آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۲/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۳/۰۴

شماره‌ : ۱۱۸۷۷ت۳۲۹۰۰ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۳.۰۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۲.۱۴ بنا به پیشنهاد شماره ۱۴.۱۳۱۰ مورخ ۱۳۸۴.۲.۵ وزارت‌ کشور و به استناد ماده (۱۸۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران موضوع ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳ – آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ – مقصود از اتباع خارجی‌، موضوع ماده (۱۸۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۱۲۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی که از این پس – قانون – نامیده می‌شود، افرادی هستند (دارنده گذرنامه‌، پناهنده‌، مهاجر، آواره‌) که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارند و تحت عناوین زیر متقاضی ورود به کشور جمهوری‌ اسلامی ایران هستند و تابعیت خارجی آنها مورد قبول دولت جمهوری اسلامی ایران است‌.

الف – پناهنده‌:
به شخصی اطلاق می‌گردد که به علت ترس موجه از اینکه به دلایل مربوط به نژاد یا مذهب‌، ملیت یا عضویت در بعضی گروههای اجتماعی یا داشتن عقاید سیاسی تحت شکنجه قرار گیرد.
در خارج از کشور محل سکونت عادی خود بسر می‌برد و نمی تواند و یا به علت ترس مذکور نمی‌خواهد خود را تحت حمایت آن کشور قرار دهد.

ب – آواره :
فردی است که به دلیل وقوع جنگ داخلی یا بین‌المللی‌، بدون تشریفات قانونی‌، کشور متبوع خود را ترک‌ و یا وادار به ترک آن گردد اما نمی تواند برابر کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل ۱۹۶۷ ژنو و ملحقات آن بیم موجه‌ از اذیت و آزار را به اثبات برساند.

ج – مهاجر:
فردی است که متقاضی اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشد و درخواست وی مورد قبول جمهوری‌ اسلامی ایران قرار گرفته باشد.

د – دارنده گذرنامه :
فردی است که در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی و با اجازه مخصوص وارد کشور می‌شود.

ماده ۲ – شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه – که از این پس در این آیین‌نامه شورا نامیده می‌شود – به‌ریاست وزیر کشور و با حضور سایر اعضا حداقل هر سه ماه یکبار در محل وزارت کشور تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱ – جلسات شورا با دعوت رییس شورا و درصورت نیاز به جلسات فوق‌العاده با درخواست‌ یکی از اعضا و موافقت رییس شورا تشکیل می‌شود.

تبصره ۲ – جلسات شورا با حضور حداقل اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن باید به تصویب‌ حداقل پنج نفر از اعضای حاضر در جلسه برسد.

تبصره ۳ – شورا در صورت لزوم و حسب مورد برای کسب اطلاعات و بررسی و تبادل نظر از نمایندگان‌ سازمانهای دیگر بدون حق رای دعوت به عمل می‌آورد.

تبصره ۴ – دبیرخانه شورا در وزارت کشور تشکیل و دستور جلسات این شورا توسط دبیر آن تهیه و ارایه می‌شود.

تبصره ۵ – دبیر شورا به مدت دو سال توسط رییس شورا منصوب می‌شود.

ماده ۳ – منظور از ایجاد تمرکز در سیاستگذاری امور اتباع بیگانه تعیین سیاستهای اجرایی حاکم بر امور اتباع بیگانه‌، تهیه و تصویب طرحها و برنامه ها، پیشنهاد بودجه مورد نیاز طرحها، نظارت برحسن‌ اجرای سیاستهای مصوب شورا و ایجاد وحدت نظر و رویه در تمشیت کلیه امور مدیریت اتباع بیگانه است‌.

تبصره ۱ – آیین‌نامه نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا توسط شورا تهیه و پس از تصویب هیأت‌وزیران به مرحله اجرا در می‌آید.

تبصره ۲ – کلیه سازمانهای ذی‌ربط که به نحوی از انحا با امور اتباع خارجی مرتبط می‌باشند باید پیشنهادهای خود را قبل از طرح در شورای امنیت کشور، هیات وزیران و شورای عالی امنیت ملی در شورا مطرح نمایند و در خصوص نیروهای نظامی هر گونه هماهنگی و همکاری بین شورا و ستاد کل نیروهای مسلح‌ براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد دو مرجع یاد شده به تصویب فرماندهی معظم کل قوا می‌رسد.

تبصره ۳ – کلیه دستگاههای موضوع ماده یادشده قانون و همچنین سایر دستگاههای مرتبط با اتباع‌ بیگانه موظفند گزارش عملکرد خود را در ارتباط با مصوبات شورا به شورای مذکور ارایه نمایند.

ماده ۴ – به‌منظور پیشنهاد طرح‌های اجرایی و دستورالعمل‌های لازم و انجام مطالعات و برنامه‌ریزیهای‌ متناسب با قوانین و مقررات و خط مشی دولت جمهوری اسلا می‌ایران و ایجاد هماهنگی اجرایی در بین‌ سازمانهای عمل کننده کارگروه دایمی اتباع بیگانه به ریاست و تحت نظر دبیر شورا در وزارت کشور و با شرکت مدیران کل یا مدیر مربوط در وزارتخانه ها و نهادهای عضو با معرفی بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه‌ هر پانزده روز یکبار تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱ – جلسات کارگروه دایمی اتباع بیگانه با حضور اکثریت نسبی اعضای اصلی رسمیت یافته و تصمیمات آن باید به تصویب حداقل پنج نفر از اعضای شرکت کننده برسد.

تبصره ۲ – کارگروههای فرعی اتباع بیگانه در استانها درصورت لزوم و پس از تصویب شورا با حضور مدیران استانی وزارتخانه ها و نهادهای عضو به ریاست استاندار به‌منظور اجرای مصوبات شورا تشکیل‌ می‌گردد.

تبصره ۳- کارگروه دایمی اتباع بیگانه برحسب نیاز، کمیسیون‌های تخصصی و کارشناسی موضوعات‌ اتباع بیگانه را با مسوولیت یکی از اعضای کارگروه تشکیل می‌دهد.

تبصره ۴ – تعداد اعضا و نحوه تشکیل جلسات کمیسیون‌های تخصصی توسط کارگروه دایمی اتباع‌ بیگانه تعیین و مشخص خواهد شد.

ماده ۵ – حدود اختیارات کارگروه دایمی اتباع بیگانه‌، دبیرخانه‌، کارگروههای فرعی استانها، کمیسیون‌های تخصصی و نحوه طرح مباحث در جلسات کارگروه دایمی و پیگیری و نظارت بر امور محول شده‌ براساس دستورالعملی خواهد بود که با رعایت این آیین‌نامه در اولین جلسه کارگروه دایمی تدوین و به‌تصویب شورا می‌رسد.

ماده ۶ ـ کلیه اختیارات کارگروه دایمی پناهندگان موضوع آیین‌نامه اجرایی پناهندگان ـ مصوب‌ ۱۳۴۲/۹/۲۵ – در طول برنامه چهارم به کارگروه دایمی اتباع بیگانه موضوع این آیین‌نامه محول می‌شود.

ماده ۷ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در قالب طرح‌های مصوب شورا اعتبارات لازم در طول‌ برنامه چهارم را ذیل ردیف دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی می‌کند.

ماده ۸ – اختیار هیأت وزیران‌، موضوع قسمت اخیر ماده یادشده در اجرای اصل یکصد و سی و هشتم‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تا پایان مدت قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران به اکثریت وزرای عضو شورا واگذار می‌شود و مصوبات آن با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیأت دولت قابل ابلاغ است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور