آیین‌نامه اجرایی بند (الف‌) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۳/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۲۱

شماره‌ : ۲۱۱۰۴ت۳۳۰۰۵ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۴.۱۱

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۳.۴ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰.۱.۲۷۴۷۰ مورخ ۱۳۸۴.۲.۲۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “الف‌” تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ میزان کمک بلاعوض‌، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات‌ موافقتنامه‌های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شود.

ماده ۲- کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های نفت‌، نیرو، صنایع و معادن‌، مسکن و شهرسازی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مؤسسات استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق رأی در مورد اعطای کمک‌) برای بررسی توجیه فنی‌، اقتصادی و اجرایی پروژه‌های‌ پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده‌،تشکیل می‌شود.

تبصره ـ برای تأیید هر پیشنهاد در کارگروه‌، باید میزان اثربخشی آن در بهینه‌سازی مصرف انرژی‌، بهبودکارایی انرژی‌، مقدار کاهش شدت انرژی‌، میزان پرداختها و زمان‌بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.

ماده ۳- نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژه‌ها به شرح زیر است‌:
الف ـ متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود توسط بانک اعتبار دهنده‌، پروژه را به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارایه کنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذی‌ربط موظف است طی مدت یک ماه پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی همراه با نظر کارشناسی در کارگروه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه‌، مطرح کند.
پ ـ کارگروه یاد شده پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی‌، نسبت به بررسی درخواستها اقدام و درصورت تأیید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه‌، میزان یارانه سود تسهیلات رامشخص می‌کند.
ت ـ دستگاه اجرایی ذی‌ربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی‌نفع و بانکاعتبار دهنده اعلام می‌نماید.

تبصره – به منظور تشویق و تجهیز بخش غیردولتی در حمل و نقل ریلی (به ویژه حمل بار) کارگروهی‌ مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های راه و ترابری (شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران‌)، نفت و سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی پیشنهادهای دریافتی از متقاضیان و اعلام‌نظر و تصمیم‌گیری در مورد پرداخت یارانه سود تسهیلات در قالب مفاد موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل باراه‌آهن بهینه‌سازی مصرف انرژی به شماره طبقه‌بندی ۴۰۷۰۱۰۰۱ تشکیل می‌شود.

ماده ۴- نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژه‌ها به شرح زیر است‌:
الف ـ متقاضیان پیشنهاد خود همراه با گزارش توجیه فنی‌، اقتصادی و مالی و روش و زمان‌بندی اجرا رابه وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارایه می‌کنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذی‌ربط موظف است طی مدت یک ماه پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی وارزیابی همراه با نظریه کارشناسی و نحوه نظارت در زمان بهره‌برداری در کارگروه موضوع ماده (۲) این‌آیین‌نامه مطرح کند.
پ ـ در صورت تأیید پیشنهاد و در چارچوب مصوبه کارگروه‌، دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قراردادکمک بلاعوض اقدام می‌نماید.

تبصره ۱ـ چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق‌، وام محسوب می‌شود و متقاضی مکلف به تادیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته می‌باشد.
شرایط و نحوه تادیه وام مذکور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت‌، در قرارداد منعقد شده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذی‌ربط با بانک اعتبار دهنده‌، تعیین می‌شود.

تبصره ۲ـ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف (به شماره طبقه‌بندی‌ ۴۰۶۰۷۰۱۱) حداکثر تا ده هزار (۰۰۰ر۱۰) ریال به ازای هر لامپ‌، به صورت یارانه با اولویت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود (در مورد روستاها و مساجد، یارانه تا سقف پانزده هزار ریال تعیین می‌شود)، حداقل ضمانت عمر لامپهای مزبور توسط تولیدکنندگان با نظارت وزارت نیرو باید به مصرف‌کنندگان ارایه‌شود.

تبصره ۳ـ به منظور توسعه و تشویق به استفاده از تجهیزات خانگی کم مصرف با راندمان بالا که دارای‌ برچسب انرژی می‌باشند، بخشی از تفاوت قیمت محصولات پربازده با نمونه‌های مشابه کم بازده آنها به‌صورت کمک بلاعوض برای کاهش قیمت فروش به میزان یارانه پرداخت شده‌، به تولیدکنندگان پرداخت‌ می‌شود.

ماده ۵- کمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه موضوع ماده (۲) در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال‌اخذ وثیقه به تشخیص کارگروه‌، به نفع دستگاه اجرایی ارایه کننده کمک (معادل یارانه یا کمک مزبور) پرداخت خواهد شد.
در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد وثایق اخذ شده آزاد خواهد شد در غیراین‌صورت مفاد تبصره‌ (۱) ماده (۴) این آیین‌نامه به اجرا گذارده خواهد شد.

ماده ۶- دستگاههای اجرایی موظف هستند یک نسخه از قراردادهای منعقد شده در ارتباط با اجرای‌ پروژه‌های تصویبی در قالب مواد (۳) و (۴) این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال‌ کنند.

ماده ۷- به منظور توسعه در اجرای طرح‌های استانی برقی کردن چاههای آب کشاورزی‌، شورای‌ برنامه‌ریزی و توسعه استانها موظف هستند بودجه مصوب استانی برقی کردن چاههای کشاورزی را برای‌ پروژه‌های احداث خطوط اصلی توزیع برق‌رسانی به چاههای کشاورزی اختصاص دهند.

ماده ۸- وزارت کشور مکلف است به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهره‌وری‌ ناوگان و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه‌، پس از انجام مناقصه تهیه و خرید خودروهای‌ جمعی‌، بخشی از اعتبارات طرح تهیه و تأمین خودروهای جمعی و حمل و نقل معلولین را برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل عمومی گازسوز، به بخشهای خصوصی و تعاونی اختصاص دهد.
در هشت شهر آلوده مندرج در ماده (۹) این آیین‌نامه پنجاه درصد (۵۰%) اتوبوسهای تهیه شده به بخش‌ خصوصی و تعاونی واگذار می‌گردد.
وجوه پرداختی به میزان شصت و پنج درصد (۶۵%) قیمت هر دستگاه به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، به صورت کمک بلاعوض منظور می‌گردد.
بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلف هستند با ارایه خدمات مناسب (کمی و کیفی‌) و تحت‌ نظارت شرکتهای واحد اتوبوس‌رانی‌، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی‌ دوره زمانی معین مستهلک کنند.

تبصره – اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده‌، نزد شرکتهای واحد اتوبوس‌رانی به عنوان وثیقه نگهداری می‌شود.

ماده ۹- اعتبار طرح کاهش آلاینده‌های ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (به شماره طبقه‌بندی‌ ۴۰۴۰۴۰۰۲) برای اعطای کمک بلاعوض برای اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای آلاینده حمل‌و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهرهای آلوده شامل تهران‌، اهواز، اراک‌، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و همچنین کمک به تولید انرژی از منابع پاک و غیرآلاینده موضوع ماده (۱۰) این آیین‌نامه‌، پس از معرفی و تأیید دستگاه مربوط و مطالعات و اطلا ع‌رسانی‌ صرف خواهد شد.

تبصره ۱ـ مبلغ پرداختی برای تعمیر خودرو سواری‌، تا سقف یک میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ر۵۰۰ر۱) ریال و برای خودروهای سنگین‌، سه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳) ریال می‌باشد. مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینه‌سازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و حفاظت‌ محیط زیست تعیین خواهد شد.

تبصره ۲ـ جزییات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمانهای حفاظت محیط‌زیست و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درج می‌شود.

ماده ۱۰- به منظور ترغیب و تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه استفاده از انرژیهای نو، علاوه بر قیمت خرید برق وزارت نیرو به نرخهای متعارف به دستگاههای مجری طرح‌های‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی اجازه داده می‌شود در موارد زیر کمکهای لازم را پرداخت نمایند:
۱ـ بابت صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌، براساس میانگین قیمت صادراتی و وارداتی اعلام شده توسط‌ وزارت نفت و به میزان ارزش سوختی که صرفه‌جویی می‌شود.
۲ـ بابت کمک به حفاظت از محیط زیست و عدم تخریب و آلودگی آن‌، براساس اعلام سازمان حفاظت‌ محیط زیست به ازای هر واحد انرژی که تولید می‌شود.

ماده ۱۱- میزان اعتبارات وجوه اداره شده برای طرح‌های صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی‌ توسط کارگروه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه تعیین خواهد شد.

ماده ۱۲- طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، غیرانتفاعی به شمار می‌روند.

ماده ۱۳ـ دستگاههای اجرایی ذی‌ربط موظف هستند با استفاده از مهندسان مشاور تشخیص‌ صلاحیت‌شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نسبت به اجرا و نظارت بر طرح‌های عمرانی‌ موضوع این آیین‌نامه اقدام کنند.

ماده ۱۴ـ دستگاههای اجرایی موظف هستند هر سه ماه یک بار گزارش عملیات اجرایی طرح‌های‌ مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه کنند.
سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری‌، نظارت و پیشرفت طرح‌های بهینه‌سازی انرژی را هر سه‌ماه یک بار به هیأت‌وزیران ارایه نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور