق کلیه کارکنان و بازنشستگان دولت طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ و در ابتدای هر سال برای تمامی رشته‌های شغلی متناسب‌ با نرخ تورم افزایش می یابد.

تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است همه ساله میزان افزایش حقوق کارمندان‌ ، بازنشستگان و وظیفه بگیران دولت را به هیأت وزیران پیشنهاد نماید.

ماده ۲ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۰/۱۸]
دستگاههای اجرایی می توانند تا هفتاد درصد (۷۰%) اعتباراتی را که از محل اصلاح ساختار و کاهش نیروی انسانی به میزانی که در قانون بودجه سالانه منظور می‌گردد صرفه جویی می نمایند به عنوان فوق العاده کارایی به کارکنانی که خدمت برجسته انجام‌ می‌دهند پرداخت نمایند.

ماده ۳ ـ منظور از اصلاح ساختار در این آیین‌نامه اقداماتی از قبیل بازنگری و اصلاح تشکیلات‌، اصلاح‌ فرایندها و روشهای انجام کار، استفاده از فناوریهای مناسب و بهینه سازی روند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌، ایجاد نظم و انضباط اداری مالی‌، ایجاد تحول در ماهیت انجام کار، استفاده بهینه از فضا و ساختمانهای اداری می‌باشد به نحوی که با افزایش کارایی و بهره‌وری و کاهش نیروی انسانی باعث صرفه‌جویی گردد.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۰/۱۸]
واگذار نمودن امور غیرحاکمیتی دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی و یا به صورت قرارداد خرید خدمت و یا انجام خدمات به صورت قیمت تمام شده در صورتی که موجب کاهش هزینه‌های جاری‌ کل دستگاه شود مشمول ماده فوق می‌گردد.

ماده ۴ ـ تشخیص میزان صرفه جویی ناشی از اصلاح ساختار و کاهش نیروی انسانی به عهده معاونین‌ اداری و مالی و یا عناوین مشابه تایید ذیحساب اجرایی ملی و استانی است‌ مقامات ذی‌ربط می توانند از نظرات تخصصی شورای تحول اداری دستگاه مربوط‌، در این امور استفاده‌ نمایند.

ماده ۵ ـ نود درصد (۹۰%) از اعتبارات موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه به مدیران و کارکنان واحدهایی‌ تعلق می گیرد که در آنها از محل اصلاح ساختار و کاهش نیروی انسانی صرفه جویی صورت پذیرفته و با تایید شورا و یا کمیسیونهای تحول اداری کمیت و کیفیت خدمات و اقدامات آنها بدون جذب نیروی انسانی‌ جدید محفوظ مانده است و ده درصد (۱۰%) باقیمانده برحسب تشخیص شورا یا کمیسیونهای تحول اداری‌ در اختیار واحدی قرار می گیرد که واحد صرفه جویی کننده را در امر اصلاح ساختار و کاهش نیروی انسانی‌یاری نموده است‌.

ماده ۶ ـ منظور از واحد یکی از اجزای ساختار سازمانی است که در قالب یکی از انواع تشکلهای‌ سازمانی‌، معاونت‌، مرکز، اداره کل‌، دفتر، مدیریت‌، اداره‌، گروه و یا عناوین مشابه عهده دار انجام برخی از وظایف مرتبط با اهداف دستگاه می‌باشد.

ماده ۷ ـ در واحدهایی که با اصلاح ساختار و کاهش نیروی انسانی صرفه جویی صورت پذیرفته‌ تشخیص کارکنانی که خدمات برجسته انجام می دهند و میزان فوق العاده کارایی برای هر کدام از کارکنان با مدیر بلافصل واحد ذی‌ربط و تایید مدیر بالاتر می‌باشد.

تبصره ـ مدیران این واحدها در زمره کارکنانی هستند که خدمات برجسته انجام می دهند.

ماده ۸ ـ میزان فوق العاده کارایی قابل پرداخت از محل اعتبارات حاصل از صرفه جویی به کارکنانی که‌خدمات برجسته انجام می دهند سالیانه حداکثر معادل دوازده ماه آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های دریافتی می‌باشد.

تبصره ـ فوق العاده کارایی موضوع این آیین‌نامه به صورت غیرمستمر قابل پرداخت است و مشتمل‌ برداشت کسور بازنشستگی نمی‌گردد.

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور