آیین‌نامه اجرایی بند (ح‌) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۳/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۳/۲۸

شماره‌ : ۱۵۶۲۸ت۳۳۰۰۵ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۳.۱۶

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۳.۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع نامه شماره ۱۰۱.۲۷۴۷۰ مورخ ۱۳۸۴.۲.۲۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “ح‌” تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ این آیین‌نامه به منظور انعکاس‌، شفاف‌سازی و محاسبه‌پذیری مابه‌التفاوت قیمت فروش برق به‌ مشترکین داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی موضوع بند “ح‌” تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور است و در سال ۱۳۸۴ تمامی عملیات مالی صرفا به منظور ثبت در دفاتر شرکتها و اسناد خزانه‌داری‌ کل انجام می‌شود.
ارقام ثبت شده در دفاتر ناشی از اجرای این آیین‌نامه‌، مبنای محاسبه هیچ‌گونه مالیات‌، عوارض و سایرحقوق دولتی و عمومی قرار نمی‌گیرد.


ماده ۲- قیمت برق در سال ۱۳۸۴ بر مبنای قیمت هر کیلو وات ساعت برق‌، به قیمت صادراتی یاوارداتی به علاوه هزینه‌های انتقال ـ توزیع و فروش و عوارض تکلیفی به صورت میانگین ۳۱۰ ریال می‌باشد.


ماده ۳- مابه‌التفاوت موضوع بند “ح‌” تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، عبارت است از حاصل اختلاف قیمت تعیین شده در ماده (۲) این آیین‌نامه با قیمت فروش برق که توسط شرکتهای برق‌ منطقه‌ای به مصرف کنندگان داخلی عرضه می‌گردد.


ماده ۴- شرکتهای برق منطقه‌ای موظف هستند برق مصرفی مصرف کنندگان داخلی را به قیمت مصوب‌ عرضه نموده و مابه‌التفاوت موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه با قیمت مصوب را با توجه به میزان فروش‌، ضمن‌ثبت در بدهکار حساب شرکت توانیر و بستانکار حساب خزانه‌داری کل کشور به شرکت توانیر برای اعلام به‌خزانه‌داری کل کشور، اطلاع دهند.
شرکت توانیر مکلف است ماهانه مابه‌التفاوت مذکور را در بستانکار حسابهای شرکت مزبور و همچنین‌در بدهکار حساب خزانه‌داری کل کشور ثبت و مراتب را همه ماهه به خزانه‌داری کل کشور اعلام نماید.


ماده ۵- خزانه‌داری کل کشور مکلف است هر ماهه مبالغ اعلام شده توسط شرکت توانیر (مذکور در ماده‌ ۴ این آیین‌نامه‌) را از یک طرف به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف “۱۳۰ ۱۳۰۴۰۲”منظور شدهدر قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور و متقابلا در حساب پرداخت از محل اعتبار ردیف “۵۰۳۶۹۰” مذکور در قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ محسوب نماید.


ماده ۶- شرکتهای برق منطقه‌ای موظف هستند در پایان هر سال‌، حساب شرکت توانیر در دفاتر خود بابت اجرای این آیین‌نامه را تسویه و صفر نموده و صورتحساب نهایی آن را به شرکت یادشده‌، ارایه نمایند.
شرکت توانیر نیز با دریافت صورتحسابهای شرکتهای برق منطقه‌ای‌، حساب خزانه‌داری کل در دفاتر خود را تسویه و صفر نموده و صورتحساب نهایی مابه‌التفاوت دریافتی و پرداختی را برای خزانه‌داری کل‌ ارسال نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور