آیین‌نامه اجرایی بند (ر) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۲/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۳/۲۳

شماره‌ : ۱۵۰۹۴ت۳۲۹۴۶ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۳.۱۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۲.۲۵ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ و امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند “ر” تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بندیادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی‌) که در این‌ آیین‌نامه وزارت نامیده می‌شود، مکلف است نسبت به تهیه و تنظیم طرح بلندمدت نحوه استفاده بهینه از فضای فرکانس کشور و در جهت جلوگیری از انحصار در بخشهای دولتی و غیر دولتی با استفاده از فناوری‌ روز و با بهره گیری از خدمات مشاوران داخلی و خارجی حداکثر تا پایان سال جاری اقدام نماید.

ماده ۲ـ وزارت ( سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی‌) مکلف است به‌منظور تسریع در اجرای‌ بند (ب‌) ماده (۵) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به صدور مجوز فعالیت به بخش غیر دولتی عامل و وصول و واریز مبلغ حق امتیاز فعالیت به خزانه اقدام نماید.

ماده ۳ ـ حق امتیاز، مبلغی است که توسط وزارت با توجه به صدور مجوز فعالیتهای موضوع بند (ب‌) ماده (۵) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلا عات دریافت می‌گردد.

ماده ۴ ـ روش و شرایط صدور مجوز، مدت اعتبار و شرایط تمدید آن توسط کمیسیون تنظیم مقررات‌ ارتباطات تعیین می‌شود.
مبالغ حق امتیاز برای مواردی که با محدودیت تعداد مجوز صادرشده (به تشخیص کمیسیون تنظیم‌ مقررات ارتباطات‌) مواجه می‌باشد، از طریق مزایده تعیین می‌شود.

ماده ۵ ـ صد در صد درآمدهای حاصل از اجرای این فعالیت‌، به درآمد عمومی کشور (خزانه‌داری کل ) ردیف ۱۳۰۴۰۱ (قسمت سوم‌ “الف‌” قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور)
واریز می‌شود و متناسب با میزان‌ واریزی از ردیف ۵۰۳۸۰۶ (قسمت چهارم‌ “پ‌” قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور) به‌منظور استفاده در فعالیتهای موضوع ماده (۶) این تصویب نامه در نظر گرفته می‌شود.

ماده ۶ ـ موارد مصرف اعتبار ردیف ۵۰۳۸۰۶ به شرح زیر تعیین می‌شود و وزارت موظف است نسبت‌ به مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نماید:
الف ـ کمک به جا به جایی باندهای فرکانسی دستگاههای اجرایی به‌منظور ایجاد امکان واگذاری باند فرکانسی به اپراتورهای جدید.
ب ـ ایجاد، بازسازی و بهبود زیر ساختهای مورد نیاز ارتباطات و فناوری اطلاعات .
پ ـ بهبود مدیریت طیف فرکانس امواج رادیویی و تجهیز مراکز کنترل فرکانس و سالم سازی فضای‌ فرکانسی‌.
ت ـ ارایه خدمات پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقاط روستایی و مناطقی که به تشخیص کمیسیون‌ تنظیم مقررات ارتباطات دارای توجیه اقتصادی نیست‌، از طریق شرکتهای مخابرات استانی و سایر شرکتهای وابسته به وزارت و شرکتهای تعاونی و خصوصی‌.
ث ـ اجرای طرح‌های تحقیقاتی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات‌.
ج – اجرای طرح‌های توسعه‌، اشتغال آفرین و صادرات خدماتی فنی و مهندسی و نرم افزار در قلمرو ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخشهای تعاونی و خصوصی به صورت وجوه اداره شده مطابق آیین‌نامه‌ اجرایی بند “ز” تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور