طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۲/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۲/۱۲

[به موجب ماده ۴۴ آیین‌نامه اعطای تسهیلات مسکن و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، لغو شده است.]

شماره‌ : ۱۵۲۲ت۳۰۸۴۶ه
تاریخ : ۱۳۸۴/۰۲/۲

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳/۱۲/۱۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی‌، وزارت‌ امور اقتصادی و دارایی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌، به‌منظور کاهش اثرات بلایای طبیعی و ارتقای کیفی مسکن روستایی و مقاوم سازی ساختمانهای روستایی‌، طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی را به شرح ذیل تصویب نمود:


الف – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است مطابق ماده (۳۰) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اعتبار لازم را جهت پرداخت کمک سود تسهیلات بانکی برای نوسازی و بهسازی سالانه دویست هزار واحد مسکونی روستایی طی سالهای برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی و در بودجه‌های سالیانه تأمین نماید. یارانه فوق‌ طوری محاسبه خواهد شد که
دریافت‌کننده تسهیلات همواره پنج درصد از کارمزد را خود پرداخت نماید.

تبصره ۱ ـ سقف فردی تسهیلات برای سال اول برنامه پنجاه میلیون ریال تعیین و در طول برنامه سالانه پانزده درصد به سقف فردی اضافه خواهد گردید.

تبصره ۲ ـ به منظور تشویق انبوه سازی‌، کمک سود متعلقه به سازندگان انبوه (سه واحد به بالا) یک‌درصد افزایش خواهد یافت‌.

ب ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است با عقد قرارداد با بانکها و سایر منابع مالی نسبت به توزیع‌استانی تسهیلات با اولویت مناطق حادثه خیز، شناسایی متقاضیان واجد شرایط و معرفی آنان جهت دریافت‌ تسهیلات و همچنین نظارت بر ساخت و ساز اقدام نماید.

پ – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در جهت ارتقای سطح‌ دانش و مهارت فنی عوامل ساخت و ساز مسکن روستایی و همچنین اعمال ویژگیهای معماری بومی با توجه‌ به تنوع اقلیمی در کلیه مراحل طراحی و ساخت نسبت به آموزشهای لازم برنامه‌ریزی و اقدام نماید.

ت – نظارت عالی بر کلیه مراحل طراحی و اجرای مسکن روستایی به عهده وزارت مسکن و شهرسازی‌ خواهد بود.

ث – کلیه دستگاهها و سازمانهای ذی‌ربط موظفند همکاریهای لازم را جهت افزایش تولید مصالح مناسب موردنیاز در مناطق روستایی انجام دهند.

ج – دولت مکلف است اعتبارات موردنیاز را جهت مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس و ساختمانهای دولتی‌ در روستاهای مشمول طرح در بودجه سنوات سالانه در طی برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور