آیین‌نامه اجرایی بند (ی‌) ماده (۶۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۰۱

شماره: ۱۳۹۶۶ت۳۳۱۱۳هـ
تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۳۰


هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۳.۲۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌ حفاظت محیط زیست‌، موضوع نامه شماره ۳۰.۲۲۷۶۹۹ مورخ ۱۳۸۴.۳.۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “ی‌” ماده (۶۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ بهره‌برداری از جنگل‌:
استفاده از تمامی ظرفیتهای قابل تحمل اکولوژیکی و اقتصادی جنگلها در چارچوب مدیریت پایدار جنگل و اجرای طرح‌های جنگلداری‌.

۲ـ طرح جنگلداری‌:
سند مدونی است از مجموعه فعالیتهای اجرایی مرتبط با هم که براساس اصول مدیریت پایدار جنگل برحسب زمان و مکان برای محدوده‌ای از جنگل توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و تصویب می‌گردد.

۳ـ امکان برداشت چوب‌:
پیش‌بینی مقدار چوب قابل برداشتی است که براساس اصول مدیریت پایدار جنگل و حفظ تنوع وساختار طبیعی آن‌، در چارچوب طرح‌های جنگلداری برای هر محدوده جنگلی و در یک دوره زمانی معین و با ملحوظ نمودن مجموعه برداشتهای انجام شده‌، مشخص و برآورد می‌گردد.

۴ـ تعدیل اکولوژیک‌:
رویکردی است که بهره‌برداری از جنگلها براساس توان اکولوژیک (میزان تولیدات و خدمات قابل انتظاربر حسب شرایط محیطی حاکم بر رویشگاه جنگلی مشروط به حفظ و پایداری آن‌) فلوروفون انجام می‌پذیرد.

ماده ۲- وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) چگونگی و میزان‌بهره‌برداری از جنگلهای کشور را براساس تعدیل اکولوژیک‌، تعیین و طرح‌های جنگلداری (مدیریت جنگل‌)را با رعایت موارد زیر تهیه و برای اجرا به مجریان ذی‌صلاح واگذار می‌نماید.

۱ـ تهیه طرح‌های جنگلداری براساس شرح خدمات و دستورالعملهای مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اصول زیر خواهد بود:
الف ـ حفظ تنوع زیستی‌.
ب نگهداشت توان تولیدی جنگل (استمرار تولید).
پ ـ نگهداشت سلامت اکوسیستم‌های جنگلی‌.
ت ـ حفظ کیفیت منابع آب و خاک‌.
ث ـ نگهداشت مشارکت نقش جنگل در چرخه جهانی کربن‌.
ج ـ ملحوظ نمودن نقش چند منظوره و بلند مدت اقتصادی ـ اجتماعی جنگلها.

۲ـ توان اکولوژیک هر محدوده جنگلی از نظر استحصال چوب‌، در قالب امکان برداشت سالانه درطرح‌های جنگلداری پیش‌بینی و مبنا قرار می‌گیرد.

ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۵/۹/۱۹]
به منظور تحقق و اجرای اهداف این آیین‌نامه‌، وزارت جهاد کشاورزی موظف است شورای‌ راهبری ساماندهی بهره‌برداری از جنگلهای کشور را براساس تعدیل اکولوژیک مرکب از پنج نفر به ریاست‌ وزیر جهادکشاوری و عضویت نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دو نفر صاحب نظر در امور جنگل با وظایف زیر تشکیل دهد:

۱ـ بررسی و تصویب مناطقی که توسط اعضای شورا به عنوان مناطق ممنوعه بهره‌برداری از جنگل (دائم‌ یا موقت‌) پیشنهاد می‌شود.

۲ـ بررسی خسارات وارد شده به مجریان طرح‌های جنگلداری در حال اجرا که در اثر اعمال راهکارهای‌ ساماندهی بهره‌برداری از جنگل براساس تعدیل اکولوژیک‌، دچار ضرر و زیان می‌شوند.

۳ـ نظارت بر اجرای این آیین‌نامه و تهیه گزارش شش ماهه از روند تحقق اهداف آن‌.

تبصره ۱ـ محل دبیرخانه شورا در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌باشد.

تبصره ۲ـ دو نفر اعضای صاحب نظر در امور جنگل در اولین جلسه شورا توسط نمایندگان دستگاههای‌ یاد شده با اکثریت آرای موافق انتخاب می‌گردند.

ماده ۴- سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه چهارم‌ توسعه‌، نسبت به ارایه نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰ محدوده مناطق جنگلی که ممنوعیت برداشت چوب (دایم یا موقت‌) از آنها توسط شورای راهبری موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه تصویب شده است‌، اقدام و راهکارهای مناسب را برای حفاظت این‌مناطق اعمال نماید.

ماده ۵- دبیرخانه شورای راهبری موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه‌، نتایج بررسی شورا در مورد خسارات‌ وارد شده به مجریان طرح‌های جنگلداری را براساس ماده (۱۰) برنامه جامع صیانت از جنگلهای شمال‌ کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۶۲۷۶ت۲۶۲۳۹هـ مورخ ۱۳۸۲/۶/۲۴ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منعکس می‌نماید.

ماده ۶- سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است در تهیه و تصویب طرح‌های‌ جنگلداری به گونه‌ای عمل نماید که کسری برداشت پیش‌بینی شده در طول مدت اجرای طرح‌، بیشتر از ده‌ درصد (۱۰%) نباشد.
پس از تصویب این آیین‌نامه‌، مجریانی که طرح‌های جنگلداری آنها با اعمال راهکارهای ساماندهی‌ بهره‌برداری از جنگل براساس تعدیل اکولوژیک مورد تجدیدنظر قرار گرفته و به تصویب سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور می‌رسد، مشمول استفاده از جبران خسارات موضوع ماده (۵) این آیین‌نامه نخواهندبود.

ماده ۷- [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۱/۳۰]
به منظور استفاده از حداکثر ظرفیتهای طبیعت گردی در عرصه جنگلهای کشور، طرح‌های گردشگری در محدوده جنگلها در چارچوب دستورالعمل توافق شده بین سازمانهای حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور با پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تایید سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور به مورد اجرا درخواهد آمد.

ماده ۸- مفاد برنامه جامع صیانت از جنگلهای شمال کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره‌ ۱۶۲۷۶ت۲۶۲۳۹هـ مورخ ۱۳۸۲.۶.۲۴ با رعایت این آیین‌نامه به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور